Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-02, 14:11
Hej!

Tänkte bara höra om det är någon som har bra koll på hur det funkar om man har fler än ett ISK konto.

Jag har koll på att det är Schablonbeskattning men hur är det om man har två eller även tre ISK konton? Blir det precis samma som om man har ett fast utspritt på alla konton?
Citera
2017-04-02, 14:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobspararen
Hej!

Tänkte bara höra om det är någon som har bra koll på hur det funkar om man har fler än ett ISK konto.

Jag har koll på att det är Schablonbeskattning men hur är det om man har två eller även tre ISK konton? Blir det precis samma som om man har ett fast utspritt på alla konton?
Det är ingen som helst skillnad om du har ett eller flera ISK. Samma kapital utspritt på flera ISK ger samma schablonintäkt som om kapitalet låg i endast ett ISK.
Citera
2017-04-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är ingen som helst skillnad om du har ett eller flera ISK. Samma kapital utspritt på flera ISK ger samma schablonintäkt som om kapitalet låg i endast ett ISK.

Men.. man kanske blir dubbelbeskattad om man flyttar pengar mellan dem?
Citera
2017-04-02, 14:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Men.. man kanske blir dubbelbeskattad om man flyttar pengar mellan dem?
Nej, kontanter och värdepapper som redan är i ett ISK kan flyttas till annat ISK utan skatteeffekter. Även mellan banker.
Citera
2017-04-02, 15:35
Citat:
Vad bra, tack så mycket för det snabba svaret!

Citat:
Nej, kontanter och värdepapper som redan är i ett ISK kan flyttas till annat ISK utan skatteeffekter. Även mellan banker.
Skönt att höra, jag var lite fundersam över detta med då jag kommer att vilja flytta över värdepapper från mitt nuvarande ISK till det nya.
Citera
2017-04-02, 20:35
Öppnade ett till ISK nu, får se hur smidigt det är att flytta fonderna imorgon. Verkar som att Avanza har gjort det ganska smidigt
Citera
2017-04-02, 22:57
Bannlyst
Frågan är väl varför man skulle vilja ha 2?
Citera
2017-04-03, 02:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
Väldigt vanligt, t.ex. för att hålla isär långsiktiga innehav och tradingportföljen.
Citera
2017-04-03, 08:06
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Skilja på barnspar (för dem som inte väljer kap.försäkring) och pensionssparande t.ex
Citera
2017-04-03, 08:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag har 4, ett för aktier, ett för fondportföljen, ett för trading och ett hos annan nätmäklare för test av strategier (gratis courtage).
Citera
2017-04-03, 11:04
Medlem
Jag har ett antal:
Semester 2016 (Överskjutande belopp förs över till nästa semesterkonto)
Semester 2017
Husamortering 2017 (Betalar en klumpsumma)
Bilförsäkring 2016 (Klumpsumma)
Buffert

Till och från har jag en mindre eller en mer. Vill jag spara till något speciellt så öppnar jag en ny och sparar till det. Så är det enkelt att hålla saker och ting skilda.
Citera
2017-04-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Jag har ett antal:
Semester 2016 (Överskjutande belopp förs över till nästa semesterkonto)
Semester 2017
Husamortering 2017 (Betalar en klumpsumma)
Bilförsäkring 2016 (Klumpsumma)
Buffert

Till och från har jag en mindre eller en mer. Vill jag spara till något speciellt så öppnar jag en ny och sparar till det. Så är det enkelt att hålla saker och ting skilda.

Varför har du sånt sparande i ett ISK? Känns som ett sparande där man vill ta lägre risk(=lägre avkastning) och borde därför vara mer fördelaktigt att placera dom i ett AF eller sparkonto. Hur är pengarna placerade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in