Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 20:25
  #13
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Kan man mata en björn så hon är lugn o sen klappa den? Dom ser ju jättemjuka ut o dom är ju såå söta!
Jag såg en film en gång där nåt djur, lejon tror jag,hade fått en stor sticka i tassen, o när en människa drog ut den var lejonet så glad att det blev ett snällt lejon.
Såklart det var film,men skulle man kunna göra nåt liknande med en nalle?
-Kan man locka med sig en liten ofarlig unge o tämja o ha som "hund" Typ?
😊
Kram

Ja, om du vill sluta leva så är det jättebra ideer.
Citera
2017-10-18, 22:25
  #14
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Kan man mata en björn så hon är lugn o sen klappa den? Dom ser ju jättemjuka ut o dom är ju såå söta!
Jag såg en film en gång där nåt djur, lejon tror jag,hade fått en stor sticka i tassen, o när en människa drog ut den var lejonet så glad att det blev ett snällt lejon.
Såklart det var film,men skulle man kunna göra nåt liknande med en nalle?
-Kan man locka med sig en liten ofarlig unge o tämja o ha som "hund" Typ?
😊
Kram
Lejonet och stickan kommer från Bamse. Det är ingen bra ide att låta tecknade serier diktera hur du ska bete dig runt vilda djur...
Citera
2017-10-20, 19:26
  #15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Lejonet och stickan kommer från Bamse. Det är ingen bra ide att låta tecknade serier diktera hur du ska bete dig runt vilda djur...

Berättelsen om lejonet med en tagg i tassen är urgammal.

Aisopos/Aesops fabler
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aisopos

Androcles och lejonet
http://www.taleswithmorals.com/aesop...-androcles.htm
Citera
2017-11-21, 23:02
  #16
Medlem
hogerspokets avatar
Kanske bör tilläggas att björnens status i världen är 'livskraftig' och att den svenska björnstammen har status som 'nära hotad'. Detta är ju dock lite märkligt då vi lokalt (e.g. nv j-land) har, fritt ur minne, europas högsta björndensitet (jag kan komma ihåg fel - men vi har en hiskelig massa björn iaf).

Populationen (i Sverige) ligger någonstans i spannet 3.300-3.500 djur och det är väl där förvaltningstalet är satt.

Undantaget Valsjöby-fallet så har väl samtliga fall av dödliga björn incidenter involverat jakt med hund/skadskjuten björn. Vissa intressenter i björnfrågan försökte förvanska Valsjöby-fallet till att det skulle ha varit kopplat till älgjakt (i själva verket var det en björn som först dödade en pensionärs hund ute på gården, och därefter dödade sagde pensionär när han skulle kolla vad som hänt hunden) - det föll dock på att det inträffade dagen innan älgjakten började...

Är björnen farlig?
Nej, det skulle jag inte säga; men visst reser sig nackhåren tämligen omgående när man hör en björn vråla på hunn eller när man snubblar över färsk spillning eller färska ramavtryck (de senare två inträffar, lyckligtvis, oftare än det förstnämnda).

Var ser man björn?
Antingen åtlar man och ligger i gömsle, eller så kör man på avsides skogsvägar runt Strömsund senvår/försommar...

Varför björnjakt?
Den primära anledningen till att 'bjäen' hålls efter med jakt torde vara rennäringen (lokalt kan björn gå ganska hårt åt renkalvar) samt att man faktiskt inte vill ha en för stor björnstam av rent praktiska skäl. När vi, härrom året, hade en hona med ungar som manifesterade sig inne i byn, i närheten av låg-/mellanstadieskolan, upprepade gånger var det ganska spänt... Sen är det klart att en hel del tycker det är underhållande att jaga björn. Each to their own, I guess.

Den intresserade noterar dock att vi i björnfallet faktiskt har en skapligt välfungerande förvaltning, till skillnad från den extremt infekterade vargfrågan.
Citera
2023-07-24, 20:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Tror att det till stor del handlar om att behålla lugnet och inte väcka ett intresse hos björnen att jaga dig.
Någon som vet bättre får gärna rätta mig

Brunbjörnar jagar sällan människor utan försöker försvara sig mot ett hot. Är du död så utgör du inget hot. Man ligger still och skyddar nacken med händerna. Har man tur så lufsar björnen vidare. När brunbjörnar försöker ta människor som byte är de oftast sjuka och undernärda. Det går emot deras normala natur men i desperation att överleva kan det hända. Som det gjorde med Timothy Treadwell. Trots att han levde mitt bland björnarna var det ingen som rörde honom. Men så var det en som var gammal och utsvulten. Hade liten chans att överleva vintern i sitt magra skick. Men den visste att det fanns några människor i närheten. För björnen var det en sista möjlighet att bygga sitt energiförråd innan den gick i ide.
Citera
2023-07-26, 15:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Kan man mata en björn så hon är lugn o sen klappa den? Dom ser ju jättemjuka ut o dom är ju såå söta!
Det finns "söta björnar":
https://www.youtube.com/watch?v=fPuWOiL3zN8
https://www.youtube.com/watch?v=QPxrA-9CUPQ
Detta är dock undantag och inget man bör prova själv. Jag tror båda dessa fall handlar om björnar de haft kontakt med i åratal och där de långsamt vant sig vid varandra.

Annars bör du titta på en björntass och dess klor och fundera på hur det känns att få en smäll om den blir irriterad...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback