Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 22:17
  #1
Medlem
Hej,

Har en ny Samsung smart TV som jag kopplat in till datorn via HDMI. Det har funkat helt felfritt, för en vecka sedan hade jag windows 10 på min stationära dator men datorn verkade inte klara av det operativsystemet, den var riktigt trög, så jag beslutade mig för att nedgradera tillbaka till windows 7. När installationen till windows 7 genomfördes märkte jag helt plötsligt att skärmen blev lila. Hur ska jag bära mig åt för att fixa skärmen? Kablarna bör det inte vara fel på då det funkat tidigare, måste vara nån inställning på datorn?

Bifogar även bild från datorn. Vet inte om det syns så tydligt men det är lila kanter runt skärmen och själva bildskärmen har konstig nyans av blå/lila.

Tacksam för tips.
Citera
2017-04-02, 22:47
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkisk
Kablarna bör det inte vara fel på då det funkat tidigare, måste vara nån inställning på datorn?
Med det resonemanget kan en glödlampa inte vara trasig heller, för den lyste ju imorse, alltså måste det vara nåt annat som är fel. Kolla allt, även det som det "inte kan vara fel på".

Kolla särskilt att kontakterna är ordentligt isatta i bägge ändar. Lila-tonad bild innebär att "G" i en RGB-signal inte kommer fram eller att den inte genereras eller inte kan avläsas. Felet kan finnas i monitor, kabel, grafikkort eller programvara. Testa med en annan ingång på tv'n eller med en annan monitor eller med en annan signalkälla.
Citera
2017-04-03, 23:27
  #3
Medlem
Moll-Es avatar
Är inte en fråga om köpråd för bildskärm. Vi testar Windows som operativsystem istället.

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback