Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 19:05
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Vi fick högertrafik 1967 därför det skulle bli färre olyckor. Enligt statistik ska också olyckorna sjunkit efter omläggningen. Totalt sett är det hela 76 länder som har vänstertrafik, jämfört med 163 länder som har högertrafik.

Indien, England, Östra Afrika, Malta, Cypern med flera vägrar köra på högersidan.

Om nu olyckorna sjunker när man kör på högersidan (vilket verkar konstigt), varför kör inte alla länder på högersidan?
Citera
2017-03-30, 19:09
  #2
Medlem
franges avatar
Men bilarna i Sverige (gamla Volvo, Saab osv) var väl inte högerstyrda? Då är det ju inte så konstigt att man ville ha trafiken på "rätt" sida, det kan vara lite mögigt med till exempel omkörningar när man kör en högerstyrd bil i högertrafik och vice verca...
Citera
2017-03-30, 19:28
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men bilarna i Sverige (gamla Volvo, Saab osv) var väl inte högerstyrda? Då är det ju inte så konstigt att man ville ha trafiken på "rätt" sida, det kan vara lite mögigt med till exempel omkörningar när man kör en högerstyrd bil i högertrafik och vice verca...

Det är rätt, men det var en effekt och ingen orsak. Orsaken var säkerhet, men att det gjordes var en anpassning till Europa där vi, som i många andra fall, var långt efter. Finland t.ex. var väl typ 100 år före.
Citera
2017-03-30, 20:27
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Det var för att anpassa Sverige till de vänsterstyrda bilarna men även för att utländska fordon skulle framföras säkrare.
Många länder som är öar har vänstertrafik och kanske inte får så många utländska bilturister. GB, Japan & Australien.
Trafiksäkerheten är väl svår att jämföra då de hursomhelst kör som idioter i Asien - Indien, Thailand m fl
Citera
2017-03-31, 00:52
  #5
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det var för att anpassa Sverige till de vänsterstyrda bilarna men även för att utländska fordon skulle framföras säkrare.
Många länder som är öar har vänstertrafik och kanske inte får så många utländska bilturister. GB, Japan & Australien.
Trafiksäkerheten är väl svår att jämföra då de hursomhelst kör som idioter i Asien - Indien, Thailand m fl

En japan berättade för mig att anledningen till vänstertrafik var att samurajerna skulle kunna hugga med svärdet mot mötande eventuella busar!
De flesta är ju högerhänta.
Citera
2017-03-31, 01:17
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En japan berättade för mig att anledningen till vänstertrafik var att samurajerna skulle kunna hugga med svärdet mot mötande eventuella busar!
De flesta är ju högerhänta.
Tror att jag inte kanske insett detta. Men dessa kämpar kämpar nog bäst i cabriolet
Citera
2017-03-31, 21:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En japan berättade för mig att anledningen till vänstertrafik var att samurajerna skulle kunna hugga med svärdet mot mötande eventuella busar!
De flesta är ju högerhänta.

Har det inte varit samma resonemang även i Storbritannien?
Citera
2017-03-31, 22:21
  #8
Medlem
jah_man2s avatar
Historien jag fick berättad för mig när jag var yngre och fått bekräftat för mig på senare år,även om jag inte kan visa en källa,är att de enda länderna i europa som hade vänstertrafik på den tiden var Sverige och Storbritannien. Eftersom Sverige valde väldigt tidigt att producera bilar likväl som flygplan och fartyg för export så valde man att placera ratten i personbilar på vänster sida av ekonomiska skäl.Alla sammansättningsfabriker som fanns i Sverige sedan trettiotalet byggde vänsterstyrda bilar. Volvo skaffade sig snabbt en marknad i England och Australien men sålde aldrig högerstyrda bilar i Sverige så vitt jag vet. Av nån konstig anledning så fanns det en Volkswagen - handlare här i Sverige som erbjöd kunderna högerstyrda alternativ. Hälsningar från en kille som äger en svensksåld bubbla från 1966.
Citera
2017-03-31, 23:54
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Volvo skaffade sig snabbt en marknad i England och Australien men sålde aldrig högerstyrda bilar i Sverige så vitt jag vet.

Jodå, Volvo sålde högerstyrda bilar även i Sverige, i alla fall till lantbrevbärare. Vet att vissa lantbrevbärare köpte en högerstyrd bil privat, vilken de använde i tjänsten. Såg lite udda ut när de kvällar och helger var ute och körde som vanligt folk.
Citera
2017-04-01, 18:54
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Historien jag fick berättad för mig när jag var yngre och fått bekräftat för mig på senare år,även om jag inte kan visa en källa,är att de enda länderna i europa som hade vänstertrafik på den tiden var Sverige och Storbritannien. Eftersom Sverige valde väldigt tidigt att producera bilar likväl som flygplan och fartyg för export så valde man att placera ratten i personbilar på vänster sida av ekonomiska skäl.Alla sammansättningsfabriker som fanns i Sverige sedan trettiotalet byggde vänsterstyrda bilar. Volvo skaffade sig snabbt en marknad i England och Australien men sålde aldrig högerstyrda bilar i Sverige så vitt jag vet. Av nån konstig anledning så fanns det en Volkswagen - handlare här i Sverige som erbjöd kunderna högerstyrda alternativ. Hälsningar från en kille som äger en svensksåld bubbla från 1966.

Främsta anledningen till att sverige hade vänsterstyrda bilar trots högertrafik var att när bilismen började så var i stort sett alla bilar tillverkade i usa eller tyskland och därmed vänsterstyrda. Engelska bilar kom först på allvar under 50-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback