Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-02, 19:13
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag har bra kontakt med en finsk man 60+ som är uteliggare, han tar inga droger. Han är lugn och snäll av sig.

Kan tänka mig att köpa en husvagn eller villavagn eller personalvagn till honom. Han har tillgång att tvätta sig på simhallen (årskort) så någon dusch i vagnen är det inte tal om. Däremot borde det finnas uppkoppling för rinnande vatten och ström, så gubben kan laga mat och ha värme under vintertiden plus att tvätta kläder. Uppställningsplats är fixad.

Spontant tänker jag mig att en personalvagn borde vara den bästa ur utvecklingssynpunkt, lättare att modifiera och så vidare. Ganska tålig vagn dessutom.

Vilken typ av vagn bör jag satsa på?

https://www.klaravik.se/auction/prod...rsonalvagn-16/ (personalvagn).
Citera
2017-04-02, 19:32
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vill han inte bo i ett härbärge då? Där ska det finnas allt detta. Men visst kan det vara trevligare att han eget

Han borde söka bostadsbidrag. Oavsett så är det jättesnällt att du ordnar detta åt honom. En sån du länkade verkar ju duga
Citera
2017-04-02, 19:44
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vill han inte bo i ett härbärge då? Där ska det finnas allt detta. Men visst kan det vara trevligare att han eget

Han borde söka bostadsbidrag. Oavsett så är det jättesnällt att du ordnar detta åt honom. En sån du länkade verkar ju duga

Gubben vill inte vara någon till last - tror inte han vill be om hjälp på socialen. Därför hjälper jag honom. Det är mest vilken typ av vagn som jag undrar över. Jag tror också att en personalvagn kan fungera bra. I västa fall får jag byta ut vagnen om den inte skulle fungera.
Citera
2017-04-02, 19:49
  #4
Medlem
Dollmens avatar
Hur mycket får den kosta ?
Citera
2017-04-02, 21:25
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Hur mycket får den kosta ?

10000-20000 kronor kan jag tänka mig. Hellre uppdatera vagnen med tiden...

Förslag?
Citera
2017-04-02, 21:38
  #6
Medlem
Var ska han ställa den? Så han får tillgång till vatten och ström?

Finns det toa i en sån? Tips på såna där modern mulltoalett annars.
Citera
2017-04-02, 21:49
  #7
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Var ska han ställa den? Så han får tillgång till vatten och ström?

Finns det toa i en sån? Tips på såna där modern mulltoalett annars.

Uppställningsplatsen är som sagt redan ordnat.

Jag vet inte om personvagn har toalett?, annars i värsta fall montera in en - nu är toalett inte det viktigaste - ström, rinnande vatten är viktigare.

Dusch och toalett finns på simhallen.

Jag undrar främst vilken vagn som är bäst i hänsyn till kvalitet och lätt att bygga om/till.
Citera
2017-04-02, 23:14
  #8
Medlem
Ja du Ola,
vad kan man säga .
RESPEKT till/för dig.

Love, peace and understanding♡♡
Citera
2017-04-02, 23:21
  #9
Medlem
alirahimis avatar
Jag var hemlös förra året eller nåt

på härbärget fanns en man som försökte bo i husvagn
när soc fick reda på detta lät de honom inte göra det utan flyttade honom till härbärget

inte säkert om man får bo i husvagn

han hade problem med vart han fick ställa vagnen också. man fick inte ha den på campingplats hur länge som helst osv.
Citera
2017-04-13, 22:18
  #10
Medlem
Dollmens avatar
Kolla Villavagnar på Blocket. Lite dyrare men klart häftiga
Citera
2017-04-14, 00:39
  #11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vill han inte bo i ett härbärge då? Där ska det finnas allt detta. Men visst kan det vara trevligare att han eget

Han borde söka bostadsbidrag. Oavsett så är det jättesnällt att du ordnar detta åt honom. En sån du länkade verkar ju duga
Va? Bostadsbidrag utan bostad? Som barnbidrag utan barn men man tänker,kanske, skaffa. Vilken planet kommer du ifrån? Planeten 140-talet? Alltså som planeten 70-talet men dubbelt så snällt och generöst.
Citera
2017-04-14, 00:44
  #12
Medlem
gersmans avatar
Härbärge är dessutom inget att rekommendera, knepigt där. Mentalsjukhusen är stängda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback