Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-31, 06:09
  #1
Medlem
Hejsan, jag behöver hjälp med en knapp och hoppas att jag har hamnat rätt.

Jag har en lista med olika citat, men jag skulle vilja skapa en knapp som slumpar fram "dagens citat" från den listan.

Går detta att göra?

Tacksam för svar.

//Andreas
Citera
2017-03-31, 07:35
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante1991
Hejsan, jag behöver hjälp med en knapp och hoppas att jag har hamnat rätt.

Jag har en lista med olika citat, men jag skulle vilja skapa en knapp som slumpar fram "dagens citat" från den listan.

Går detta att göra?

Tacksam för svar.

//Andreas
Ja det är enkelt att göra i javascript.
Citera
2017-03-31, 09:19
  #3
Medlem
Jag är rätt så ny på det här, finns det någon som kan skriva ett exempel på hur det kan se ut?
Citera
2017-03-31, 10:48
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante1991
Jag är rätt så ny på det här, finns det någon som kan skriva ett exempel på hur det kan se ut?
Kod:
<html>
<body>
<button onclick="showquote();">Nytt citat</button>
<div id="quote"></div>
</body>

<script>
var quotes=new Array();
quotes[0] = "Det till synes omöjliga är möjligt.";
quotes[1] = "Vi måste inte förstå vartenda ord för att förstå.";
quotes[2] = "Du misslyckas inte förrän du slutar att försöka.";
quotes[3] = "Lyckligtvis är inget omöjligt bara för att det är svårt.";

var q = quotes.length;

function showquote(){
	document.getElementById("quote").innerHTML = quotes[Math.round(Math.random()*(q-1))];
}
showquote();
</script>
</html>
Citera
2017-03-31, 11:36
  #5
Medlem
Tack, men enligt den koden så måste jag själv skriva vilka citat som ska slumpas?
Jag har redan ett antal "mappar" med olika kategorier, tänkte att knappen skulle vara kopplad till en kategori, och så slumpar den ur den mappen. Så kan jag själv byta kategori när jag känner för det?
Jag är nog korkad som inte förstår riktigt...
Citera
2017-03-31, 11:45
  #6
Medlem
studioxswes avatar
varför visar du inte vad du har gjort själv? Svårt att förstå annars
Citera
2017-03-31, 12:07
  #7
Medlem
Jag vet inte hur man gör denna sortens knapp så jag har ingen kod.
Därför jag frågade om det gick att göra och därför jag bad om hjälp för att jag inte kan detta själv.
Citera
2017-03-31, 17:01
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante1991
Jag vet inte hur man gör denna sortens knapp så jag har ingen kod.
Därför jag frågade om det gick att göra och därför jag bad om hjälp för att jag inte kan detta själv.
Javascript är inge bra på filhantering, skulle föreslå att ifall du vill ha det så att du tittar på php istället. Annars kan du väl konvertera dina citat till javascript arrayer och lägga dom i separata kategogi js filer och ladda dom vid behov?
Citera
2017-04-01, 11:42
  #9
Medlem
roleones avatar
Mods kommer förmodligen plocka tråden iom. att det tydligt är en "skriv koden åt mig"-tråd, men hur som helst. Vill du faktiskt lära dig?

Isådanafall föreslår jag att du börjar med en enklare uppgift. Ett förslag är att du börjar med någon interaktiv tutorial online, exempelvis https://codecombat.com/ eller http://javascript.crockford.com/

Allt det du vill åstadkomma går superbra att åstadkomma, antingen genom att ajax-polla dina foldrar eller genom att skriva katalogslumpningen i NodeJS, men båda de grejerna bygger på att du först förstår grunderna.

Genvägar blir väldigt snabbt senvägar!
Citera
2017-04-08, 02:32
  #10
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante1991
Tack, men enligt den koden så måste jag själv skriva vilka citat som ska slumpas?
Jag har redan ett antal "mappar" med olika kategorier, tänkte att knappen skulle vara kopplad till en kategori, och så slumpar den ur den mappen. Så kan jag själv byta kategori när jag känner för det?
Jag är nog korkad som inte förstår riktigt...

Det finns säkert ett dussin olika sätt att göra det där. Vilken metod du väljer beror på dina kunskaper, personligt tyckande och hur du kan tänka dig vidareutveckla koden.

Personligen skulle jag lägga alla citaten i en databas av något slag. Du kan välja mellan en relationsdatabas (SQL eller MySQL till exempel) eller en NoSQL-database (exempelvis Mongo DB).
Sedan skriver du serverkod, du definerar kanske ett REST API med olika funktioner som du kan anropa. Låt oss säga att du har dina citat uppdelade i olika kategorier, då skickar du kanske med den önskade kategorin i anropet till ditt API så du bara får tillbaka citat i den kategorin.
Du kanske vill skicka tillbaka mer information än bara själva citatet. Kanske källa (person) och årtal? Då skickar du din data tillbaka till webbläsaren i JSON-format.

På själva webbsidan gör du ett vanligt Ajax-anrop mot servern där du har exponerat ditt API, sedan är det bara att hantera den data du får tillbaka och presentera det för användaren.

Det smarta med att använda ett REST API är att du senare kan skriva en app för Android eller iOS som anropar samma API och du får samma funktionalitet i appen.
Citera
2017-04-08, 19:41
  #11
Medlem
Povels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det finns säkert ett dussin olika sätt att göra det där. Vilken metod du väljer beror på dina kunskaper, personligt tyckande och hur du kan tänka dig vidareutveckla koden.

Personligen skulle jag lägga alla citaten i en databas av något slag. Du kan välja mellan en relationsdatabas (SQL eller MySQL till exempel) eller en NoSQL-database (exempelvis Mongo DB).
Sedan skriver du serverkod, du definerar kanske ett REST API med olika funktioner som du kan anropa. Låt oss säga att du har dina citat uppdelade i olika kategorier, då skickar du kanske med den önskade kategorin i anropet till ditt API så du bara får tillbaka citat i den kategorin.
Du kanske vill skicka tillbaka mer information än bara själva citatet. Kanske källa (person) och årtal? Då skickar du din data tillbaka till webbläsaren i JSON-format.

På själva webbsidan gör du ett vanligt Ajax-anrop mot servern där du har exponerat ditt API, sedan är det bara att hantera den data du får tillbaka och presentera det för användaren.

Det smarta med att använda ett REST API är att du senare kan skriva en app för Android eller iOS som anropar samma API och du får samma funktionalitet i appen.

Detta är ju ett helt barockt svar till en person som nyss skrev så här om sina egna kunskaper:

Citat:
Ursprungligen postat av Ante1991
Jag vet inte hur man gör denna sortens knapp så jag har ingen kod.
Därför jag frågade om det gick att göra och därför jag bad om hjälp för att jag inte kan detta själv.

Varför gör man så?

TS: Hur har du dina citat lagrade? "I mappar" skrev du,men vad har du i mapparna? Textfiler med ett citat per fil eller något sådant?. Detta går mycket riktigt att lösa på väldigt många olika sätt, men hur som helst måste man bättre få veta förutsättningarna.

Mvh
/p
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback