Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-31, 08:11
  #1
Avstängd
kan man det?

körde att tex hoosta en domän vid namn facebook5woinf.net brukar oftast resultera i ban.

Så om man kör på egen server kan väl ingen ta ner ens domän för att man har liknande namn tex? Inte ens om man sysslar med olagliga grejjer?
Citera
2017-03-31, 08:29
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Domännamnssystemet

Läs igenom och återkom.
Citera
2017-03-31, 09:26
  #3
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andraleskin123
kan man det?

körde att tex hoosta en domän vid namn facebook5woinf.net brukar oftast resultera i ban.

Så om man kör på egen server kan väl ingen ta ner ens domän för att man har liknande namn tex? Inte ens om man sysslar med olagliga grejjer?

Du kan ha vilket domännamn som helst, lokalt på egen server. Men du har ingen användning av den utåt.
Citera
2017-03-31, 10:11
  #4
Medlem
Jo, om en registrar tror du registrerar domänen i tex phishingsyfte kan de ta bort den.
Citera
2017-03-31, 18:40
  #5
Medlem
DNS är inte resistant mot censur. Ett alternativ är att använda Namecoin för namnuppslagning i stället: https://dotbit.me/

Proxy: https://bit.no.com/
Citera
2017-03-31, 19:58
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Jo, om en registrar tror du registrerar domänen i tex phishingsyfte kan de ta bort den.

Vet inte om vi menar samma sak.

Menar att jag ska köpa ett domännamn, vart som helst liksom, sen ha den på min egen server.

Om tex hoostinger kan bestämma vilka domäner man får ha så bore ju andra också kunna det, men man kanske måste ha företag för sånt?
Citera
2017-03-31, 21:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andraleskin123
Vet inte om vi menar samma sak.

Menar att jag ska köpa ett domännamn, vart som helst liksom, sen ha den på min egen server.

Om tex hoostinger kan bestämma vilka domäner man får ha så bore ju andra också kunna det, men man kanske måste ha företag för sånt?

Om du köper ett domännamn och pekar det på din egen server kan registraren där du registrerat det radera det om det är ett namn som verkar vara vilseledande. Det har varit visst besvär med det i red team-övningar vi gjort där vi registrerat namn som sett ut som banker osv, där vi haft namnet i ett par timmar och det sedan avregistrerats efter granskning.
Citera
2017-03-31, 22:45
  #8
Medlem
Lite fakta om att regga domännamn.

När du reggar ett domännamn gör du detta via en registrar som i många fall oxå erbjuder hosting. Registraren i sin tur reggar ditt domän namn hos ett registry som äger den TLD du har valt (t.ex. .com .net eller .ninja).

Om du använder dig av en host tjänst och sen bryter mot deras "terms" t.ex. genom att sälja olagliga saker så har dom som står för host tjänsten rätt att stänga ner sidan men det är inte säkert att du förlorar själva domännamnet.

Om du reggar ett domännamn som är ett trademark (t.ex. facebook eller Swedbank) under TLD som dom som äger själva trademark namnet inte har köpt redan (t.ex. www.Swedbank.ninja) så har företaget rätt att klaga och du kan förlora domännamnet. Vid ett sånt här fall är det den registry som äger den TLD du har använt som stänger ner domännamnet.

Om du köper ett domännamn och sen hostar det själv hemma och t.ex. säljer något olagligt så kan din internetleverantör säga till dig att ta ner sidan eftersom du troligtvis bryter mot deras regler. Det kan oxå vara så att en klagan kommer in till den registry som äger den TLD (top level domain) som du använder och dom i sin tur har rätt att låsa domännamnet eller ta det ifrån dig om du bryter mot deras "terms".

Jag hoppas att det förklarar lite mer
Citera
2017-03-31, 23:15
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kenbone
Lite fakta om att regga domännamn.

När du reggar ett domännamn gör du detta via en registrar som i många fall oxå erbjuder hosting. Registraren i sin tur reggar ditt domän namn hos ett registry som äger den TLD du har valt (t.ex. .com .net eller .ninja).

Om du använder dig av en host tjänst och sen bryter mot deras "terms" t.ex. genom att sälja olagliga saker så har dom som står för host tjänsten rätt att stänga ner sidan men det är inte säkert att du förlorar själva domännamnet.

Om du reggar ett domännamn som är ett trademark (t.ex. facebook eller Swedbank) under TLD som dom som äger själva trademark namnet inte har köpt redan (t.ex. www.Swedbank.ninja) så har företaget rätt att klaga och du kan förlora domännamnet. Vid ett sånt här fall är det den registry som äger den TLD du har använt som stänger ner domännamnet.

Om du köper ett domännamn och sen hostar det själv hemma och t.ex. säljer något olagligt så kan din internetleverantör säga till dig att ta ner sidan eftersom du troligtvis bryter mot deras regler. Det kan oxå vara så att en klagan kommer in till den registry som äger den TLD (top level domain) som du använder och dom i sin tur har rätt att låsa domännamnet eller ta det ifrån dig om du bryter mot deras "terms".

Jag hoppas att det förklarar lite mer

hur blir jag ägare till en tld då? Liksom högst upp i näringskedjan.

min isp.., kan väl bara använda en vpn?
Citera
2017-03-31, 23:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andraleskin123
hur blir jag ägare till en tld då? Liksom högst upp i näringskedjan.

min isp.., kan väl bara använda en vpn?
Du får väl köpa ett land.

En VPN gör ingen skillnad om ett domännamn används för någonting dumt. De rycker pluggen för domännamnet utan att bry sig om vilket IP som namnet pekar på.
Citera
2017-04-01, 00:11
  #11
Medlem
Antingen som cellplast säger, du få köpa ett land och då kan du äga rätten att ha en ccTLD (country code top level domain), känns inte riktigt som ett alternativ

Nästa sätt är att starta ett företag och bli en registry och sen när nya gTLD (generic top level domain) släpps så kan du vara med när ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) har budgivning på dessa och det kan sluta på många många miljoner dollar för att lyckas att vinna en av dom nya gTLD, känns inte heller riktigt som ett alternativ.

Lite förenklat men när du reggar ett domännamn hos en registrar och hostar den hemma så måste du fylla i ett IP nummer hos registraren så att när någon skriver in ditt domännamn så kommer registraren vidarebefordra personen till ditt IP och då kan personen se din sida. Detta blir inte annorlunda bara för att man använder VPN tyvärr.
__________________
Senast redigerad av kenbone 2017-04-01 kl. 00:32. Anledning: Stavning
Citera
2017-04-01, 01:18
  #12
Medlem
Kort sagt, phishing och andra SE-angrepp är inte så lätta att genomföra som man som lekman kan tro. Det finns skyddsmekanismer på ganska många nivåer.

Allt som kan förhindras på teknisk väg bör du förutsätta KOMMER förhindras, och du får istället rikta in dig på människan. Att ha en domän som ser ut som det du vill utge dig för är ofta det minst viktiga, och vad som avgör om du lyckas är din förmåga att manipulera ditt mål till att vilja göra det du vill de ska göra. Jag kan i 90% av fallen få ett mål att ladda ner och köra en fil från vilken domän som helst, och då är det totalt bortkastat att böka med domänjakt, sitekloning osv.

Precis som inom de andra områden du frågar om finns det inga genvägar; du måste göra jobbet som krävs för att lära dig hur sakerna fungerar under huven. Det kommer ta tid, och du kommer misslyckas de första tjugo gångerna, och när du väl lyckats en gång kommer du fortsätta misslyckas 90% av gångerna. Men fixar du inte att fortsätta slå huvudet i väggen och dra lärdomar av det, då kommer du aldrig bli framgångsrik.

Du pratar gärna om "fud", "rat" osv, men det du inte förstår är att dessa grejer bara är polish. Har du något värdefullt kan du öka värdet med ett par procent genom att polera det, men polerar du en bajskorv kommer den ändå stinka och du kommer inte få något ut av den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback