Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-29, 18:41
  #1
Medlem
EnSomKans avatar
Hejsan, jag ska åka buss till Oslo snart. Om jag köper en biljett, behöver jag sen vid ombordstigning visa ID-handling?

Och en följdfråga. När jag sedan är framme i Norge, om jag ska åka från Oslo till Bergen, kan det hända att de kräver ID när jag ska ta buss där eller räcker biljett där också?

Tack i förhand!
Citera
2017-03-29, 18:45
  #2
Medlem
ozznujens avatar
Du kan räkna med att det blir ID-kontroll både vid gränsen och busstationen på Grønland i Oslo.
Citera
2017-03-29, 18:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Hejsan, jag ska åka buss till Oslo snart. Om jag köper en biljett, behöver jag sen vid ombordstigning visa ID-handling?

Och en följdfråga. När jag sedan är framme i Norge, om jag ska åka från Oslo till Bergen, kan det hända att de kräver ID när jag ska ta buss där eller räcker biljett där också?

Tack i förhand!

Du tror du kan åka in i Norge utan ID med tanke på all migration? Inom Schengen gäller pass eller nationellt ID.
Citera
2017-03-29, 18:54
  #4
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du tror du kan åka in i Norge utan ID med tanke på all migration? Inom Schengen gäller pass eller nationellt ID.

Jag tänker att det är väldigt många människor som t ex tar buss/tåg från Sverige till Norge varje dag. Inte kan väl ens hälften av dessa ID-kontrolleras???

Jag vill bara få svar på hur det mest sannolikt är, gärna höra från nån som är erfaren och har rest mycket mellan Norge och Sverige.
Citera
2017-03-29, 19:15
  #5
Medlem
Snapcounts avatar
Nu var det ett par år sedan jag sist tog bussen över (dvs med den reservationen om förändringar)

Hur som, vid gränsen är det mycket ofta (över 50 %) som så, att bussen blir inkallad utav tullen. Ett par tullare kliver ombord (knarkhund med) och ser på folket ombord. Kanske man får någon fråga utav de, samt att de önskar se ett id-kort.

Kan även bli att passagerarna får stiga ur, och ta sitt bagage ur bussen för inspektion.

Sann historia, ca 10 år sedan : En nordafrikan började "kasta läpp" med tullarna, varvid ena tullaren sade : -Nej, nej.., sådana som dej behöver vi inte ! Blev ingen fortsatt busstur till Oslo för honom.
Citera
2017-03-29, 19:19
  #6
Medlem
EnSomKans avatar
[quote=Snapcount|60292244]
QUOTE]

Okej...hur tror du det är om man tar tåg till Norge???
Citera
2017-03-29, 19:27
  #7
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=EnSomKan|60292274]
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
QUOTE]

Okej...hur tror du det är om man tar tåg till Norge???

"Tror" är det rätta ordet.., för jag vet ej.

Åkte tåg även ett par gånger, åtminstone en gång som kom det ombord polis/tull alleredan på den svenska sidan som sedan hoppade av på den första norska stationen.

Helt ärligt, jag vet ej hur det fungerar idag (kört bil de sista åren).

Dock har man "rent generellt", biffat upp gränskontrollen sedan asylvågen 2015.
Citera
2017-03-29, 20:36
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Bussen blir till 99% stannad i tullen i Svinesund. Där släpper de in hundar och man får visa leg.
Några gånger får man även gå av bussen och ta fram sitt bagage så att hunden kan lukta.
Åkt rutten många gånger.
Citera
2017-03-29, 20:47
  #9
Medlem
Ser du nordisk ut, och pratar ett nordiskt språk utan brytning, så går det utan id. Annars räkna med att bli kontrollerad.
Citera
2017-03-29, 21:38
  #10
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Ser du nordisk ut, och pratar ett nordiskt språk utan brytning, så går det utan id. Annars räkna med att bli kontrollerad.
Du blir kontrollerad oavsett. Senast så blev jag kontrollerad både vid gränsen, och när bussen stannade på bussterminalen.
Citera
2017-03-29, 22:45
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Ser du nordisk ut, och pratar ett nordiskt språk utan brytning, så går det utan id. Annars räkna med att bli kontrollerad.

Yttra dig inte om du inte vet!!
Citera
2017-03-30, 08:54
  #12
Moderator
Neksnors avatar
[quote=EnSomKan|60292274]
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
QUOTE]

Okej...hur tror du det är om man tar tåg till Norge???
Åkte tåg förra året, norsk tull klev på vid gränsen och åkte med till nästa station. Tittade på folk och väskor, frågade lite om syftet med resan osv men ingen ID-kontroll. Inte heller tågbolaget (NSB) kollade ID.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2825564

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback