Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-04, 21:18
  #25
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Om vi leker med tanken att du har 1% ränta så krävs det 60 miljoner kronor. Det här kommer dock inte hända då det i princip aldrig är fråga om någon ränta på vanliga sparkonton.
Man kan få 1 % ränta, men då får man inte fria uttag. Om man gör ett uttag från sparkontot/år och sedan hushåller med pengarna under resten av året så hade det fungerat i teorin. Dock kommer värdet på ens "månadslön" på 50 000 minska med tiden p g a inflation. Som andra varit inne på finns det bättre investeringar än sparkonto.
Citera
2017-04-04, 22:56
  #26
Medlem
De flesta svenska preferensaktierna ger mellan 5-9% direktavkastning. Alltså behöver du i runda slängar någonstans mellan 6 och 12 miljoner för att få 50 000 i utdelning per månad.

Och givetvis fördelar man kapitalet över flera innehav för att minska risken.
Citera
2017-04-05, 01:55
  #27
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Något som tyvärr sänker tråden direkt:
...
Ett hett tips om man vill ha sina miljoner på ett konto är att förvara dem på sitt skattekonto, där är det i alla fall inte minus ränta, ännu...

Så om Skatteverket låter oss få bankkort så vi kan gå och handla för pengarna på skattekontot så kan vi ju skippa alla andra banker helt.

Lön direkt in på skattekontot.

Dessa pengar borde dessutom vara andelar i en indexfond, som ger högre utdelning än räntan ger, vilket sätts in som extra krydda på våra skattekonton om börsen går bra. Fast vi ser det bara som SEK på kontot, även om det är pengar i en indexfond.

Eller ännu bättre, Bitcoins, som är inflationssäkra. ( Eller Statligt utgiven E-krona, vilket även den inte får ha inflation ).
Citera
2017-04-05, 08:54
  #28
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har aldrig förstått det där snacket. Jag har 1% i ränta på mitt sparkonto. Jag har bara småslantar där men redan sedan nyår har jag fått 15 kr i ränta.
Vad är det du inte förstår?
Alla storbanker har 0%,
Mindre banker har max 1% i rörlig ränta.
https://www.compricer.se/sparanderantor/
Citera
2017-04-05, 09:20
  #29
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Man kan få 1 % ränta, men då får man inte fria uttag. Om man gör ett uttag från sparkontot/år och sedan hushåller med pengarna under resten av året så hade det fungerat i teorin. Dock kommer värdet på ens "månadslön" på 50 000 minska med tiden p g a inflation. Som andra varit inne på finns det bättre investeringar än sparkonto.
Nej, precis. Jag taladed om "vanliga" sparkonton i storbanker. Jag själv har 0,00% ränta på mina sparkonton (två olika typer). Jag använder dem i princip uteslutande som "mellanlandningskonton".
Citera
2017-04-05, 12:46
  #30
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Vad är det du inte förstår?
Alla storbanker har 0%,
Mindre banker har max 1% i rörlig ränta.
https://www.compricer.se/sparanderantor/
Det är du som inte förstår.

Jag har aldrig påstått något annat än det du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Man kan få 1 % ränta, men då får man inte fria uttag. Om man gör ett uttag från sparkontot/år och sedan hushåller med pengarna under resten av året så hade det fungerat i teorin. Dock kommer värdet på ens "månadslön" på 50 000 minska med tiden p g a inflation. Som andra varit inne på finns det bättre investeringar än sparkonto.
Jag har 1% och fria uttag.
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-05 kl. 12:48.
Citera
2017-04-05, 13:00
  #31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Så om Skatteverket låter oss få bankkort så vi kan gå och handla för pengarna på skattekontot så kan vi ju skippa alla andra banker helt.

Lön direkt in på skattekontot.

Dessa pengar borde dessutom vara andelar i en indexfond, som ger högre utdelning än räntan ger, vilket sätts in som extra krydda på våra skattekonton om börsen går bra. Fast vi ser det bara som SEK på kontot, även om det är pengar i en indexfond.

Eller ännu bättre, Bitcoins, som är inflationssäkra. ( Eller Statligt utgiven E-krona, vilket även den inte får ha inflation ).

Skattekontor var bara bra tills förra årsskiftet, så glöm det.
Citera
2017-04-05, 13:05
  #32
Medlem
johanjosefssons avatar
Man måste tänka på inflationen också. Dock är det generellt så att ju rikare du är, desto mindre viktig är inflationen. Dock finns det ett tak även där, när man blivit så pass rik att man ensam kan påverka hela världsekonomin och måste vara försiktig så den inte välter (kallas ansvar). Är man superentreprenör är det kanske inte det bästa valet att varsla 15 000 anställda för att köpa en rymdraket...
Citera
2017-04-05, 13:06
  #33
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det är du som inte förstår.

Jag har aldrig påstått något annat än det du skriver.

Jag har 1% och fria uttag.
Vad har du för bank?
Jag har 1.5% och fria uttag. Shell kreditkort.
Citera
2017-04-07, 23:30
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
finns väl ingen som sitter på mer än 1 mille på kontot då insättningsgarantin inte gäller för mer.

Finns massor av människor som gör det.
Citera
2017-04-12, 15:53
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Vad har du för bank?
Jag har 1.5% och fria uttag. Shell kreditkort.

Jag har 8% och fria uttag
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback