Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 07:23
  #1
Medlem
Tack och lov är tågolyckor väldigt ovanliga. Men ingentig är omöjligt tyvärr. Så vilken är den säkraste sittplatsen i ett tåg? Jag har hört att det ska vara i mitten av vagnen, baklänges och närmast gången (längst bort från fönster). Tanken bakom detta ska tydligen vara att det oftast är främre eller bakre delen av tåget som drabbas hårdast vid kollision, men gäller det även urspårning? Att sitta baklänges medför att du pressas in i sätet vid frontalkollision (stolsryggen vänd mot kollisionen) istället för att flyga ut ur sätet. Att sitta längst bort från fönster bör eventuellt minska risken för glassplitter och att flyga ut ur tågkroppen vid en urspårning?
__________________
Senast redigerad av Episteme.phronesis 2017-03-30 kl. 07:31.
Citera
2017-03-30, 08:00
  #2
Medlem
Jo men det är nog lika viktigt att ha koll på utgångar. Om du sitter i mitten har du längsta möjliga tid att ta dig ut. Jag vill påstå att riskerna i Sverige för skador vid tågolycka är försumbar jämfört med andra risker. Ändå väljer jag att oftast om det är möjligt sitta bakvänt och helst någon mittvagn i närheten av utgång. Har dock också förberett mig för långa förseningar som är det största problemet. Oftast med mig dryck och mat för 4h försening som tyvärr hänt för ofta för mig (pga signalfel, nedriven kontaktledning, kabelfel eller självmord).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback