Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-31, 12:48
  #1
Medlem
Ska införskaffa mig en ny wokpanna och efter en hel del läsning så står det mellan två stycken, men ni får gärna komma med något annat alternativ.
De två jag funderar mellan är en lätt gjutjärnspanna från Ronneby Bruk samt en i kolstål från de Buyer

Länkar till dessa:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...d_grp-s1%2F151

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...lstal-o-32-cm/


Vilken bör jag välja och varför? Vikten för de Buyer pannan är vad jag hittade 2 kg, alltså precis samma som Ronnebyn.
Citera
2017-03-31, 13:06
  #2
Medlem
dePauls avatar
Vilken typ av värmekälla kommer du att använda?

~Paul~
Citera
2017-03-31, 13:12
  #3
Medlem
En glashäll, hyfsat ny så den ger ändå lite värme
Citera
2017-03-31, 13:28
  #4
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reddelde
En glashäll, hyfsat ny så den ger ändå lite värme
OK. I så fall ser jag ingen poäng i att inhandla en wok. En gjutjärnsstekpanna eller kolstålsstekpanna är avsevärt mer praktiska och effektiva till den här typen av hällar (framför allt pga den större anliggningsytan jämfört med en wok).

Personligen hade jag valt en gjutjärnspanna pga effektivare värmespridning och jämnhet i densamma. Den är dessutom lättare att bränna in och därmed få maten att släppa från botten.

Hade du däremot svarat turbobrännare så hade svaret varit annat .

~Paul~

Tillägg, turbobrännare:
https://www.google.se/search?q=turbo...rner&*&spf=761
__________________
Senast redigerad av dePaul 2017-03-31 kl. 13:50.
Citera
2017-03-31, 13:34
  #5
Medlem
Gjutjärn eftersom du har en glashäll. Hade du haft gas så hade du skaffat en i tunn plåt. Då blir woken het direkt och svalnar snabbt när du släcker.
Citera
2017-03-31, 13:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. I så fall ser jag ingen poäng i att inhandla en wok. En gjutjärnsstekpanna eller kolstålsstekpanna är avsevärt mer praktiska och effektiva till den här typen av hällar (framför allt pga den större anliggningsytan jämfört med en wok).

Personligen hade jag valt en gjutjärnspanna pga effektivare värmespridning och jämnhet i densamma. Den är dessutom lättare att bränna in och därmed få maten att släppa från botten.

Hade du däremot svarat turbobrännare så hade svaret varit annat .

Ok, hade svaret varit annorlunda ifall vi hade induktionshäll?

Vi lagar ofta rätter som stekt ris eller nudlar och behöver väldigt mycket volym i pannan. Då skulle ronnebyn vara bättre då bottenmåttet är 15cm mot de Buyers 10cm?

Men det bästa för att få stor anläggningsyta vore då en traktörpanna?
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...tegory-nosto-2
Citera
2017-03-31, 14:03
  #7
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reddelde
1. Ok, hade svaret varit annorlunda ifall vi hade induktionshäll?

2. Då skulle ronnebyn vara bättre då bottenmåttet är 15cm mot de Buyers 10cm?

3. Men det bästa för att få stor anläggningsyta vore då en traktörpanna?
1. Nej, det är fortfarande för liten verkningsgrad. En turbobrännare har inte sällan en effekt på mellan 7-12KW. Maten formligen studsar i woken och aldrig sätter sig i botten. Det är detta som är hemligheten bakom mycket av kinesisk/asiatisk matlagning. Med våra sorgliga hällar kan vi rent tekniskt aldrig uppnå samma resultat.

2. Ja.

3. Absolut! En fin traktörpanna du länkar till!!

~Paul~
Citera
2017-03-31, 14:13
  #8
Medlem
Då är jag med i tankesättet, tacksam för svaret. Då återstår det bara att reda ut hur stor volym vi behöver
Citera
2017-03-31, 14:15
  #9
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reddelde
Då är jag med i tankesättet, tacksam för svaret. Då återstår det bara att reda ut hur stor volym vi behöver
Återkom gärna med slutresultatet av dina ansträngningar .

~Paul~

PS Ingen orsak!
Citera
2017-06-02, 01:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det är fortfarande för liten verkningsgrad.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De senaste åren har jag endast wokat på en vanlig spis (ej häll eller induktion) och det funkar alldeles utmärkt. Hemma hos min mor så kör jag på häll och det funkar lika väl.

Hemligheten ligger snarare i woken. Kör du på gas så kan du använda en mer konformad wok. På el kör man med en platt wok. De har olika värmespridning. Effekten räcker däremot väl till för att kunna woka på ett effektivt sätt.

~Paul~

Vad menade du då med dina tvärsäkra uttalanden om att effekten räcker väl?
Det är ju bara pinsamt att du uttalar dig i denna fråga igen.
Citera
2017-06-02, 08:59
  #11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Vad menade du då med dina tvärsäkra uttalanden om att effekten räcker väl?
Det är ju bara pinsamt att du uttalar dig i denna fråga igen.
Inte för att jag egentligen behöver förklara mig inför "inkvisitionen" men låt gå.

Min poäng är att den viktigaste detaljen är utformningen på själva bottendelen. Har man en platt, traditionell panna så räcker effekten till på en vanlig platta (traditionell/glashäll/induktion).

TS ville ha råd gällande ett köp som involverar wok med en konformad botten som vanligtvis placeras över en gasbrännare med hög effekt. En sådan wok blir inte tillräckligt varm i samband med de tidigare nämnda värmekällorna pga den ringa kontakten med anliggningsytan.

~Paul~
Citera
2017-08-11, 00:16
  #12
Medlem
barkeepers avatar
Vi har en stor rackare i rostfritt med tjockare botten där det ligger metall som fungerar på induktion. Den är enorm, så man kan steka i mitten och dra upp grejorna längs kanten när det är klart, och skicka i nästa ingrediens. Vi har haft den i åtta år. Skall kolla vad det är för märke imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback