Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 15:37
  #1
Medlem
FullMetallJackas avatar
Jag är värdelös på matte och försöker plugga ifatt matte 1 just nu innan studenten och sitter just nu och pysslar med uttryck och ekvationer, jag fattar grunderna, men jag har problem med att förenkla blandade uttryck och jag skulle vilja ha lite hjälp här. Här är tre uppgifter jag gjort som jag misslyckats på samt mina felaktiga svar:

1. 2x+9-3x-5=-x+3

2. 7-5x-5-2x = 2-3x

3. 10y-4x-15x-11 = 10y-11x-11

Vad är det jag gör för fel? Jag har tittat i facit och förstår inte hur man ska komma fram till det svaret. Jag vet att detta är hur lätt som helst, men för någon som aldrig sysslat med detta tidigare är det jävligt abstrakt, vilka tips som helst uppskattas.
Citera
2017-04-02, 16:11
  #2
Medlem
Alltså, det är vanlig plus och minus. Både på 1 och 2.

På 3an är det fortfarande plus och minus, bara att du räknar ut tex Y= x+3, och så ersätter du y i ursprungliga ekvationen med x+3 för varje y och räknar ut x, sen kan du får y när du har x ...




du kan ju skriva ut dina utträkningar så kan man visa exakt var du gör fel o varför i så fall så kanske du förstår bättre.
Citera
2017-04-02, 16:58
  #3
Medlem
Citat:
1. 2x+9-3x-5=-x+3
Är du säker på att du skrivit ekvationen korrekt? Det här leder till att
2x-3x+9-5=-x+3
-x+4=-x+3
4=3
Någonting stämmer inte
Citat:
2. 7-5x-5-2x = 2-3x
Om du börjar titta på vänsterledet - det till vänster om likhetstecknet
7-5x-5-2x, här kan du addera och subtrahera lite. t.ex så kan du ta 7-5 och -5x-2x som ger
2-7x. Nu kan du inte göra mer i vänsterledet och inte heller i högerledet
2-7x=2-3x. Du vill nu få alla x på en sida och alla tal på andra.
Om du adderar 7x med både högerled och vänsterled så får du
2-7x+7x=2-3x+7x
2=2+4x
Nu vill du få bort tvåan från högerled (kallas ibland för att flytta över). Det gör du genom att ta -2 i bägge led.
2-2=2-2+4x. Som ger dig
0=4x
4x=0. För att få bort 4 framför x så måste du dela båda led med 4
4x/4=0/4
x=0

Hänger du med?

Edit: haha, stryk det där jag skrev. Jag förstod inte att du hade skrivit in dina egna förenklingar av ekvationerna, jag trodde att du skulle lösas. Se i stället nedanståendes svar
__________________
Senast redigerad av Crazy Man Krill 2017-04-02 kl. 17:06.
Citera
2017-04-02, 17:02
  #4
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Jag är värdelös på matte och försöker plugga ifatt matte 1 just nu innan studenten och sitter just nu och pysslar med uttryck och ekvationer, jag fattar grunderna, men jag har problem med att förenkla blandade uttryck och jag skulle vilja ha lite hjälp här. Här är tre uppgifter jag gjort som jag misslyckats på samt mina felaktiga svar:

1. 2x+9-3x-5=-x+3

2. 7-5x-5-2x = 2-3x

3. 10y-4x-15x-11 = 10y-11x-11

Vad är det jag gör för fel? Jag har tittat i facit och förstår inte hur man ska komma fram till det svaret. Jag vet att detta är hur lätt som helst, men för någon som aldrig sysslat med detta tidigare är det jävligt abstrakt, vilka tips som helst uppskattas.

På den första har du fått fel på konstanten, eftersom 9 - 5 = 4 och inte 3. Förenklar man 2x + 9 - 3x - 5 så får man alltså -x + 4.

På den andra så har du ju minustecken före både 5x och 2x, och alltså blir det 2 - 7x.

På den tredje så är det samma sak - minustecken före både 4x och 15x. Alltså blir det 10y - 19x - 11.
Citera
2017-04-02, 19:01
  #5
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
På den första har du fått fel på konstanten, eftersom 9 - 5 = 4 och inte 3. Förenklar man 2x + 9 - 3x - 5 så får man alltså -x + 4.

På den andra så har du ju minustecken före både 5x och 2x, och alltså blir det 2 - 7x.

På den tredje så är det samma sak - minustecken före både 4x och 15x. Alltså blir det 10y - 19x - 11.
Hoppsan, den första var nog ett slarvfel från min sida, men är ditt svar korrekt? För enligt mitt facit är svaret 4 - x och inte -x + 4?

Nu har jag i alla fall gått igenom inläggen här i tråden en stund och jag tror jag fattar, det verkar som att jag lyckas få rätt svar nu i alla fall förutom den första där jag fick samma svar som dig, jag undrar om det är fel på facit i min bok.

Här är i alla fall hur jag räknat: http://i.imgur.com/AHcxGQl.png

Tänker jag rätt här?
Citera
2017-04-02, 19:11
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Hoppsan, den första var nog ett slarvfel från min sida, men är ditt svar korrekt? För enligt mitt facit är svaret 4 - x och inte -x + 4?

Nu har jag i alla fall gått igenom inläggen här i tråden en stund och jag tror jag fattar, det verkar som att jag lyckas få rätt svar nu i alla fall förutom den första där jag fick samma svar som dig, jag undrar om det är fel på facit i min bok.

Här är i alla fall hur jag räknat: http://i.imgur.com/AHcxGQl.png

Tänker jag rätt här?

Tänk på att 4 - x och -x + 4 är samma sak. Det är ju bara att byta plats på termerna.
Citera
2017-04-02, 19:15
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Hoppsan, den första var nog ett slarvfel från min sida, men är ditt svar korrekt? För enligt mitt facit är svaret 4 - x och inte -x + 4?

Nu har jag i alla fall gått igenom inläggen här i tråden en stund och jag tror jag fattar, det verkar som att jag lyckas få rätt svar nu i alla fall förutom den första där jag fick samma svar som dig, jag undrar om det är fel på facit i min bok.

Här är i alla fall hur jag räknat: http://i.imgur.com/AHcxGQl.png

Tänker jag rätt här?

4-x och -x+4 är samma sak. Du gör helt enkelt slarvfel. Har du svårt att hålla olika saker i huvudet, gör ett mellandel där du "flyttar ihop" alla termer av samma slag för sig.

I ditt exempel: 2x+9-3x-5=2x-3x+9-5=-x+4
Citera
2017-04-02, 19:36
  #8
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Tänk på att 4 - x och -x + 4 är samma sak. Det är ju bara att byta plats på termerna.
Det har du rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I ditt exempel: 2x+9-3x-5=2x-3x+9-5=-x+4
Tack för tipset, ska testa det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback