Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 21:52
  #1
Medlem
Hej!

Behöver lite starthjälp och tips på hur man kan samla in datum och tid när en besökare gjort ett val på en hemsida.

På hemsidan ska där finnas ex antal olika val, vi tar färger som ett exempel. Besökaren kan välja mellan blå, röd och gul via en länk. När man väljer något av dessa valen ska det registreras val, datum och tid. Denna data ska sedan sammanställas i ett excel-dokument och man ska kunna följa statistiken under lång tid.

Man kan samla ihop data till ett excel-ark direkt från en hemsida (länk) men då måste man ha värdena från valen på hemsidan till en HTML-fil.

Vilket sätt är lättast att få ihop denna information? Är inte ute efter en färdig lösning, bara tips på vilket arbetssätt jag ska börja titta efter och läsa på om.

Hoppas jag gjort mig förstådd :-)

/Christian
Citera
2017-03-29, 23:29
  #2
Medlem
Låt sidan lägga till poster i en textfil (CSV-data) eller databas.

Läs in CSV-data i Excel eller om du lagrade t ex i en MySQL-databas låt MySQL Workbench exportera tabellen som Excel-fil.
Citera
2017-03-29, 23:58
  #3
Medlem
Finns det någon bra anledning till att utveckla det här själv när det finns en färdig lösning?
Lättast så använder du Google Forms så får du formulär och ifyllnad av spreadsheet. Sen kan du jobba med analys av datan.
Citera
2017-03-30, 23:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Låt sidan lägga till poster i en textfil (CSV-data) eller databas.

Läs in CSV-data i Excel eller om du lagrade t ex i en MySQL-databas låt MySQL Workbench exportera tabellen som Excel-fil.

Citat:
Finns det någon bra anledning till att utveckla det här själv när det finns en färdig lösning?
Lättast så använder du Google Forms så får du formulär och ifyllnad av spreadsheet. Sen kan du jobba med analys av datan.

Tack för svaren! Ska kolla närmre på detta i helgen!
Citera
2017-04-01, 21:26
  #5
Moderator
Protons avatar
Databaser --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback