Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-03, 20:53
  #1
Medlem
E.Erikssons avatar
Jag bor i ett hyreshus i Stockholm och har fiber via ett fibernät. För ett tag sedan bytte kommunikationsoperatören Zitius fiberkonverterare i min lägenhet. Efter att de varit här har jag problem med anslutningen till Internet efter att datorn varit i viloläge och jag måste starta om datorn för internet-åtkomst.

Detta upplever jag som störande men är det ett "fel" som går att åtgärda om jag skulle felanmäla?
Citera
2017-04-03, 22:00
  #2
Medlem
Fleptuts avatar
Sitter din dator direkt till fiberkonvertern?
Citera
2017-04-03, 22:34
  #3
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Jag bor i ett hyreshus i Stockholm och har fiber via ett fibernät. För ett tag sedan bytte kommunikationsoperatören Zitius fiberkonverterare i min lägenhet. Efter att de varit här har jag problem med anslutningen till Internet efter att datorn varit i viloläge och jag måste starta om datorn för internet-åtkomst.

Detta upplever jag som störande men är det ett "fel" som går att åtgärda om jag skulle felanmäla?
Det låter troligt som att det är ditt nätverkskort som spökar. Testa att koppla din dator direkt till fiberkonverteraren.
Citera
2017-04-04, 03:40
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Det låter troligt som att det är ditt nätverkskort som spökar. Testa att koppla din dator direkt till fiberkonverteraren.

Eh, det är ju nätverkskortet i datorn som kopplas till fiberkonverteraren eller router eller switch eller annan ethernetanslutning.
Citera
2017-04-04, 05:12
  #5
Medlem
merlin2s avatar
har liknande problem här på jobbet, när vissa datorer vaknar upp från vilande läge så fungerar inte wlan eller lan oavsett om jag jag har sagt till nätverkskortet att den inte ska lägga nicen i viloläge eller inte.

till ts: kolla drivisarna och inställningarna till ditt nätverkskort.
Citera
2017-04-04, 10:02
  #6
Medlem
E.Erikssons avatar
Tack för feedback. Jag ska kolla inställningarna för nätverkskortet. Att felanmäla den nya fiberkonverteraren är knappast aktuellt då alltså?
Citera
2017-04-04, 21:10
  #7
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Tack för feedback. Jag ska kolla inställningarna för nätverkskortet. Att felanmäla den nya fiberkonverteraren är knappast aktuellt då alltså?


nää, kolla först att det verkligen inte är datorn det är fel på. och sedan dubbelkolla med datorn och all annan utrustning som du använder för att koppla till internet

som tex dator --> wifi --> router --> fiberkonvertor --> väggen?
då jag inte vet din setup så gissar jag lite. så kolla upp hela setupen INNAN du ringer
Citera
2017-04-04, 22:14
  #8
Medlem
påminner annars om windows buggen där man behövde installera om ipv4 protokollen som var för några månader sedan. Nästa gång det händer kan du testa öppna kommandotolken och dra en ipconfig /renew
Citera
2017-05-07, 10:21
  #9
Medlem
E.Erikssons avatar
Jag har själv hittat en "lösning" på problemet. När jag inte får kontakt med Internet drar jag helt enkelt ut nätverkskabeln och kör trådlöst via routern. Då funkar uppkopplingen igen och sedan kan jag sätta i nätverkskabeln igen och då funkar den fasta förbindelsen också.
Citera
2017-05-07, 11:27
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Jag har själv hittat en "lösning" på problemet. När jag inte får kontakt med Internet drar jag helt enkelt ut nätverkskabeln och kör trådlöst via routern. Då funkar uppkopplingen igen och sedan kan jag sätta i nätverkskabeln igen och då funkar den fasta förbindelsen också.

Med stor sannolikhet räcker det med att dra ur för att därefter direkt sätta tillbaka kabeln. Eller så kan du göra samma sak rent mjukvarumässigt: kör en "ipconfig /release ; ipconfig /renew" så kommer det att fungera igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback