Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-01, 15:00
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Youtube: NROL-76 Launch Webcast
Nice!
Nu skulle jag gärna se en filmsnutt på teleskopet som såpass stadigt kunde följa ett 30m plåtrör på 3 - 160km höjd/avstånd med alla krumbukter och hastighetsändringar!
Citera
2017-05-01, 15:57
  #26
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nice!
Nu skulle jag gärna se en filmsnutt på teleskopet som såpass stadigt kunde följa ett 30m plåtrör på 3 - 160km höjd/avstånd med alla krumbukter och hastighetsändringar!

Jag skulle gissa att de fått låna NASAs Contraves-Goerz Kineto Tracking Mount.
Citera
2017-05-01, 17:30
  #27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Jag skulle gissa att de fått låna NASAs Contraves-Goerz Kineto Tracking Mount.

teleskopet i sig verkar inte så märkvärdigt ca 30cm öppning men det är säkert fiffiga sätt att styra det så det följer målet så pass bra som det gjorde.

Det såg nästan ut som om raketen kom in snett sen rätade upp sig.

tittar man här så slår lågan ut snett lixom:
https://youtu.be/EzQpkQ1etdA?t=1153
__________________
Senast redigerad av raskens 2017-05-01 kl. 17:38.
Citera
2017-05-01, 18:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det såg nästan ut som om raketen kom in snett sen rätade upp sig.

tittar man här så slår lågan ut snett lixom:
https://youtu.be/EzQpkQ1etdA?t=1153
Ja varför inte - Det är ju mycket billigare att bromsa med luftmotstånd än med raketdrift. (Och reglerteknik börjar man ju snart tro att de har lite koll på...)
Citera
2017-05-01, 18:24
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Verkar vara helt annorlunda denna gång. Förut har man skjutit upp F9 och landat den efter 2-3 minuter. Men nu verkar det som om att F9 ska vila i omloppsbanan?
Du verkar ha haft ganska rätt hela tiden!

EFTER att steg två separerat så sköt de upp första steget från ca 90 km höjd till ca 170 km i samband med att det vände tillbaka!
Citera
2017-05-01, 18:59
  #30
Medlem
Jag är fortfarande "lite irriterad" över att SpaceX skjuter upp raketbränsle till rymden, bara för en "show off"-lösning på ett av företagets logistikproblem på jordytan (boost back + marklandning).

På de Missions där de har god marginal på möjlig startvikt kunde de väl istället ta med någon piggy-back som drar nytta av 'tyngdlöshet' och ev. en tillförlitlig recovery/mjuklandning.

Och om de hatar grundforskning och/eller "pro bono", så tycker jag det vore coolt ifall de gav sig på zero-gravity-legeringar för eget bruk: Typ en Volfram-Titan-legering. Tänk att låta det återvunna stegets returresa vara en råvarufabrik för nästa genenerations raketdysor för SpaceX!

Det kanske slutar med att de t.o.m gör separata skott där varken steg2 eller nyttolast separerar, utan hela konkarongen mjuklandar (på pråmen!) med syntetiska och 'utomjordiska' material...
Citera
2017-05-01, 21:26
  #31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag är fortfarande "lite irriterad" över att SpaceX skjuter upp raketbränsle till rymden, bara för en "show off"-lösning på ett av företagets logistikproblem på jordytan (boost back + marklandning).

På de Missions där de har god marginal på möjlig startvikt kunde de väl istället ta med någon piggy-back som drar nytta av 'tyngdlöshet' och ev. en tillförlitlig recovery/mjuklandning.

Och om de hatar grundforskning och/eller "pro bono", så tycker jag det vore coolt ifall de gav sig på zero-gravity-legeringar för eget bruk: Typ en Volfram-Titan-legering. Tänk att låta det återvunna stegets returresa vara en råvarufabrik för nästa genenerations raketdysor för SpaceX!

Det kanske slutar med att de t.o.m gör separata skott där varken steg2 eller nyttolast separerar, utan hela konkarongen mjuklandar (på pråmen!) med syntetiska och 'utomjordiska' material...


Jag tror inte den lilla last man kan ta med för några minuters tyngdlöshetsexperiment betalar sig. Dessutom vill man nog inte komplicera det hela ännu värre och störa laster som betalar sig bättre. Låt Blue Origin syssla med småskuttsförsöken i så fall. Dessutom är det inte speciellt tyngdlöst dom har ju flera inbromsningar och kurskorrigeringar så försöken blir nog rätt så sabbade ändå.
Citera
2017-05-02, 22:33
  #32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag är fortfarande "lite irriterad" över att SpaceX skjuter upp raketbränsle till rymden, bara för en "show off"-lösning på ett av företagets logistikproblem på jordytan (boost back + marklandning).

På de Missions där de har god marginal på möjlig startvikt kunde de väl istället ta med någon piggy-back som drar nytta av 'tyngdlöshet' och ev. en tillförlitlig recovery/mjuklandning.

Och om de hatar grundforskning och/eller "pro bono", så tycker jag det vore coolt ifall de gav sig på zero-gravity-legeringar för eget bruk: Typ en Volfram-Titan-legering. Tänk att låta det återvunna stegets returresa vara en råvarufabrik för nästa genenerations raketdysor för SpaceX!

Det kanske slutar med att de t.o.m gör separata skott där varken steg2 eller nyttolast separerar, utan hela konkarongen mjuklandar (på pråmen!) med syntetiska och 'utomjordiska' material...


Hur värmer man meningsfulla mängder volfram (eller nån metall ÖHT förutom tenn) till smälttemperatur (volfram 3500 grader C) På 8-9 minuter som det tar mellan start och landning?

Hur stoppar man Al-Li legeringen raketen är gjord av från att smälta (718 grader C) med en meningsfull mängd smält volfram inuti sig?

En stor anledning att man kan bromsa upp 1600 m/s som steget har, när man börja bromsa, är att det väger väldigt lite. Lastar du på mer massa ska du dels accelerera det upp till 1600 m/s och sen ska du ner till 0 igen, du får alltså dubbla den mängd soppa som krävs om du också ska landa massan.

Booster är "lätt" att landa för att den har låg tyngdpunkt. Vad händer när du flyttar den uppåt?

Klarar ens boostern att bära meningsfulla mängder last när tankarna inte är trycksatta?

Frågorna är många, svaren är få. Med tanke på att Elon använder synergieffekter i allt han gör så kan man nog dra slutsatsen att, hade det gått att göra detta så hade det nog övervägts.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback