Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-11, 19:25
  #25
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om det var flatkabeln det var fel på borde datorn ändå starta med Internet Recovery ...

TS har ju dessutom inte skrivit att det är nåt fel på HD:n, bara att h*n ska byta till en SSD.
Men snälla! Jag hade ju exakt samma problem härom dagen. Jag tror jag vet vad jag pratar om i det här fallet.

Datorn startade väl med Internet Recovery, om jag inte missförstod TS, men visar på detta sätt att den inte hittar någon hdd/ssd utan? Det gjorde den för mig med, men när jag sen skulle välja hdd/ssd att installera om OSX på fanns ingen disk, och den fanns inte heller i skivverktyget.

Problemet jag hänvisade till är tydligen väldigt vanligt, så vanligt att Apple lämnar garanti för det trots att datorernas ordinarie garantitid har gått ut.

EDIT: Såg nu igen att TS misslyckats med Cmd-R. Jag tror dock att just det kan bero på felaktig tajming vid nedtryckning, och att flatkabeln fortfarande är det som spökar tills TS uppdaterar och berättar hur det gått.
__________________
Senast redigerad av Bob Lunta 2017-05-11 kl. 19:28.
Citera
2017-05-11, 20:22
  #26
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Men snälla! Jag hade ju exakt samma problem härom dagen. Jag tror jag vet vad jag pratar om i det här fallet.

Datorn startade väl med Internet Recovery, om jag inte missförstod TS, men visar på detta sätt att den inte hittar någon hdd/ssd utan? Det gjorde den för mig med, men när jag sen skulle välja hdd/ssd att installera om OSX på fanns ingen disk, och den fanns inte heller i skivverktyget.

Problemet jag hänvisade till är tydligen väldigt vanligt, så vanligt att Apple lämnar garanti för det trots att datorernas ordinarie garantitid har gått ut.

EDIT: Såg nu igen att TS misslyckats med Cmd-R. Jag tror dock att just det kan bero på felaktig tajming vid nedtryckning, och att flatkabeln fortfarande är det som spökar tills TS uppdaterar och berättar hur det gått.

Nej, blinkande frågetecken betyder att datorn inte hittar nåt giltigt system på den interna disken (eller nätverksdisk) att starta på alls. Då har den inte lyckats starta i Internet Recovery-läge.

Det har inte så stor betydelse när man trycker ner tangenterna, datorn försöker först starta på intern disk, därefter mot nätverksdisk, och sedan på externa enheter (USB-minne, extern hårddisk, mm) så det är inte superviktigt med tajmingen vid nedtryckningen. Men att SATA-kabeln pajar på vissa modeller har du rätt i och det kan såklart inte uteslutas i det här fallet. Vi väntar på att TS uppdaterar tråden.
Citera
2017-05-11, 22:09
  #27
Medlem
Har haft fullt upp, ska in i morgon och undersöka
Citera
2017-05-12, 09:21
  #28
Medlem
Efter att ha läst igenom tråden hittar jag inget som tyder på att TS omformaterat disken, görs inte detta så kan ha hålla hur länge man vill. det kan lätt göras genom att ansluta SSDn till datorn via USB och en sata kontakt mot SSDn samtidigt som man bootar upp på den gammla disken. Sedan går man in i Skivverktyg och väljer rätt format. Vill man sedan ha över den gammla infon är det flyttassistent (tveksam om den funkar i detta läget) eller CCC (carboon copy clooner)
Citera
2017-05-12, 11:16
  #29
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OIK
Efter att ha läst igenom tråden hittar jag inget som tyder på att TS omformaterat disken, görs inte detta så kan ha hålla hur länge man vill. det kan lätt göras genom att ansluta SSDn till datorn via USB och en sata kontakt mot SSDn samtidigt som man bootar upp på den gammla disken. Sedan går man in i Skivverktyg och väljer rätt format. Vill man sedan ha över den gammla infon är det flyttassistent (tveksam om den funkar i detta läget) eller CCC (carboon copy clooner)

Internet Recovery ska fungera oavsett om disken är formaterad eller inte. Men av någon anledning tycks det inte funka i det här fallet. Datorn kanske är för gammal? Den behöver vara av följande modell eller nyare: https://support.apple.com/sv-se/HT202313
Citera
2017-05-17, 14:40
  #30
Medlem
Bob Luntas avatar
Hörru, TS, don't keep us hanging! Vad var problemet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback