Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 12:54
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej! Jag kollade nyss på ett videoklipp där någon gjorde torris med hjälp av en sodastream.
Sen slog det mig, borde man inte kunna tillverka torris från bakpulver?

Min tanke är följande: Om man bakpulver med citronsyra/ättika + vatten så att det bildas det ju koldioxid.
Borde man inte kunna använda det för att göra små mängder torris på samma sätt som man kan göra med en sodastream?
Hur stor mängd skulle man kunna få? Eller är jag bara helt ute och cyklar?

Tack på förhand.

Ps, idiotförklarade kommentarer undanbedes då jag redan vet att jag är en idiot.
Citera
2017-03-30, 14:02
  #2
Medlem
trilles avatar
Hej. Du är ingen idiot, du är säkert en fin människa. Däremot tror jag, utan att ha räknat på det, att det skulle krävas mycket koldioxid för att göra kolsyreis, eller kolsyresnö. Du skulle ju kunna sno en kolsyresläckare och på det viset komma billigare undan.Spruta släckaren i en liten mängd vätska, typ vatten...och plocka sedan upp den is som bildas. Handskar är praktiskt.
Citera
2017-03-30, 15:09
  #3
Medlem
LekandePyromanens avatar
Tack får svaret trille! Jo det var det jag misstänkte att man nog skulle behöva stora mängder med koldioxid. Även om man bara hade fått ut några gram så hade det varit ett coolt experiment.

Om någon vet om detta skulle vara genomförbart så hade det varit fantastiskt
Citera
2017-03-30, 15:17
  #4
Medlem
Du menar att generera gasen under tryck, och sedan låta den avkylas då den sprutas ut? Teoretiskt skulle det kanske gå (urgamla brandsläckare fungerade ungefär på det viset: de innehöll en glasbehållare med svavelsyra som krossades av ett slagstift då släckaren utlöstes, varvid svavelsyran reagerade med kalk i pulverform), men ett problem är att du då får med något salt jämte vatten i den bildade koldioxiden.

Citat:
Ursprungligen postat av trille
Du skulle ju kunna sno en kolsyresläckare och på det viset komma billigare undan.Spruta släckaren i en liten mängd vätska, typ vatten...och plocka sedan upp den is som bildas. Handskar är praktiskt.

Vatten vill du undvika, annars får du en klump som mest bara består av vanlig is. Spruta ut koldioxiden i en torr strumpa istället!
Citera
2017-03-30, 15:55
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Nakkvarr har du någon ide hur man skulle kunna gå tillväga?
Jag blev delvis inspirerad av denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=0Ro1gek3SWk
Skulle man kunna göra det han gjorde på en miniskala?
Citera
2017-03-30, 17:35
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tack får svaret trille! Jo det var det jag misstänkte att man nog skulle behöva stora mängder med koldioxid. Även om man bara hade fått ut några gram så hade det varit ett coolt experiment.

Om någon vet om detta skulle vara genomförbart så hade det varit fantastiskt
Det som gör att det blir kallt och blir is är ju den snabba trycksänkningen från mycket högt tryck. Det får du inte om du bara släpper ut CO2 från vilken burk som helst där det bildas CO2. I filmen samlar han in gasen, komprimerar den och släpper sedan hastigt trycket för att få det kallt. Det kan du göra oavsett hur gasen producerats och visst kan du göra CO2 så som du säger. Du måste nog torka gasen innan du komprimerar den.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du menar att generera gasen under tryck, och sedan låta den avkylas då den sprutas ut? Teoretiskt skulle det kanske gå (urgamla brandsläckare fungerade ungefär på det viset: de innehöll en glasbehållare med svavelsyra som krossades av ett slagstift då släckaren utlöstes, varvid svavelsyran reagerade med kalk i pulverform), men ett problem är att du då får med något salt jämte vatten i den bildade koldioxiden.
Har det funnits sådana djur? Det fanns de med en svavelsyraampull som skapade CO2 vid reaktion med bikarbonat men jag tror bara det användes för att ge drivgas för att sedan spruta ut vatten, det blev inte så mycket så man släckte med själva koldioxiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback