Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 09:53
  #1
Medlem
julepumlans avatar
Hej har en johnson 25k från ca 78-82 vet ej exakt. Iallafall så fungerar den att varva ur med kylklaffar men då man ska ta en tur så direkt innan den planar upp så dör den som att den inte får bensin mer. Den funkar att köra om man manuellt pumpar på "soppakäglan" dvs antingen har jag läckage eller så fungerar inte pumpen som den ska.
Jag har bytt membran i soppa pumpen nu i höstas men det hjälpte mig inte. Funderar på lite tips och trix vad man kan prova med? Läst något om någon vevaxelstätning inne i motorn som kan vara dålig?
Det lönar ju sig inte direkt att lämna in heller.

Den står för närvarande inne i ett garage där jag ej kan starta den. Bättre att fråga nu innan sommaren är här...
Citera
2017-04-05, 07:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Jag har bytt membran i soppa pumpen nu i höstas men det hjälpte mig inte. Funderar på lite tips och trix vad man kan prova med? Läst något om någon vevaxelstätning inne i motorn som kan vara dålig?
Problem med vevhustätningarna är mycket ovanligt på en snurra som inte misskötts eller varit helt under vattnet.

Har du kollat slangkopplingarna? Det sitter små O-ringar som ska täta runt bensinrören, de blir med tiden otäta pga slitage och stelnat gummi. Då kan motorn misslyckas med att suga bränsle själv, utan att det ser ut som ett störande läckage (läcker luft men inte oljeblandad bensin).

Förr kunde jag köpa bara O-ringarna för nästan inga pengar alls, men numera går det lättare att hitta hela nipplar (eller komplett slang). Ganska ofta som "piratdel" till rimlig kostnad för gammal motor.


Det sitter också metallmembran ("backventiler") mellan förgasaren och vevhuset. Om det uppstått sprickor eller deformation i dem så kan snurran upplevas som "kraftlös".

( Förstod inte vad du menade med "med kylklaffar"...)
Citera
2017-04-05, 08:20
  #3
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Problem med vevhustätningarna är mycket ovanligt på en snurra som inte misskötts eller varit helt under vattnet.

Har du kollat slangkopplingarna? Det sitter små O-ringar som ska täta runt bensinrören, de blir med tiden otäta pga slitage och stelnat gummi. Då kan motorn misslyckas med att suga bränsle själv, utan att det ser ut som ett störande läckage (läcker luft men inte oljeblandad bensin).

Förr kunde jag köpa bara O-ringarna för nästan inga pengar alls, men numera går det lättare att hitta hela nipplar (eller komplett slang). Ganska ofta som "piratdel" till rimlig kostnad för gammal motor.


Det sitter också metallmembran ("backventiler") mellan förgasaren och vevhuset. Om det uppstått sprickor eller deformation i dem så kan snurran upplevas som "kraftlös".

( Förstod inte vad du menade med "med kylklaffar"...)

Angående kylklaffar syftade jag på sådana där " spolklaffar"? Ehm såna man sätter framför propellern för att impellern och motorn ska kylas då man kör den uppe på land.

Hm jag ska börja med att byta soppa ledning från tanken. Är dessa membran mellan förgasarn och vevhuset svårbytta/dyra? Då jag har kollat in har dom sett sprickfria ut iallafall.
Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback