2018-03-24, 07:41
Medlem
De betalar direkt som privatperson, och de bara ger pengar svart.
Men sedan är det ENS EGNA ANSVAR att kontakta sin bank och Skatteverket.

Tips: Meddela banken så de inte undrar vad det är för pengar som kommer in okänt och man får en varning. Du måste öppna upp ett företagskonto då du är frilansare. Meddela även Skatteverket om så kallad prelminärskatt så skickar de en sorts lista på vad du ska betala in. Blir rätt mycket de två första månaderna men sedan mindre. Sedan betalar man in skatt själv varje morgon.

Trodde att sånna här saker var rätt självklara?
Man är FRILANSARE, och inte direkt anställd av företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Måste du ha egen firma eller betalar de direkt till dig som privatperson?
2018-03-24, 07:42
Medlem
Ni alla som har frågor varför tar ni inte tag i era kulor och faktiskt söker in själv och testa istället?

Precis som jag gjorde. Trodde allting var fejk då ingen jävel ville svara, men jag skickade in allting som behövdes och voilá, drömliv.

Så SÖK IN SJÄLVA OM NI VILL.
2018-03-30, 14:41
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huttel
Ni som nu sökt de här, skickade ni en kopia på eran riktiga Id handling eller tog ni bara en från internet?

Jag skulle också vilja ha ett svar på detta. Vågar man lämna sina ID handlingar bara sådär? Kan jag blurra allting utom mitt namn och 6 första siffror? Hade varit riktigt nice att ha detta som en liten extra inkomst, en tusing extra i månaden hade räckt för att betala för mina hobbies om inget annat
2018-03-31, 19:11
Medlem
Har jobbat för företaget som tråden handlar om, allt funkade bra. Surnade på att dom höjde längden per mess utan att höja lönen så la ner dock. Jobbar för ett annat företag med samma upplägg men betydligt softare, även dom sköter lönen och allt utan problem. Har tvärtom blivit bättre behandlad av dessa arbetsgivare än flera andra när det gäller vanliga jobb, fysiska jobb alltså, i Sverige.

Hur bra skulle det funka om dom blåste folk på lön eller var jobbiga på annat sätt? Det är ständiga köer och dom har ständigt behov av folk, klart dom ser till att sköta det bra då. Pma frågor om ni vill jag svarar gärna.
2018-04-02, 00:47
Medlem
trueforgoods avatar
Låt säga att man bara kör en månad eller två, och får in 10-20 lax. Det måste väl vara helt riskfritt ur Skattesynpunkt att köra det svart va?
2018-04-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Låt säga att man bara kör en månad eller två, och får in 10-20 lax. Det måste väl vara helt riskfritt ur Skattesynpunkt att köra det svart va?

Ingen aning , men du behöver inte få in det på svenskt konto direkt, det finns andra lösningar.
2018-04-03, 08:45
Medlem
Hej, du skrev att du arbetar för fler än ett bolag.
Är det möjligt att få kontaktuppgifter så jag kan söka?

Tack snälla.
2018-04-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
De betalar direkt som privatperson, och de bara ger pengar svart.
Men sedan är det ENS EGNA ANSVAR att kontakta sin bank och Skatteverket.

Tips: Meddela banken så de inte undrar vad det är för pengar som kommer in okänt och man får en varning. Du måste öppna upp ett företagskonto då du är frilansare. Meddela även Skatteverket om så kallad prelminärskatt så skickar de en sorts lista på vad du ska betala in. Blir rätt mycket de två första månaderna men sedan mindre. Sedan betalar man in skatt själv varje morgon.

Trodde att sånna här saker var rätt självklara?
Man är FRILANSARE, och inte direkt anställd av företaget.

Krånglade det någonting med skatteverket eller köpte de företaget som din inkomst?

Läste en artikel om att en snubbe som jobbat svart ville skatta sina 2 mille och det gick
de inte med på pga att han angav för få uppifter, därför jag ställer frågan.
2018-04-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyClub
Krånglade det någonting med skatteverket eller köpte de företaget som din inkomst?

Läste en artikel om att en snubbe som jobbat svart ville skatta sina 2 mille och det gick
de inte med på pga att han angav för få uppifter, därför jag ställer frågan.

Vad vet jag, jag är ingen jäkla revisor?
Det är därför man anställer någon random Goldberg för att göra jobbet åt en okej?
2018-04-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
Vad vet jag, jag är ingen jäkla revisor?
Det är därför man anställer någon random Goldberg för att göra jobbet åt en okej?

Haha fan, chilla lite, jag ställde bara en fråga då jag är intresserad av arbetet jag med.

Så du anställde någon som fixade det åt dig eller vad?
2018-04-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyClub
Haha fan, chilla lite, jag ställde bara en fråga då jag är intresserad av arbetet jag med.

Så du anställde någon som fixade det åt dig eller vad?

Måste jag SKEDMATA dig med det...?!
Där finns bara EN orsak folk vill jobba okej...?

...för att tjäna pengar...
För att tjäna pengar, med bra arbetsvillkor.
2018-04-06, 16:52
Medlem
Ja alltså det sitter ju inte folk på skatteverket och går igenom kontoutdrag för varje person i Sverige. Skatteverket går ju miste om en hel del skatt varje år, så rimligtvis borde inte risken vara överhängande att några tusenlappar i månaden går obemärkt förbi. Men vem vet. Nån som jobbar på bank eller rentav skatteverket kanske kan skriva och berätta ; )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in