Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-30, 12:20
  #13
Avstängd
gorkgassyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duetten
En vän till mig har extrema problem med sin chef. Min vän (kallas X) är tjänsteman på ett större företag och chefen är en icketekniker. X har en gedigen utbildning, är social, många vänner, familj, erfarenhet från flera arbetsplatser, stort socialt umgänge, omtyckt av medarbetare på företaget. Jag vill bara skriva det så ni förstår att X är en fullt normal människa.

Exempelvis försöker chefen detaljstyra i invecklade utvecklingsprojekt men utan att hon har någon som helst kompetens i ämnet. Ingen annan på avdelningen råkar ut för detta. Under gruppmöten blir X utskälld för saker han inte är ansvarig för och försöker X försvara sig blir han sågad inför gruppen. Utlovade ledigheter blir inställda med kort varsel. Psykopatvarning alla gånger på chefen. Det finns massor av andra exempel men detta får räcka.

X mår väldigt dåligt, har svårt att koncentrera sig på arbetet och gruvar sig för att gå på jobbet men vågar inte sjukskriva sig då han tror det kan användas mot honom. Trots det fortsätter han att leverera enligt plan i alla de projekt han arbetar i så chefen har svårt att få konkreta hållhakar på honom. X kan inte förstå varför just han är utsatt för chefens elakheter men ev. kan det ha att göra med att X nån gång vid en fikarast försiktigt ifrågasatt landets invandringspolitik. Chefen fick vid det tillfället något mörkt i ögonen och efter den händelsen drog allt igång.

HR samt närmaste fackrepresentant är bästa kompis med chefen så där finns inte mycket hjälp och stöd att hämta. Min väns arbetskamrater har samma uppfattning om chefen som X men då flera av dem är relativt nyanställda vågar ingen stödja min vän offentligt. Svagt, visst, men ingen vågar riskera att bli nästa hackkyckling. X har nu flera jobbansökningar ute, både internt och externt men självförtroendet har nu börjat dala och jag lider tillsammans med X och är lika arg som honom.

Enda lösningen verkar vara att X söker sig bort från den grupp som chefen ansvarar för. MEN, ett annat alternativ är ju att chefen försvinner...

X har såklart inga varma känslor för sin chef men önskar inte livet ut henne. Bara nästan. Det skulle räcka om hon inte längre kunde komma till jobbet eller bara bytte grupp. Så vad göra? Chefen har ingen känd allergi, men om hon var pälsallergiker hade man kunnat preparera hennes kontor med djurhår regelbundet. Inte heller nån känd matallergi. Finns det nåt annat man kan tänka sig? Smeta bajs på hennes tangentbord? Nä, lukten skulle avslöja det. Skaffa lite cryptosporidium och preppa hennes matlåda? Finns nåt man kan spreja på hennes kontor? Eller varför inte köpa lite knark, lägga i hennes skrivbord och sen tipsa narkotikapolisen? Eller beställa hem knark från Darknent till hennes hemadress?

Kom med förslag men inte av typen hitman, köra över henne med bilen, skriva hotbrev, etc.

Kort sagt: Hur blir man av med en chef som gör livet surt för en?
byt jobb
Citera
2017-03-30, 14:30
  #14
Medlem
togus avatar
Det låter som om din vän är kollega med mig, har också ett fullständigt psykbryt till chef. Jag och minst tre andra letar febrilt efter nya arbeten långt bort från denna markatta, för det går inte att komma åt personen effektivt eller tillräckligt snabbt.
Facket, HR och chefer över personen är informerade samt inblandade men INGEN orkar/bryr sig/kan göra något åt personen så avdelningen går sönder och alla bara tittar...
Citera
2017-03-30, 15:23
  #15
Medlem
mr.Floppys avatar
Så här kan man ju alltid göra: https://www.youtube.com/watch?v=6pJC0FLA3Sk
Citera
2017-03-30, 19:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Man byter jobb.

Den person du beskriver har gedigen utbildning, erfarenhet, är socialt kompetent och lever under ordnade förhållanden, det bör alltså inte bli alltför svårt.

Vissa strider kan kosta alltför mycket att försöka vinna.
Tror faktiskt att detta är enda lösningen... Ska framföra detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback