Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-04-05, 20:30
  #61
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
I och med att religionsfriheten står över lokala förordningar och andra lagar så finns det inte så mycket att diskutera. Intressant däremot att detta ställs på sin spets nu. Antingen kommer det visa på orimligheten med att få utöva sin religion i precis alla sammanhang. Eller så kommer niqab kanske bli ett stående inslag på läktarna likt ett finger placerat i anus på politiker, religionsutövare, lättkränkta, osv osv.

Men vad fasiken har maskering med religion och trosutövning att göra.

Självklart ska det finnas religions- och samvetsfrihet i ett civiliserat land. Vad nu det skulle ha med maskering att göra är ett under för mig.
Citera
2017-04-05, 21:22
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Men religionsfrihet innebär inte att man får utöva sin religion hur som helst dvs om det strider mot andra lagar.
För sisådär tretti år sen prövades detta juridiskt när en spårvagnschauör fick sparken för att han insisterade på att bära sikhisk turban och sålunda inte var uniformerad korrekt. Den juridiska slutsatsen blev att avskedet var korrekt.

Naturligtvis ska maskering vara förbjudet för alla om man inför ett förbud annars hamnar man självklart i den här situationen.

Och förresten tror jag inte att niquabförbud på fotbollsmatcher skulle slå så hårt mot äkta muslimska kvinnor. Niquabkvinnor är väl inte särskilt intresserade av att gå på sådana evenemang kan jag tro.
För 30år sedan kunde en sådan lag slå igenom, nu skulle det kallas rasism
Citera
2017-04-06, 02:03
  #63
Medlem
whosyourdaddys avatar
Detta gjorde min dag!
Nu är jag inget fan av blodtörstande huliganer men här vann dom min respekt, för dagen åtminstone.

Förslag: Nu kan vi alla regimkritiker parkera oss utanför regeringsbyggnaden iklädda niqab och protestera samtidigt som vi slipper behöva sätta våra namn högst upp på FRA:s långa lista.
Hur skulle dom hantera detta?
Citera
2017-04-06, 10:50
  #64
Medlem
GormDenGamles avatar
Tänk att sjunka så lågt att man tar på sig ett påslakan frivilligt.
Citera
2017-04-06, 13:21
  #65
Medlem
Det roligaste som hänt på länge. Rätt passande med tanke på vilken fanatism som sker både inom supporterkulturen och inom religion.

Att dö för sin religion är ungefär lika efterbliven som att slåss för sitt lag så detta är ju sjukt passande.
Citera
2017-04-06, 15:59
  #66
Medlem
japanskbruds avatar
när blir en fix idé till en religion ? Om jag gör en religion som kräver att jag måste visa kuken för alla tjejer, och alltid bära på 2 samuraisvärd .. är det också godkänt ? Finns en lista på godkända religioner?
Citera
2017-04-06, 17:48
  #67
Avstängd
ilpobres avatar
Alltid insett att detta skulle ske..moment 22 i ett nötskal. Inför istället personliga biljetter för var och en så att buset som inte hör hemma på arenan kan åka ut med huvudet före/bli avstängda från att närvara vid arenan.
Citera
2017-04-06, 20:00
  #68
Medlem
Kommer dom fortsätta med det eller var det bara en grej som hände en gång för att provocera?
Citera
2017-04-06, 21:46
  #69
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
när blir en fix idé till en religion ? Om jag gör en religion som kräver att jag måste visa kuken för alla tjejer, och alltid bära på 2 samuraisvärd .. är det också godkänt ? Finns en lista på godkända religioner?

Så länge ingen har lyckats påvisa förekomsten av Gud (eller andra gudar) så är det precis lika mycket en fix idé som din. Skulle man sammanfatta alla religioner med sina gudar, profeter, mirakel, tomtar och troll så är nog inte din religion särskilt mycket konstigare, snarare tvärtom.

Att inte alla tjejer skulle uppskatta att du visar kuken för dem förefaller sannolikt, men väldigt många tycker inte att det är trevligt att se hijab, niqab, burka och andra religiöst motiverade uniformer och förtryckarverktyg heller, och nu finns de överallt.
Citera
2017-04-06, 22:18
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
För det kan väl inte vara så att bara maskering för vissa religioner är tillåtna?

du kan komma med vilken maskering du vill bara du hänvisar att det är "av religösa skäl"

(det är även fritt fram att hitta på sin egna religon och ansöka om bidrag etc)
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback