Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-31, 10:47
  #1
Medlem
massiveinvasions avatar
Jag romantiserar tanken att ha fast telefon hemma. Att det är mysigt på nåt sätt när det ringer utan att man vet vem det är.
Men, vem kommer ringa till en? Ska man börja dela ut sitt nummer till sina vänner?

Har en internetleverantör som tar 29kr/månaden för fast telefoni. Det är en lockande deal
Citera
2017-03-31, 10:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massiveinvasion
Jag romantiserar tanken att ha fast telefon hemma. Att det är mysigt på nåt sätt när det ringer utan att man vet vem det är.
Men, vem kommer ringa till en? Ska man börja dela ut sitt nummer till sina vänner?

Har en internetleverantör som tar 29kr/månaden för fast telefoni. Det är en lockande deal
Jag har men det är mest för att jag gör telefontolkningar men jag tycker det är ok.
Citera
2017-03-31, 10:53
  #3
Medlem
Jag har inbyggda telefonuttag i flera rum i min bostad. Har funderat länge hur många fasta uttag det finns i nyproducerade lägenheter och hus nu för tiden? Kan ju tilläggas att jag inte använt fast telefoni på en så där tio år.
Citera
2017-03-31, 10:58
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Av okänd anledning ramlade jag över tre sprillans nya, och lyxiga, trådlösa fasta telefoner förra året. Lade upp dom i en lokal Fbook-grupp för 50 spänn st, inget intresse. Provade med bortskänkes, inte ett svar.
Så nej, intresset verkar vara så där.
Citera
2017-03-31, 11:10
  #5
Avstängd
olasvenssons avatar
När mobiltelfonen kom sade jag upp min fasta telefoni.

Jag minns att jag hade en nummerpresentation-display vid sidan av telefonen, då kunde man se vem som ringde
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2017-03-31 kl. 11:12.
Citera
2017-03-31, 11:13
  #6
Medlem
Något jag ofta reflekterat över är att när man växte upp så lärde man sig svara i telefonen med efternamnet eller vissa som rabblade upp hela telefonnumret, nu med alla mobiler och telefonförsäljare så svarar många hallå (jag fick minsann lära mig av min far att bara idioter svarar hallå. ) eller kanske oftast så ser man på displayen vem som ringer och svarar typ tjena eller hej.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2017-03-31 kl. 11:19.
Citera
2017-03-31, 11:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag har inbyggda telefonuttag i flera rum i min bostad. Har funderat länge hur många fasta uttag det finns i nyproducerade lägenheter och hus nu för tiden? Kan ju tilläggas att jag inte använt fast telefoni på en så där tio år.

0 uttag i de nyproducerade lägenheter jag befunnit mig i. Det är ip-telefoni som gäller. Ingen vettig människa lägger ner pengar på att dra kopparledningar när det i regel finns nätverksuttag i varje rum vid nyproduktion.
Citera
2017-03-31, 11:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
När mobiltelfonen kom sade jag upp min fasta telefoni.

Jag minns att jag hade en nummerpresentation-display vid sidan av telefonen, då kunde man se vem som ringde

Ja fast det var ju hutlöst dyrt att ringa med mobilen för ca. tio-femton år sedan. Det blev korta samtal.
Citera
2017-03-31, 11:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
0 uttag i de nyproducerade lägenheter jag befunnit mig i. Det är ip-telefoni som gäller. Ingen vettig människa lägger ner pengar på att dra kopparledningar när det i regel finns nätverksuttag i varje rum vid nyproduktion.
Ah såklart!
Citera
2017-03-31, 11:18
  #10
Medlem
Disko-Bosses avatar
Hade ip-telefoni hos BBB när det begav sig som jag sa upp för ca 2 år sedan. Ringde kanske 1-2 samtal i månaden när kontantkortet var slut (japp, kör fortfarande kontantkort).

Nu ringer man ju gratis och smsar gratis för 99:- månaden på mobilen så det är ju meningslöst att ha ett fast nummer (som en gång faktiskt var krav att ha för att kunna ha ADSL).
Citera
2017-03-31, 11:19
  #11
Medlem
Disko-Bosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massiveinvasion
Att det är mysigt på nåt sätt när det ringer utan att man vet vem det är.

Tror jag betalade 29:- i månaden för att kunna använda min nummerpresentatör
Citera
2017-03-31, 11:31
  #12
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massiveinvasion
Jag romantiserar tanken att ha fast telefon hemma. Att det är mysigt på nåt sätt när det ringer utan att man vet vem det är.
Men, vem kommer ringa till en? Ska man börja dela ut sitt nummer till sina vänner?

Har en internetleverantör som tar 29kr/månaden för fast telefoni. Det är en lockande deal


Man ser vem som ringer, om man har en sån telefon. Jag har fast telefon för att kunna ringa billigt utomlands, med en bra uppkoppling. Hittar inte lika billiga abonnemang till mobiler där man kan ringa billigt utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback