Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-02, 12:20
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Sitter nu och gnolar lite på nästa nyårs fyrverkeri, och ser på Ebay att man kan köpa elektriska tändare för en spottstyver. Stubiner till dem finns också i mängder.

Någon som har en setup med boxar och fjärrkontroll, och som vill ge sin syn på dem?

Självklart bygger dem på gammal och simpel teknik, men för hemmabruk så tror jag de duger perfekt en gång per år. Vattenskyddade? Aldrig i livet. Men lägger man dem i en liten påse om det är blött ute så borde dem ju fungera.
Citera
2017-04-02, 13:13
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
När jag var bombfascinerad så brukade jag krossa små glödlampor försiktigt, så att tråden håller o lägga den i en liten krutpåse, som initierar den större laddningen, vad man nu hade, mest flash var det för mig. Nån gång lyckades jag med en fjärrstyrd som jag tagit från en gammal radiostyrd bil, men la mottagaren en bit ifrån med en sladd, eftersom jag inte ville spränga sönder den. Annars var det långa sladdar som gällde. Det var i början av 90-talet, nu kan man enkelt bygga med mobiltelefoner.
Citera
2017-04-02, 13:46
  #3
Medlem
tigerrakets avatar
Ett system med 24 kanaler kostar 300-600 kr. Sedan kan man köpa färdiga tändare för 60 kr för ett hundrapack. Så jag tror jag går på en färdig lösning
Citera
2017-04-02, 15:28
  #4
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ett system med 24 kanaler kostar 300-600 kr. Sedan kan man köpa färdiga tändare för 60 kr för ett hundrapack. Så jag tror jag går på en färdig lösning
Jag har Ms12q som faktiskt klarade av ösregn nu på nyår. Har även ett billigare system med 6cues fast 2 cues har bränt för dom billigare varianterna har inget kortslutningsskydd. Så satsa heller på ett lite dyrare system

Färdiga E-Match kan man även skarva ihop för få längre meter på dom, samt funkar det att koppla ihop 3-4st på en och samma cue för tändning av flera pjäser på samma gång
Citera
2017-04-02, 15:39
  #5
Medlem
tigerrakets avatar
Störst problem för mig är väl att lösa hur jag ska få plats med allt. Brukar nämligen skjuta ifrån baksidan, och där har vi en slänt med lite olika nivåer. Får väl börja i tid och bygga fler ramper för bombrör och några fler hållare för raketer. Tårtorna brukar jag tejpa upp två och två. Det ska mycket till för att en tårta ska tända på en annan. Men just bombrör och liknande brukar jag byta ut i hållaren. Men med ett tändsystem så kan jag ju skjuta av fler bomber samtidigt, så jag får väl börja bygga
Citera
2017-04-03, 20:19
  #6
Medlem
Lysepinnes avatar
Elektrisk tändare är inte så elektrisk som namnet antyder, det är en piezoelektrisk keram (PZT) som slås till när man trycker på knappen, och genererar en liten ström och en gnista. Det som händer är att man spänner en fjäder när man trycker, den fjädern sätter fart på en hammare (klassiska klickljudet) och slår till keramen vars energi görs om till el.

Svårt att göra något radiostyrt med det
Citera
2017-04-03, 21:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Elektrisk tändare är inte så elektrisk som namnet antyder, det är en piezoelektrisk keram (PZT) som slås till när man trycker på knappen, och genererar en liten ström och en gnista. Det som händer är att man spänner en fjäder när man trycker, den fjädern sätter fart på en hammare (klassiska klickljudet) och slår till keramen vars energi görs om till el.

Svårt att göra något radiostyrt med det
Öhhhhhhhhhhhh
Citera
2017-04-03, 22:18
  #8
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Elektrisk tändare är inte så elektrisk som namnet antyder, det är en piezoelektrisk keram (PZT) som slås till när man trycker på knappen, och genererar en liten ström och en gnista. Det som händer är att man spänner en fjäder när man trycker, den fjädern sätter fart på en hammare (klassiska klickljudet) och slår till keramen vars energi görs om till el.

Svårt att göra något radiostyrt med det

Vi pratar om el-tändare till fyrverkerier.
En sladd som man kopplar på stubinen, som i sin tur kopplas till en dosa med ett batteri och en radiomottagare. När man trycker på fjärrkontrollen som man själv håller i handen så tänds stubinen.

Sedan får man byta ut sladden.

Det är alltså inte någon jävla "grilltändare" vi pratar om här som ger en liten gnista och som antänder drivgas.
Citera
2017-04-04, 09:11
  #9
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Vi pratar om el-tändare till fyrverkerier.
En sladd som man kopplar på stubinen, som i sin tur kopplas till en dosa med ett batteri och en radiomottagare. När man trycker på fjärrkontrollen som man själv håller i handen så tänds stubinen.

Sedan får man byta ut sladden.

Det är alltså inte någon jävla "grilltändare" vi pratar om här som ger en liten gnista och som antänder drivgas.

Haha fail av mig, jag var helt övertygad om att du skulle bygga om en vanlig elektrisk tändare.
Citera
2017-04-04, 11:29
  #10
Medlem
xMaxs avatar
Själv har jag följande: 12 Cue Wireless Fireworks Firing control system.

Fungerar helt ok för mina syften. Kvalitén är väl inte den bästa men för priset så får man ju räkna med det. Du kan ju lätt bygga systemet själv och sedan köpa färdiga e-matches.
Citera
2017-04-04, 11:38
  #11
Avstängd
treniko1s avatar
hur lång räckvidd har dessa system ? tillförlitlighet vid dåligt väder och blåst ? har bara detta i dagsläget och tänkte uppdatera lite https://www.lindersfyrverkeri.se/sor...ht-tandsystem/ funkar hyffsat detta men kräver långa kablar i bland
__________________
Senast redigerad av treniko1 2017-04-04 kl. 12:00.
Citera
2017-04-04, 17:38
  #12
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Själv har jag följande: 12 Cue Wireless Fireworks Firing control system.

Fungerar helt ok för mina syften. Kvalitén är väl inte den bästa men för priset så får man ju räkna med det. Du kan ju lätt bygga systemet själv och sedan köpa färdiga e-matches.

Jag har en något mer avancerad, men det är ungefär samma sak där: kvaliteten kunde vara bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback