Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 17:23
  #1
Medlem
Har nyligen tagit steget in i flintisklubben och jag älskar det. Dock funderar jag lite på hur jag bäst kan sköta om min avsaknad av hår. Alltifrån hur man bäst och på mest ekonomiska sätt rakar sig till hur man ska skydda sig från solen.

Körde vanligt raklödder och engångshyvlar (gick åt två). Tog en bra stund med. Testade lite med säkerhetshyvel på sidorna o uppe på hjässan, och det gick ju betydligt bättre, men vågar inte köra med den i nacken då risken är rätt stor att skära sig när man håller hyveln i konstiga vinklar. Vilket redskap använder ni? Rakkniv hade ju vart perfekt, men antar att det inte finns något säkert sätt att använda den på huvudet..

Ska nog köpa en burk shaving butter nu i början när min skalp är såpass ovan vid rakning för övrigt. Märker att jag flagade en hel del samt att skalpen har känt varm/flammig, så det kan nog behövas. Även nån bra återfuktande kräm. Vad rekommenderar ni där? Har nån vattnig lotion nu och det känns inte som att den gör så mycket för huden.

Solskydd har jag ingen aning om hur jag borde göra.. Nån stark solfaktor på hela skalpen som gäller antar jag?
Citera
2017-04-01, 17:32
  #2
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag har rakat skallen i över 10 år nu, och precis som du så älskar jag det

För det första:
Köp ny hyvel!
Engångshyvlar är praktiskt taget bara skräp.

Använd bra produkter...både före och efter rakning.
http://ecx.images-amazon.com/images/...RL._SX355_.jpg
Den använder jag efteråt, och gärna en till fuktande kräm efter den d'r har "torkat in"
Den här tar jag:
http://img6a.flixcart.com/image/mois...hkjfygxe8.jpeg

Du ska alltså inte använda produkter med alkohol i.
Citera
2017-04-01, 18:46
  #3
Medlem
MrChows avatar
Min teknik:

1. Låt det inte växa mer än max 5 mm innan du rakar.
2. En scrub i duschen underlättar slutresultatet (i alla fall för mig)
3. Använd rakgel och valfri Gillette Fusion Power-hyvel och raka dig framför en spegel.
Citera
2017-04-01, 19:03
  #4
Medlem
testade med min safety razor nyss på hela skalpen och det blev skitbra faktiskt! va inte så svårt som jag trott..

Hur ofta rakar ni er?
Citera
2017-04-12, 16:07
  #5
Medlem
Zteffen81s avatar
Polermaskin?
Citera
2017-04-12, 16:18
  #6
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Polermaskin?
Ja! Att få till den den ollonglansen är viktigt, det är kronan på verket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback