Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-03, 21:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Tänk på esd om du arbetar i datorn. Räcker att du tar i chassit lite då o då egentligen om du inte har ett esd armband

Javisst bör man gör det, men just batteriet är så gott som helt okänsligt för ESD, eftersom dess inre resistans är rätt liten. Man kan under relativt normala förhållanden utgå ifrån att den statiska elektriciteten som kan uppstå under normala förhållande är alldeles för liten för att utgöra någon risk för batteriet och kretsarna närmast det.

RAM-minnen, minneskort, USB-minnen ska man alltid vara försiktig med eftersom de tål ju inte mycket mera än de 3-5 Volt de är anpassade för.

En okänd faktor var förr de gamla interna modemen i stationära datorer. Eftersom spänningen på tfnledningen kunde ligga i området 40 Volt så var det tillräckligt för att allvarligt skada kretsarna, men sällan att det hände eftersom ingående spänning var relativt välisolerad emot kretsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men var har du kopplat in skärmen?

Moderkortet på en stationär dator står vertikalt i lådan efter ena sidan medan grafikkortet sitter instucket i moderkortet och blir då horisontellt.
När man sätter in ett grafikkort i ett moderkort så stängs det som sitter på moderkortet av. Så har du fortfarande bild från moderkortet så sitter inte grafikkortet i ordentligt. Möjligtvis kan det bero på BIOS batteriet men det ser du om klockan går fel och visar fel årtal.

Ja, det är ju det riktiga att de är monterade på det viset. Men bägge korten kan ju vara funktionella samtidigt vilket ju kan vara en ide' om man nu vill ha tex dubbla skärmar. I BIOS kan man stänga av det interna om nu vill det, Och mycket riktigt att Windows 7 väljer det bästa grafikkortet i regel.
Citera
2017-04-03, 23:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Javisst bör man gör det, men just batteriet är så gott som helt okänsligt för ESD, eftersom dess inre resistans är rätt liten. Man kan under relativt normala förhållanden utgå ifrån att den statiska elektriciteten som kan uppstå under normala förhållande är alldeles för liten för att utgöra någon risk för batteriet och kretsarna närmast det.

RAM-minnen, minneskort, USB-minnen ska man alltid vara försiktig med eftersom de tål ju inte mycket mera än de 3-5 Volt de är anpassade för.

En okänd faktor var förr de gamla interna modemen i stationära datorer. Eftersom spänningen på tfnledningen kunde ligga i området 40 Volt så var det tillräckligt för att allvarligt skada kretsarna, men sällan att det hände eftersom ingående spänning var relativt välisolerad emot kretsarna.



Ja, det är ju det riktiga att de är monterade på det viset. Men bägge korten kan ju vara funktionella samtidigt vilket ju kan vara en ide' om man nu vill ha tex dubbla skärmar. I BIOS kan man stänga av det interna om nu vill det, Och mycket riktigt att Windows 7 väljer det bästa grafikkortet i regel.

Tycker de bara e viktigt o ha de i bakhuvudet bara. Jag själv använder nästan alltid esd skydd när jag pillar med datorer. Tycker de e onödigt o inte göra om man har hemma . Men jag e lite nojig av mig när de gäller de där också .
Hoppas de löser sig för honom . Vad jag förstår de som så har han ju bild på grafikkortet ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback