Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 19:54
  #1
Medlem
C148s avatar
Då mitt förra inlägg blev borttaget så gör jag här ett nytt där jag formulerar mig rätt.

Vi alla vet att det finns en stor grupp av scammers inom steam där CS:GO items ligger i huvudsak.
Det finns en välkänd scammer som efter varje scam ändrar sitt ID och namn för att inte kunna
bli påkomna som scammers.

En välkänd scammer är denna person http://steamcommunity.c*m/id/w*rld*frabbitss
* = o

Han har under flera år inom detta lyckats scamma folk på sammanlagt flera hundra tusen kronor.
Hur klarar han/hon sig undan?

Låt oss diskutera kring dessa scammers,
Finns det på något vis möjlighet att se vem som döljer sig bakom steam kontot?.
Har någon polisanmält där anmälan gett den skyldige konsekvenser? Hur fick man fram personens identitet?.
Citera
2017-04-02, 20:44
  #2
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
För en som inte är insatt, hur går scammen till?
Citera
2017-04-02, 21:10
  #3
Medlem
C148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
För en som inte är insatt, hur går scammen till?

Oftast är det så att du skickar ditt item innan du får pengarna, vilket relaterar till att köparen tar itemet och sedan blockerar dig.

Sedan finns det andra som är mer insatta i detta och lurar folk genom att skapa fake profiler i andra personers namn och utger sig för att vara dem, och på detta vis lurar till sig itemsen då man tror att personen är den han utger sig vara och är "trusted".

Profilen jag länkade innan utger sig vara admin i en grupp som finns på facebook där admin är trusted.
Han låtsas vara "middleman" dvs en person man kan lita på som man ger items till som i sin tur ger köparen itemet när säljaren bekräftar ha fått sina pengar.
Denne person är soppas duktig att han skapat en fake grupp och fått in stort antal medlemmar i den så man anser han vara riktig, men så är inte fallet.
Citera
2017-06-11, 13:27
  #4
Avstängd
MildCholesters avatar
Tror det är väldigt svårt att få en scammer dömd för bedrägeri, tror ej att polisen tar bedrägerier inom steam på så stort allvar.
Citera
2019-01-25, 10:03
  #5
Medlem
HektorHs avatar
En kille vid namn 4Head försökte att scamma mig på 35 euro. 35 Euro är ganska mycket för mig och det är därför jag va lite naiv. Han sa att han va från Canada men i bakgrunden så prata de arabiska. Till saken, han försökte att få en (Steam Admin) som skulle göra traden säkrare. När jag gick in i chatten så skrev (Adminen) *Greetings Traders* I det ögonblicket fatta jag att det var en scam. Han bad mig att skicka ett iteam i försäkring för att han inte visste om mina skins var glitchade eller inte. Frågade han om han kunde dela skärm men då sa han att det inte funkade, skickade ett skin till honom värt 1,32 euro och då bad han om mer. Blockade sedan honom och anmälde honom och jag fick veta senare att han va en känd scammer som hade scammat folk på många lax. Han hade ett sjukt förråd på fler tusen kroner (Cs go). Se upp för en kille vid namn 4Head
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback