Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-02, 10:23
  #1
Medlem
jag och mina 2 syskon har fått brev från kyrkan om att vi måste säkra upp våran fars gravsten
och det skulle kosta mellan 4-8 tusen kr alternativt 600 kr om de lägger ner stenen , vi har börjat fundera på att lägga den ner och göra det själva frågan är om man får lägga ner den själv ?
Citera
2017-04-02, 10:28
  #2
Medlem
Ja det brukar man få, är du osäker hör med kyrkogordsfövaltningen.
Reglerna kan skilja sig åt mellan olika förvaltningar.
Citera
2017-04-02, 11:18
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Släpa iväg stenen till en håltagare och få två 25 cm djupa hål. I sockeln borrar du lika djupt och slår ner armeringsjärn. Godkänt och billigt.
Citera
2017-04-02, 12:00
  #4
Medlem
tigerrakets avatar
Man mäter stenen genom att man drar i den med en newton-mätare. Börjar stenen följa med under ett visst mätvärde så underkänns stenen.

Förslaget ovanför med armeringsjärn är inte dålig. Kolla vad det kostar att få ut en håltagare på plats. Han borrar igenom sockeln och borrar sen två djupa hål i stenen. Sen slår ni ner armeringsjärn som är långa nog för att nå ner en bit under sockeln. Hälsa dem sedan på kyrkogården att stenen är reparerad. Antingen så mäter man igen, eller så nöjer man sig med svaret.
Citera
2017-04-02, 14:10
  #5
Medlem
Tack för svaren måste vara bra vinst för de som säkrar gravstenarna hm 4-8 tusen för 1-2 timmars jobb för 2 gubbar men kanske kyrkan som förmedlar tjänsten också lägger på lite
Citera
2017-04-02, 15:57
  #6
Medlem
tigerrakets avatar
Nä, de är tyvärr vad de brukar ta. Just inom begravningar och liknande så brukar ingen ställa frågor. Utan där betalar man det som begärs. Man vill inte börja tänka på priset när en släkting eller förälder ligger i backen.

När min mormor begravdes så hade graveraren märkt att sockeln var sne. Denne ville ha 2000 kr för att fixera den. Samma dag som den skulle lämnas tillbaka så var vi uppe och såg att sockeln inte var fixerad. Så vi påtalade detta för dem, så efter många om och men så gick de med på att stryka den avgiften.

Så tyvärr kostar det så mycket
Citera
2017-08-24, 21:16
  #7
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
jag och mina 2 syskon har fått brev från kyrkan om att vi måste säkra upp våran fars gravsten
och det skulle kosta mellan 4-8 tusen kr alternativt 600 kr om de lägger ner stenen , vi har börjat fundera på att lägga den ner och göra det själva frågan är om man får lägga ner den själv ?

Har fått samma och vår mammas sten, och den sitter som berget, nästa alla på vår kyrkogård har fått en skylt med "rasrisk" på sig fast dom är 40 cm höga och sitter hårt, detta är fan mafiafasoner, rena stölden!
Pröjsa inte vad ni än gör.
Citera
2017-08-24, 22:15
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Har fått samma och vår mammas sten, och den sitter som berget, nästa alla på vår kyrkogård har fått en skylt med "rasrisk" på sig fast dom är 40 cm höga och sitter hårt, detta är fan mafiafasoner, rena stölden!
Pröjsa inte vad ni än gör.
För att få lite perspektiv på det hela var det för några år sedan ett barn (flicka?) som fick en gravsten över sig och dog. Därav är kyrkogårdförvaltningarna måna om att stenarna inte ska ha någon möjlighet att välta.

Priset kan man däremot ha synpunkter på.
Citera
2017-08-24, 23:11
  #9
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
För att få lite perspektiv på det hela var det för några år sedan ett barn (flicka?) som fick en gravsten över sig och dog. Därav är kyrkogårdförvaltningarna måna om att stenarna inte ska ha någon möjlighet att välta.

Priset kan man däremot ha synpunkter på.

Men stenar som är 40 cm och sitter fast, jag tryckte hårt på våran utan att välta den och dom där plåtbitarna dom slår ner gör nog inte underverk heller. Det finns risker i världen och ska vi säkra upp allt nån har dött av kan vi lika gärna lägga ner planeten.
Citera
2017-09-25, 16:54
  #10
Medlem
trickydicks avatar
Jag har också fått ett sånt brev, är man skyldig att säkra upp graven?
Citera
2018-09-30, 00:06
  #11
Medlem
Wheatstacks avatar
Bumpar tråden då jag också fått ett liknande brev.

Har meddelats att det kostar 7000 kronor för att säkra upp stenen. En släkting har varit nere och tittat på stenen, och den rörde sig visserligen en liten aning när kyrkovaktmästaren lade rätt rejält med tryck på den. Betalar vi inte kommer stenen tas bort och läggas ned någonstans med ett gäng andra stenar tillsvidare vad jag förstod. Vad som händer med dem i slutändan vet jag inte.

Typiskt Sverige att få panik när en dödsolycka händer (2011). En tragisk olycka givetvis, men enligt uppgift hängde ungen sig med hela sin kroppsvikt över stenen. Detta handlar om föräldraansvar. När jag var liten fick jag lära mig att man gick på grusgångarna på kyrkogården om man inte hade ett specifikt gravärende någon annanstans. Man rörde heller inte andra gravstenar. Man cyklade heller inte och man sprang inte. Kyrkogården ska vara en oas av lugn i ett annars stojigt modernt samhälle enligt min mening.

Som jämförelse, på en kyrkogård i Irland (som vanligtvis brukar noja över Health&Safety) kan gravstenar luta mot varandra, med stigen som en tunnel i mitten av dem... Bild 3 på sidan nedan.
https://www.wavetailart.com/blog/201...icklow-ireland

Behövde få ur mig lite bitterhet över denna i princip onödiga kostnad. Nåja, stenhuggarna, eller vilka som nu säkrar stenarna, får jubla i alla fall.
Citera
2018-09-30, 00:36
  #12
Medlem
Trixtons avatar
Sådant borde ju nästan ingå i den enorma begravningsavgift som man tvingas betala. Så svårt kan det väl inte vara för kyrkogårdsförvaltningen att se till så att stenarna står på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback