Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-04, 12:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Nu har du fel igen, jag är faktiskt världsmästare!!!

Skämt åsido, du missar poängen. Men om jag ska bevisa att han aktier har gått åt helvete om 20 år så kan du ju bevisa att dom ska gå bra?

Att sätta in hela portföljen i verkstadsaktier förgår mitt förnuft, sprid isådanafall mellan brancher.
Ska du satsa verkstad trots allt så välj en emerging market och kör där.

För att sätta punkt så är historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning.

Vill tillägga att jag kommer sätta kanske max 20% av mitt innehav på enskilda aktier, ca 20 st. Resten kommer jag till större delen ha i indexfonder.
Kommer självklart försöka sprida i olika sektorer, läs mitt första inlägg så ser du de bolag jag kommer börja med.
Citera
2017-04-04, 12:14
  #14
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Nu har du fel igen, jag är faktiskt världsmästare!!!

Skämt åsido, du missar poängen. Men om jag ska bevisa att han aktier har gått åt helvete om 20 år så kan du ju bevisa att dom ska gå bra?

Att sätta in hela portföljen i verkstadsaktier förgår mitt förnuft, sprid isådanafall mellan brancher.
Ska du satsa verkstad trots allt så välj en emerging market och kör där.

För att sätta punkt så är historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning.
Jag är enig att man gott kan risksprida över exempelvis industri, investmentbolag, banker (och även globalfonder). Men vem är jag att ifrågsätta någon annans strategi?
Ingen av oss kan bevisa vilka aktier som har gått i stöpet om 20 år, men däremot om din strategi är att bara handla i Large cap med stabila bolag, så kommer en ruinens brant inte över natten. Därför skulle det i princip inte krävas mer än att läsa årsredovisningen en gång per år, för att då avgöra om det ringer varningsklockor för inversteraren. Vi investerar ju inte i företag vi inte tror på, eller hur?

Om utdelningen är målet, så spelar inte själva påklivningen någon nämvärd roll. Du har ju ändå som mål att fortsätta investera även vid nedgång (eftersom sparhorisonten är så pass lång), och behålla fram tills nästa uppgång.

Med det sagt så återvänder jag till att vi är ense om att vara oense. Ursäktar tidigare tråkiga tonlägen. meningen är ju att vi ska ha kul på börsen, oavsett hur vi väljer att handla. Och Herrens portfölj ligger i fas enligt minsta detalj
Citera
2017-04-04, 13:07
  #15
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Jag är enig att man gott kan risksprida över exempelvis industri, investmentbolag, banker (och även globalfonder). Men vem är jag att ifrågsätta någon annans strategi?
Ingen av oss kan bevisa vilka aktier som har gått i stöpet om 20 år, men däremot om din strategi är att bara handla i Large cap med stabila bolag, så kommer en ruinens brant inte över natten. Därför skulle det i princip inte krävas mer än att läsa årsredovisningen en gång per år, för att då avgöra om det ringer varningsklockor för inversteraren. Vi investerar ju inte i företag vi inte tror på, eller hur?

Om utdelningen är målet, så spelar inte själva påklivningen någon nämvärd roll. Du har ju ändå som mål att fortsätta investera även vid nedgång (eftersom sparhorisonten är så pass lång), och behålla fram tills nästa uppgång.

Med det sagt så återvänder jag till att vi är ense om att vara oense. Ursäktar tidigare tråkiga tonlägen. meningen är ju att vi ska ha kul på börsen, oavsett hur vi väljer att handla. Och Herrens portfölj ligger i fas enligt minsta detalj

Kolla gärna 28 september 2008 på sp500, du kan gärna kolla omxs30 på samma datum också
Citera
2017-04-04, 13:40
  #16
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Kolla gärna 28 september 2008 på sp500, du kan gärna kolla omxs30 på samma datum också
Hur ser grafen ut för ATCO mellan 2006-2016?
Mer intressant vore att titta på Ericsson mellan 1998-2000. Riskspridning är därför viktigt även på lång sikt.
Citera
2017-04-04, 14:25
  #17
Medlem
Riddarhusets avatar
Genomsnittliga avkastningen för OMXS30 (storbolagsindexets) avkastning per år från den 1986*till och med den 1:e december 2014

Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2014 är: 12.69*%
Standardavvikelsen under samma period är: 27.52 %
För den senaste 10 års perioden 2003 till 2013 är motsvarande siffror:
Genomsnittlig årsavkastning under perioden 2004-2014 är:*12.10 %
Standardavvikelsen under samma period är:*22,62 %

Ser ganska tryggt ut om man får ha historien som framtidskikare.
Citera
2017-04-04, 18:58
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Fond och åter fond!! Aktier kräver att du kollar till minst en gång i veckan.

Haha du är ganska grön på aktiehandel va?
Citera
2017-04-09, 13:23
  #19
Medlem
Avon.Bs avatar
Inte bästa tiden att börja just nu, men kör på ändå och sätt bollen i rullning och köp varje månad. I framtiden när det rör sig om större summor kan det vara klokare att vänta in bra tillfällen innan du ökar på innehaven. Sen skulle jag även titta lite utanför Sveriges gränser för att lättare hitta bra aktier. Några ETFer med strategier som ur ett historiskt perpektiv har slagit index som SmallCap value kan också vara bra att ha.
Citera
2017-04-10, 17:09
  #20
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avon.B
Inte bästa tiden att börja just nu, men kör på ändå och sätt bollen i rullning och köp varje månad. I framtiden när det rör sig om större summor kan det vara klokare att vänta in bra tillfällen innan du ökar på innehaven. Sen skulle jag även titta lite utanför Sveriges gränser för att lättare hitta bra aktier. Några ETFer med strategier som ur ett historiskt perpektiv har slagit index som SmallCap value kan också vara bra att ha.
När är det rätt tillfälle då?
Citera
2017-04-10, 18:20
  #21
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
När är det rätt tillfälle då?
+1 På denna fråga. Statistiken visar på att börsuppgångarna oftast är längre än nedgångsfasen. Detta betyder att vi kan se en börsnedgång nästa år, eller om fem år... Med ränta-på-ränta så är det mycket förlorat kapital att invänta "rätt" tillfälle, speciellt med en sparhorisont på 20 år.
Citera
2017-04-16, 23:54
  #22
Medlem
Avon.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
+1 På denna fråga. Statistiken visar på att börsuppgångarna oftast är längre än nedgångsfasen. Detta betyder att vi kan se en börsnedgång nästa år, eller om fem år... Med ränta-på-ränta så är det mycket förlorat kapital att invänta "rätt" tillfälle, speciellt med en sparhorisont på 20 år.

Börsen är historiskt sett extremt högt värderad idag, det är inte min åsikt, det är fakta. Men det kan givetvis rulla på i flera år till, vad vet jag? Därför jag skrev att det är lika bra att sätta bollen i rullning genast. Men istället för att slänga in 100% i aktier kan det vara en bra idé att hålla ca 25% i cash för att kunna ta tillvara på chansen om en större nedgång kommer.
Citera
2017-04-17, 20:17
  #23
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Nu har du fel igen, jag är faktiskt världsmästare!!!

Skämt åsido, du missar poängen. Men om jag ska bevisa att han aktier har gått åt helvete om 20 år så kan du ju bevisa att dom ska gå bra?

Att sätta in hela portföljen i verkstadsaktier förgår mitt förnuft, sprid isådanafall mellan brancher.
Ska du satsa verkstad trots allt så välj en emerging market och kör där.

För att sätta punkt så är historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning.
Börsens branschindelning är ju väldig grov, där till exempel NIBE och Maersk sorteras in i samma "bransch" trots att bolagen knappast kan sägas dela särskilt många risker.
Citera
2017-04-17, 20:34
  #24
Medlem
Sneks avatar
Tror du att räntan ska vara fortsatt låg och det är därför du betalar höga multiplar på börsen idag, då tror du också att tillväxten ska vara låg och då får du vara beredd på att få en låg avkastning.

De värderingar vi ser idag är alldeles för höga i mitt tycke. Du satsar för mycket för en för låg avkastning inom närmsta åren (tror jag).

Jag hade avvaktat från att börja handla nu men däremot hade jag satt mig in i börsen främst då bolag som du tycker är intressanta och som du skulle vilja investera i så att du vet vad du ska köpa när värderingarna är lägre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback