Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-02, 16:39
  #13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Banken har regler att följa. Tyck vad du vill om det. Om du anser att banken inte följer reglerna, så får du väl helt enkelt driva ärendet i domstol.
https://www.nordea.se/om-nordea/darf...en-fragor.html
https://lagen.nu/2009:62

Samma svar till dig - anser man att banken gör fel, så driver man ärendet. Vad man däremot inte gör, är att som du förslår, uppträder som en tjurig femåring. Varför? För att det inte gör någon skillnad.

Nu var det inte banken jag klagade på utan på politruksvinen i riksdagen som fattat dessa galna beslut. Hört talas om civil olydnad? Det behövs i sådana här fall!

Själv flyttar jag ut tillgångar från landet och köper fysiskt guld/silver så jag klarar mig undan radarn
Citera
2017-04-02, 18:04
  #14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madasafish
Hur driver man ärendet, om man inte får skapa opinion för det tycker du? Att bara gå till domstol förändrar inte lagar. För domstolen skall följa lagen, inte stifta den.
Det är ju bankens bruk av lagstiftningen du anser vara fel. Då borde du rimligtvis vilja få den prövad i domstol.

Om du inte menar att banken tolkar regelverket fel, utan att det är regelverket i sig som borde ändras, ja då är det givetvis istället en politisk fråa och då bör du driva opinion för en lagändring. Dock hoppas jag att du förstår att det inte är gentemot banken du driver sådan opinion, det gör du rimligtvis gentemot den politiska opinionen, befolkningen, väljarna (I Sverige eller EU, beroende på regelverk). Ytterligare ett alternativ är givetvis lobbying gentemot politikerna själva.
Citera
2017-04-02, 18:06
  #15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nu var det inte banken jag klagade på utan på politruksvinen i riksdagen som fattat dessa galna beslut. Hört talas om civil olydnad? Det behövs i sådana här fall!

Själv flyttar jag ut tillgångar från landet och köper fysiskt guld/silver så jag klarar mig undan radarn
Haha, ja om man nu tycker att det är så upprörande att försöka förbjuda bland annat terrorfinanisering och den organiserade brottslighetens tvätt av pengar, då kan man ju göra sig omaket att flytta pengarna utomlands och köpa alternativa tillgångar
Citera
2017-04-02, 18:08
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Haha, ja om man nu tycker att det är så upprörande att försöka förbjuda bland annat terrorfinanisering och den organiserade brottslighetens tvätt av pengar, då kan man ju göra sig omaket att flytta pengarna utomlands och köpa alternativa tillgångar


Det är inget omak, har noll förtroende för vår regering ändå och SEK är en liten skvalpvaluta - FIAT pengar öht är rätt värdelöst om man tittar historiskt.
Citera
2017-04-02, 20:27
  #17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är inget omak, har noll förtroende för vår regering ändå och SEK är en liten skvalpvaluta - FIAT pengar öht är rätt värdelöst om man tittar historiskt.
Skydda värde på tillgång har man aldrig gjort genom att ligga i cash. Inte heller guld enligt min meningen. Min uppfattning att om man ska skydda köpkraften i sina tillgångar, så ska man ligga investerad i näringsverksamhet. Om du hade investerat 1000 kr i guld för 100 år sedan, vad är det värt idag. Om du istället hade investerat det i genomsnittsaktien på Stockholmsbörsen, vad vore det i så fall värt idag? Jag har inte räknat på det, men gissar att börsen utklassar guldet flera gånger om...men som sagt, det är bara min okunniga gissning...
Citera
2017-04-02, 20:35
  #18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Skydda värde på tillgång har man aldrig gjort genom att ligga i cash. Inte heller guld enligt min meningen. Min uppfattning att om man ska skydda köpkraften i sina tillgångar, så ska man ligga investerad i näringsverksamhet. Om du hade investerat 1000 kr i guld för 100 år sedan, vad är det värt idag. Om du istället hade investerat det i genomsnittsaktien på Stockholmsbörsen, vad vore det i så fall värt idag? Jag har inte räknat på det, men gissar att börsen utklassar guldet flera gånger om...men som sagt, det är bara min okunniga gissning...

Papper är papper, guld är pengar - och har så varit i ~6000 år

Det sagt så är guld bara försäkring - majoriteten har jag givetvis i aktier. Anser att alla bör ha lite fysiskt guld och silver just som försäkring mot klåfingriga politikerkräk, träffar skiten fläkten så kan det straffa sig riktigt hårt att ha alla sina tillgångar digitalt.

Detta är bara min personliga syn på saken, vilken baseras på allt mindre tro på mänskligheten generellt, men makthavare i synnerhet.
Citera
2017-04-03, 09:41
  #19
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lagen om penningtvätt, EU gemensamma regler. Finns till för att försvåra för kriminella ligor, terrorister etc. Så bara hacka i sig, inget bankerna kommit på.

Jag tror även dom vill försvåra för folk att betala tillbaka pengar. Bankerna går miste om mycket pengar när så sker, dom lever ju på räntorna.
Citera
2017-04-03, 11:30
  #20
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Haha, ja om man nu tycker att det är så upprörande att försöka förbjuda bland annat terrorfinanisering och den organiserade brottslighetens tvätt av pengar, då kan man ju göra sig omaket att flytta pengarna utomlands och köpa alternativa tillgångar

Problemet uppstår såklart när Clinton både finansierar, och finansieras, av terrorism till Svenska statens förespråkares stora applåder. Det uppstår ett trovärdighetsproblem som gör att din invändning är ogiltig. Penningtvättlagen är till för att fängsla statens fiender inte folkets.
Citera
2017-04-21, 22:34
  #21
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Tjena.
Sålde min Hobbybil (som jag hade lån på), för betalningen så ville jag Lösa lånet jag hade kvar på ICA-Banken för nämnda fordon.
Kontaktade banken och påtalade att jag ville lösa ett lån på 40.000 kr. Fick ett näsvist svar att Banken minsann skulle veta varifrån pengarna kom. Jag tyckte inte dom hade med det att göra, påtalade att jag har ett fast arbete, följdfrågan blev vilket konto har du haft dom pengarna på då? Inget påpekade jag, jag har sparat dom hemma. Skit samma.... jag var tvungen att BEVISA var mina egna pengar kom i från, gav upp efter en stund och berättade att kontanterna kom i från en såld Hobbybil.... Då skulle banken se ett Kvitto på detta.... påpekade att som säljare vid en privataffär så är det köparen som får ett kvitto, inte säljaren... Kontaktade sedan köparen och han skrev ett intyg på att han köpt bilen, banken fick detta intyg och då gick det bra... Har dom rätt att vara så här jävla omständiga, jag menar att jag är varken misstänkt eller kriminell.
Måste jag verkligen Bevisa var mina egna pengar kommer ifrån vid kontakt med bank?

Så du säger alltså något som rimligen måste tolkas som att du får din lön i kontanter (=svartarbete), och sen undrar du varför de inte accepterar det rakt av? Ja du...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback