Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-07, 13:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det måste man väl betala för. Så var det i alla fall när jag tog min farmors flicknamn.
Man sökte hos patentverket då.
Ok, jag har fått veta något helt annat. Det jag fått höra är att om man kan styrka släktskap ska det vara gratis, men det kan ju vara ändrade regler från när du bytte.
Citera
2017-04-12, 23:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildheart
Ok, jag har fått veta något helt annat. Det jag fått höra är att om man kan styrka släktskap ska det vara gratis, men det kan ju vara ändrade regler från när du bytte.

Man får ju inte ta ett efternamn som finns, om man inte kan styrka släktskap.

Jag var tvungen ha papper på att pappa var min pappa.
Sen papper på vilka som var hans föräkdrar.
Sist så papper på farmors och hennes familjs efternamn.
Det sista fick de gå in och hitta i gamla kyrkoböcker.

Hade min pappa tagit min farmors flicknamn, då hade jag kunnat byta gratis, men inte när det hoppade över en generation.
Citera
2018-11-21, 15:12
  #15
Medlem
skrudiss avatar
Jag lånar tråden om det är okej!

Jag har funderingar kring att byta efternamn. Det verkar enligt skatteverket ganska enkelt att göra. Om jag vill ta ett namn jag haft tidigare eller som ena föräldern hetat är det både kostnadsfritt och tar cirka en månad, om jag förstått informationen rätt? I tråden nämns summor och att det ska vara gratis första gången, men jag hittar inget om detta just gällande byte av efternamn enligt ovan. Låt säga att jag ångrar mig, och vill ha tillbaka det gamla. Kostar detta? Och finns det någon karens eller liknande?

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback