Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-03, 11:26
  #1
Medlem
Tjena,

Är en kille på cirka 190 cm och väger 75kg, alltså ganska smal. Har under flera omgångar verkligen försökt träna och äta bra och mycket men jag kan inte lägga på mig muskler. Men tänkte göra ett nytt helhjärtat försök och ber därför om hjälp med mat.

Vad jag har tänkt ser väl ut så här;
Frukost - Kvarg, havregrynsgröt, ägg och knäcke
Lunch - något kött med någon form av kolhydrat och grönsak
Middag - som lunch
Mellanmål (2 ggr ish) - proteinpulver/frukt

Grejen är att jag har kört ungefär så här tidigare och det funkar ju inte. Jag antar att jag behöver få i mig ännu mer, men vad? Som student vill jag inte utöka matkassan för mycket genom att köpa allt för mycket kött. Hur tror ni det skulle påverka att äta mer potatis/pasta ? Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga så uppskattar all hjälp och tankar
Citera
2017-04-03, 11:32
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Som du själv är inne på så behöver du få i dig mer. Öka portionen havregryn på morgonen som exempel. Mer potatis/pasta/ris m.m. Med din längd på 190 cm så behöver du en hel del kalorier.
Citera
2017-04-03, 11:44
  #3
Medlem
Okej, så egentligen tror du jag behöver äta mer bara? Potatis exempelvis är ju billigt och det kan man ju trycka i sig mycket av..

Kollar lite på kosttillskott också, proteinpulver är ju som sagt givet, funderar på aminosyror också, tror du det ger någon extra effekt?

Tack
Citera
2017-04-03, 12:01
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praelia
Okej, så egentligen tror du jag behöver äta mer bara? Potatis exempelvis är ju billigt och det kan man ju trycka i sig mycket av..

Kollar lite på kosttillskott också, proteinpulver är ju som sagt givet, funderar på aminosyror också, tror du det ger någon extra effekt?

Tack

Ja, du behöver äta mer. Fokusera på maten innan du funderar på tillskott. Aminosyror får du redan från både kosten och proteinpulvret, täcker du proteinbehovet via kosten så finns det ingen anledning att ta protein eller aminosyror i tillskott. Det är endast till för att komplettera den övriga kosten, och äter du någorlunda normalt får du i dig tillräckligt, speciellt om du ska gå upp i vikt och ligga på överskott.
Citera
2017-04-03, 12:37
  #5
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praelia
Okej, så egentligen tror du jag behöver äta mer bara? Potatis exempelvis är ju billigt och det kan man ju trycka i sig mycket av..

Kollar lite på kosttillskott också, proteinpulver är ju som sagt givet, funderar på aminosyror också, tror du det ger någon extra effekt?

Tack
Potatis är ingen vidare kolhydratskälla för dig, vitt ris och pasta är enklare att äta de volymer som behövs!

Nej, aminosyror är inget du "behöver" utan håll dig till vanligt vassle.

Spontant skulle jag börja äta mer nötter ifall du tål det. Enkelt och kaloririkt.
Citera
2017-04-03, 12:50
  #6
Medlem
Det känns som kvarg används på fel sätt bland många. Om du inte verkligen gillar kvarg (vem gör ens det när yoghurt finns?) så skulle jag tagit bort det om jag vore dig. Det är mycket protein per kalori men satsa på mer kalorier om du vill öka i muskelmassa. Fortsättningsvis så skriver du i rubriken billigt muskelbyggande, kvarg är inte speciellt billigt.
Citera
2017-04-03, 14:30
  #7
Medlem
Jag tror det är Kalorierna som är fel och kanske träningen. Runt 70kr per dag fick jag lägga för att få ihop en bra kost. Protein är också viktigt men träningen ska gå bra ändå och jag är säker på att du vet om det och inte vara äter mat med kolhydrater som pasta och vitt bröd
. Det är kostsamt att bygga muskelmassa. Klart du kanske kan komma undan billigare. Lycka till.
Citera
2017-04-03, 15:27
  #8
Medlem
Tack för alla svar!

Grejen är att jag samtidigt är lite rädd för att lägga på mig fett, men det kanske inte blir något problem med den kosten kombinerat med träning?
Citera
2017-04-03, 15:39
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praelia
Tack för alla svar!

Grejen är att jag samtidigt är lite rädd för att lägga på mig fett, men det kanske inte blir något problem med den kosten kombinerat med träning?

Det beror på hur stort överskott du lägger dig på. Börja ät mer och fortsätt träna, går vikten för fort upp är det ju bara att justera och sänka intaget.
Citera
2017-04-03, 17:18
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag skulle vilja ge rådet att verkligen kolla hur mycket du får i dig. Kan vara bökigt att räkna det mesta i början men det är ett nödvändigt ont. En matvåg kostar kan man hitta för 100 spänn och du kommer bli bra mycket klokare.

Angående billig och kvalitativ mat så är ÄGG ett tips, massvis av bra protein och kalorier för i princip inga pengar alls.
Citera
2017-04-03, 17:34
  #11
Medlem
okok1s avatar
Börja drick mjölk. 2L 1,5% har 70 proteiner och 900 kalorier etc.
Citera
2017-04-04, 00:12
  #12
Medlem
Lägg till olja. Ät nötter.

Så länge du vet med dig att du äter näringsdensitivt med tillräckligt högt proteininnehåll är, som redan nämnt, det kvarvarande kruxet att nå en kalorinivå som gör att du långsamt ökar i vikt. Säg ett kilo i månaden på en höft.

Du kan heller inte vara "rädd för att lägga på dig lite fett". Det kommer otvetydigt att hända om du går upp i vikt, men om överskottet är modest och av rätt sorts kalorier, samtidigt som du kan göra ökningar i de större lyften är troligtvis ration mellan fettmassa vs fettfri massa på den vikt du går upp så bra den kan bli.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback