Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 11:57
  #1
Medlem
ljusetssvins avatar
Jag vill spela in ljud och bild samtidigt, lika bra som en mobilkamera men med bättre ljud!
Har sökt som en galen efter bra mobilmicar men hittar inget vettigt eller konkret!

Hur göra enklast, kan även tänka mig att lägga några tusingar och köpa annan utrustning.
Det viktiga är att få bra bild och bättre ljud än inbyggda micen i mobilen!

Någon som har tips?
Hur gör ni?

Det bör vara en mobil anläggning så jag kan vara där jag vill utan att släpa på en jävla dator och massa sladdar!
Citera
2017-04-01, 13:18
  #2
Medlem
Jag har en mikrofon av märket IK Multimedia/iRig som man kopplar in i mobilen via 3,5 mm-kontakten. Den använde jag för produktion av förkomponerad film, och därför var jag tvungen att ha mikrofonen ett par meter från den som pratade. Det blev ganska kasst, då den är anpassad för att vara nära. Ska du däremot filma nära, t ex någon som spelar musik, kan det nog bli bra. Det var också ett par år sedan jag köpte den, så de kan ha lanserat nya produkter som är bättre nu. Jag skulle kolla upp det.
Citera
2017-04-01, 13:46
  #3
Medlem
Du ska INTE försöka koppla något till den kamera/mobil som filmar!

Gör som "proffsen" istället: Du ska ta upp ljud med en eller flera ytterligare "enheter" och sedan byta (och / eller mixa) ljudspåret till videon i ett redigeringspass.

MP3-inspelare är inte jättedyra, men det räcker t.o.m med ytterligare mobiltfn per ljudkälla/röst.

Tricket är att kunna SÄNKA känsligheten(volymen) på upptagningen så att bara önskat ljud kommer med (och ekon + andra källor "försvinner").
Sedan justeras styrkan per ljudspår + slutmix till önskad nivå.

Du behöver bara kolla några typiska ute-reportage från nyhetsmedia så ser du hur de hanterar sina mikar, och hur snabbt det märks när de råkar göra fel.
Citera
2017-04-01, 15:53
  #4
Medlem
Du kanske skulle testa en separat ljudinspelare, t ex Zoom H2 och sedan peta ihop ljudet från den med video från mobilen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback