Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-28, 18:20
  #1
Medlem
Baskis avatar
Tjena!

Men iaf, jag ska köpa ett nytt modem, för mitt förra(Nokia MP5121) kunde tydligen inte uppnå min bredbanshastighet (24mb)..!
Så jag behöver ett nytt modem, och då till frågan:
Vilket modem ska jag köpa som är billigt och passar mig?
Och vart?
Citera
2005-12-28, 22:50
  #2
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Tjena!

Men iaf, jag ska köpa ett nytt modem, för mitt förra(Nokia MP5121) kunde tydligen inte uppnå min bredbanshastighet (24mb)..!
Så jag behöver ett nytt modem, och då till frågan:
Vilket modem ska jag köpa som är billigt och passar mig?
Och vart?

Du bör kolla med din ISP vilka de har testat med sin utrustning, annars kan Du få lustiga problem.
Citera
2005-12-29, 10:52
  #3
Medlem
Baskis avatar
Okey!

Men det är ingen som vet om mitt modem är för dåligt?
Jag har bara hört det, kan mycket väl vara fel!
Citera
2005-12-29, 11:56
  #4
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Okey!

Men det är ingen som vet om mitt modem är för dåligt?
Jag har bara hört det, kan mycket väl vara fel!

Förlåt mig om jag är dum, men är det inte enklast att fråga din ISP?

(Hur skall vi kunna svara när vi inte vet vilken ISP det är eller vilken tjänst som avses?)
Citera
2005-12-30, 12:05
  #5
Medlem
Baskis avatar
Okey, ska göra det!

Tack för svaret!
Citera
2005-12-30, 14:54
  #6
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Okey!

Men det är ingen som vet om mitt modem är för dåligt?
Jag har bara hört det, kan mycket väl vara fel!
Jag har ett precis likadant modem förtillfället, och det fungerar perfa på mina 10mbit. Men jag har ingen aning om hur det kommer fungera på 24 mbit.
Citera
2005-12-31, 01:02
  #7
Medlem
Seagates avatar
Är det 24 mbit ADSL du har?
Då är det knappast modemet som är begränsningen utan avståndet mellan din bostad och din telestation.

För att få 24 mbit måste du praktiskt taget bo inuti din telestation.
Citera
2005-12-31, 15:21
  #8
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Är det 24 mbit ADSL du har?
Då är det knappast modemet som är begränsningen utan avståndet mellan din bostad och din telestation.

För att få 24 mbit måste du praktiskt taget bo inuti din telestation.

Om det är ett äldre modem det handlar om så kan det behöva en uppdatering för att klara 24 Mbit/s eftersom den ursprungliga ADSL-standarden hade just 8 Mbit/s som maxhastighet. (Inte alla modem som kan uppdateras heller.)

Det är sant som seagate skriver om hastighet kontra avstånd.

Det finns t.o.m. de som har fått en lägre verklig hastighet efter byte från 8 Mbit/s till 24 Mbit/s eftersom den senare standarden kan vara mera störningskänslig vid långa avstånd.
Citera
2005-12-31, 16:45
  #9
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Om det är ett äldre modem det handlar om så kan det behöva en uppdatering för att klara 24 Mbit/s eftersom den ursprungliga ADSL-standarden hade just 8 Mbit/s som maxhastighet. (Inte alla modem som kan uppdateras heller.)

Det är sant som seagate skriver om hastighet kontra avstånd.

Det finns t.o.m. de som har fått en lägre verklig hastighet efter byte från 8 Mbit/s till 24 Mbit/s eftersom den senare standarden kan vara mera störningskänslig vid långa avstånd.

Precis, och bara för att dra ett exempel kan jag väl ta mig själv:

Jag har 24/1 mbit ADSL. Jag bor högst 200 meter från min telestation, jag bor med andra ord nästan granne med min telestation. Jag får "endast" 10/1 "riktiga" mbit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback