Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-04, 20:04
  #37
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2017-04-04, 20:05
  #38
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Så står det inte i min trafikbok.

Man får cykla på övergångsställe men då har bilisterna inte väjningsplikt mot en utan man som cyklist har väjningsplikt mot bilarna....

Står det inte så i din trafikbok så skulle jag sluta läsa den
Citera
2017-04-04, 20:58
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
Trafikreglerna säger att cyklister inte räknas som gående förrän de kliver av och leder cykeln, därmed så hade cyklisten väjningsplikt för dig. Trots detta så ska ju du göra vad du kan för att inte en olycka ska uppstå och därför var det helt rätt att du stannade.
Cyklisten gjorde fel som bröt mot väjningsplikten och bakomvarande bil skulle antagligen ha hållit längre avstånd för att kunna stanna i tid när han såg dig bromsa in. Tycker att det här är ett otyg på vägen faktiskt. Många som ligger på tok för tätt bakom och ska "pressa på" bara för att man inte kör snabbare än vad hastighetsbegränsningen tillåter. Är det 40 så kör jag i 40, är det 60 så kör jag i 60. Detta verkar vara enormt provocerande för vissa.

I praktiken funkar ju inte 3 sekunders regeln i städer, eller att hålla avståndet när man närmar sig korsningar eller övergångsställen, man saktar ner och närmar sig framförvarande fordon, Om sen bilen framför helt sonika tvärnitar p.g.a olika anledningar kan olyckan vara framme? TS kanske tvärnitade 20 meter framför övergångsstället istället för krypa fram och stanna nån meter framför som är det normala. visst ska bakom körande bil ha uppmärksamheten, men om folk gör det oväntade blir det olyckor, Man kan inte bara sonika säga att det alltid är bakom körande som gör fel.
Citera
2017-04-04, 21:07
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Du har noll koll på matematik märker jag! snacka om helgardering!

Vad har matematik med saken att göra? Kör du in i någons "bak" så får du eller ditt försäkringsbolag stå för det! Håll avstånd för helvete... ligg inte som en bög 3 meter bakom. Knäppgök!
Citera
2017-04-04, 22:38
  #41
Medlem
Sammansvetsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
I praktiken funkar ju inte 3 sekunders regeln i städer, eller att hålla avståndet när man närmar sig korsningar eller övergångsställen, man saktar ner och närmar sig framförvarande fordon, Om sen bilen framför helt sonika tvärnitar p.g.a olika anledningar kan olyckan vara framme? TS kanske tvärnitade 20 meter framför övergångsstället istället för krypa fram och stanna nån meter framför som är det normala. visst ska bakom körande bil ha uppmärksamheten, men om folk gör det oväntade blir det olyckor, Man kan inte bara sonika säga att det alltid är bakom körande som gör fel.

Man ska alltid kunna stanna i alla lägen. Detta är nog teoribokens allra viktigaste regel. Kan man inte det så har man misslyckats med antingen avståndsbedömning, hastighetsanpassning eller bägge. Jag fick exempelvis göra ungefär som ts idag. Det kom en man cyklandes på trottoaren i en hög hastighet och cyklade sedan rätt över övergångsstället. Han brydde sig inte ens om att bromsa för att se att det inte fanns bilar på vägen. Jag hann se honom några sekunder innan så jag behövde inte tvärnita men inbromsningen blev rätt hård ändå. Jag intar alltid bromsförberedskap eftersom man aldrig vet med sådana jeppar. Det kan vara alkisar, pundare eller folk som helt enkelt saknar trafikvett eller inte kan reglerna. För hade jag kört på honom hade det inte varit jag som gjorde fel, men samtidigt kan du aldrig hävda dig om du kör på en oskyddad trafikant. Man tycka vad man vill om det och svära över våra trafikregler men så är det.
Citera
2017-04-05, 02:14
  #42
Medlem
Här kan ni läsa vad som hände mig för några år sedan.

"har råkat ut för en olycka för 3 år sedan då jag körde på en cyklist i låg fart lyckligtvis ,, cyklisten körde ut framför mig ca 10m efter ett obevakat övergångställe.
Hon hade inget ljus eller reflexer på cykeln och det var mörkt och snöade ,vilket gjorde att jag hade denna låga fart vid övergångsstället och hade börjat acca efter till ca 35kmh.

Vid smällen slogs min högra lampa sönder, huven skadades och rutan spräcktes ,saab 9000 var bilen.

Av åklagaren så lades ärendet ner då jag inte var vållande till olyckan utan cyklisten var det, jag fick dock betala självrisken på 1000:- för skador på cyklisten som alltid är skyddade av trafikförsäkringen.

Fick sen av åklagaren en brev som sa att om jag vill ha ersättning för skador på bilen så får man ta det i rätten genom en stämningsansökan om man inte kan lösa det på annat sätt.
Nu brydde jag inte om att göra detta då bilen var en 97:a men jag berättade detta för en god vän som jobbar med försäkringsskador på just saab och han kollade på bilen och skulle man åtgärdat bilens skador så skulle det uppgå till ca 35000:-.

Så visst kan en fotgängare och var skyldig till vårdslöshet i trafik.

Sen så har man inga rättigheter i trafiken utan endast skyldigheter ,gäller även fotgängare och cyklister lika mkt som motorfordon.
Allt enligt åklagare och polis som skötte mitt fall."
Citera
2017-04-05, 17:32
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
Här kan ni läsa vad som hände mig för några år sedan.

"har råkat ut för en olycka för 3 år sedan då jag körde på en cyklist i låg fart lyckligtvis ,, cyklisten körde ut framför mig ca 10m efter ett obevakat övergångställe.
Hon hade inget ljus eller reflexer på cykeln och det var mörkt och snöade ,vilket gjorde att jag hade denna låga fart vid övergångsstället och hade börjat acca efter till ca 35kmh.

Vid smällen slogs min högra lampa sönder, huven skadades och rutan spräcktes ,saab 9000 var bilen.

Av åklagaren så lades ärendet ner då jag inte var vållande till olyckan utan cyklisten var det, jag fick dock betala självrisken på 1000:- för skador på cyklisten som alltid är skyddade av trafikförsäkringen.

Fick sen av åklagaren en brev som sa att om jag vill ha ersättning för skador på bilen så får man ta det i rätten genom en stämningsansökan om man inte kan lösa det på annat sätt.
Nu brydde jag inte om att göra detta då bilen var en 97:a men jag berättade detta för en god vän som jobbar med försäkringsskador på just saab och han kollade på bilen och skulle man åtgärdat bilens skador så skulle det uppgå till ca 35000:-.

Så visst kan en fotgängare och var skyldig till vårdslöshet i trafik.

Sen så har man inga rättigheter i trafiken utan endast skyldigheter ,gäller även fotgängare och cyklister lika mkt som motorfordon.
Allt enligt åklagare och polis som skötte mitt fall."

Väldigt konstigt att inte FB bödeln hänger dig? Det är ju alltid "nästan" den som kör på någon bakifrån som bär 100% skuld eller inte? vilka jävla bönder det finns här inne!
Citera
2017-04-06, 03:51
  #44
Medlem
Det gick till slut bra för cyklisten i alla fall , ont i knät ett tag.


det kan jag säga att när det gick upp för mig att jag kört på en människa ...den känslan var det värsta som jag upplevt och hoppas på att ingen annan får uppleva.

kör försiktigt nu...
Citera
2017-05-25, 22:33
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Vi vänder på situationen och TS i det här fallet bromsar och får sladd och kommer över delvis på andra körfältet och krockar med en mötande bil, Cyklisten var inte alls på väg att köra över övergångsstället utan det var något som TS antog när han såg cyklisten, då blir TS skyldig eller hur?

Man får inte köra på sådant sätt att man vid bromsning sladdar över i en annan fil, och framförallt inte in i motsatt körfält. Den "TS" du beskriver här är vållande, det kan t o m vara (straffbar) vårdslöshet i trafik.
Den TS som verkligen startade tråden gjorde dock helt rätt.
Min salig far sa mig en gång (med en suck): "som bilist måste du räkna med att alla andra i trafiken kan bära sig åt som idioter!"
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback