Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 19:46
  #1
Medlem
Linguass avatar
Jag hittade en dator som jag är intresserad av men läste någonstans att den har mycket "bloatware." Om jag har förstått det rätt så är det en massa onödiga program. Min fråga är då om dessa helt enkelt kan tas bort?
Citera
2017-04-01, 19:50
  #2
Medlem
Nu vågar jag inte svara hur vida du kan ta bort det eller ej men borde vara möjligt?
Annars kan du ju alltid formatera diskarna ordentligt och lägga in en egen version av Windows så är det rent.

Går att köpa Windows licenser extremt billigt på webben.

Mvh
__________________
Senast redigerad av _Challe_ 2017-04-01 kl. 19:54.
Citera
2017-04-01, 19:57
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag hittade en dator som jag är intresserad av men läste någonstans att den har mycket "bloatware." Om jag har förstått det rätt så är det en massa onödiga program. Min fråga är då om dessa helt enkelt kan tas bort?

Det görs genom vanlig avinstallation eller genom en s.k ren nyinstallation. Laptops med bloatware brukar ofta uppta ett utrymme av 25-30gb och genom avinstallation kan man komma ner 5-6gb. Ibland mer. En ren nyinstallation innehåller c:a 11gb.
Citera
2017-04-01, 20:00
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Avinstallera skräpet, eller formatera om den och kör in en ren installation.
Citera
2017-04-01, 20:04
  #5
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det görs genom vanlig avinstallation eller genom en s.k ren nyinstallation. Laptops med bloatware brukar ofta uppta ett utrymme av 25-30gb och genom avinstallation kan man komma ner 5-6gb. Ibland mer. En ren nyinstallation innehåller c:a 11gb.

Oj, hade ingen aning om att en nyinstallation innehöll så mycket skit! Då blir det att sitta och rensa den för hand om jag köper den. Allt ska bort.
Citera
2017-04-01, 20:06
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Min fråga är då om dessa helt enkelt kan tas bort?
Så gott som alla märkesdatorer har massor av skit förinstallerat och det varierar en hel del vad det är. Vissa saker är bara att avinstallera via kontrollpanelen, andra kräver en del knixande. Typiskt skit som medföljer är t.ex norton/symantec, macafee, google chrome, office 2013 trial, cyberlink dvd-brännare, pdf-skaparprogram, diverse onlinelagring, övriga molntjänster osv. Sedan en mängd tillverkarspecifika verktygsprogram som ingen nånsin använder, men som kan vara svåra att skilja ut vad som är drivrutiner och vad som kan tas bort utan att nåt slutar funka.

Det brukar gå att pillra bort det allra mesta av det, men kan ta några timmar.
Citera
2017-04-01, 20:42
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Oj, hade ingen aning om att en nyinstallation innehöll så mycket skit! Då blir det att sitta och rensa den för hand om jag köper den. Allt ska bort.


Det enklaste, snabbaste och säkraste är att göra en ren nyinstallation. Ny W10 ISO fil finns att hämta på nätet, ett Os jag förmodar att det blir.
Citera
2017-04-01, 22:05
  #8
Medlem
borrizs avatar
Microsoft har ett verktyg, som gör att du kan börja om på nytt med en ren installation av Windows 10. Verktyget tar bort alla appar som inte följer med som standard i Windows.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...ws10startfresh
Citera
2017-04-01, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag hittade en dator som jag är intresserad av men läste någonstans att den har mycket "bloatware." Om jag har förstått det rätt så är det en massa onödiga program. Min fråga är då om dessa helt enkelt kan tas bort?

Skulle gjort en ren installation av Windows direkt vid köp, för o slippa den skiten.
( https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10 )

Efter det hade jag även avinstallerat alla appar som finns i Windows, men framförallt stängt av att Windows automatiskt ska installera candy crush o liknande skit. Du kan skicka PM när/om du köpt datorn angående det där. ^^
Citera
2017-04-02, 10:07
  #10
Medlem
Sök på internet efter Bloatware removers.

Två program som jag använt: pc-decrapifier-3.0.1.exe ; ShouldIRemoveIt_Setup.exe
Citera
2017-04-03, 09:14
  #11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoT
Sök på internet efter Bloatware removers.

Två program som jag använt: pc-decrapifier-3.0.1.exe ; ShouldIRemoveIt_Setup.exe

OJ! TS vill bli av med onödiga program och TS får då rådet att installera ytterligare ett??

Hmm... Jag tror det är enklare om TS följer de råd som redan angetts i denna tråd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback