Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 15:47
  #1
Medlem
Hej på er allihop!

Nu är det så att min sambo har hamnat i en situation med sin arbetsgivare och vi behöver råd!

Hon hade arbetat på företaget i ett år då hon blev svårt sjuk och var sjukskriven i ett år. När hon kom tillbaka börja hon arbeta 50% då sjukdomen har gjort att hon har svårigheter med uppgifterna som finns på företaget och att företaget inte kan erbjuda andra tjänster just nu. Sjukdomen har skadat synen till en viss del vilket medför svårigheter för min sambo att arbeta med den tjänsten hon har idag då en stor del av arbetet består av avsyning utav diverse produkter.

De har sagt det med finare ord, vi vill köpa ut dig. Min sambo vantrivs där och vill bort.. för vem vill vara kvar på en arbetsplats där man inte är önskad?

Så fråga är. Hur mycket kan man begära?
Hon är som sagt fortfarande "sjuk" och kommer jobba 50% kanske 100% i framtiden men företaget kommer inte kunna erbjuda henne en tjänst som hon klarar av. Samtidigt kan de inte sparka henne heller för LAS skyddar henne. Kan tillägga att Facket är involverade men det är alltid bra att få råd från andra källor.
Hon har arbetat på företaget totalt 2år. Är 24år.

Har kollat runt på nätet och det verkar variera rejält från fall till fall.. alltifrån 1 månad till 36 månader.

Företaget hon arbetar på är privatägt, har cirka 300 anställda och omsätter cirka 600msk.

Tack på förhand!
Citera
2017-03-30, 17:01
  #2
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zackarias91
De har sagt det med finare ord, vi vill köpa ut dig. Min sambo vantrivs där och vill bort..
Jag har varit i en liknande situation för många år sedan och fick en (1) månadslön för att själv säga upp mig. Facket var med vid förhandlingen.

Jag var inte intresserad av ett avgångsvederlag, däremot var jag intresserad av att få komma därifrån så fort som möjligt. Efterssom din sambo vantrivs känns det som att en avslutning av anställningen borde vara viktigare än storleken på ett avgångsvederlag.

Jag förstår dock att ni undrar.
Citera
2017-03-30, 18:01
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zackarias91

Så fråga är. Hur mycket kan man begära?
Hon är som sagt fortfarande "sjuk" och kommer jobba 50% kanske 100% i framtiden men företaget kommer inte kunna erbjuda henne en tjänst som hon klarar av. Samtidigt kan de inte sparka henne heller för LAS skyddar henne. Kan tillägga att Facket är involverade men det är alltid bra att få råd från andra källor.
Hon har arbetat på företaget totalt 2år. Är 24år.

Har kollat runt på nätet och det verkar variera rejält från fall till fall.. alltifrån 1 månad till 36 månader.

Företaget hon arbetar på är privatägt, har cirka 300 anställda och omsätter cirka 600msk.

Tack på förhand!

Tänk på att hon inte får börja stämpla fören avgångsvederlaget är förbrukat.

Alltså får man sex mån och arbetar 50% så får man inget från A-kassan på 12mpn
Citera
2017-03-30, 20:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tänk på att hon inte får börja stämpla fören avgångsvederlaget är förbrukat.

Alltså får man sex mån och arbetar 50% så får man inget från A-kassan på 12mpn
Och skatten beräknas på tiden innan.
Så får hon 6 månadslöner i avgångsvederlag så läggs det på dom 6 föregående månadernas inkomst och skatten beräknas efter det.
Om man inte ändrat.
En inkonsekvens i systemet att SKV räknar bakåt men A-kassa o övriga sociala skyddsnätet ser från nu o framåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback