Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-28, 14:21
  #1
Medlem
HonkenLarssons avatar
Som sagt jag letar bärbar åt morfar han skall skaffa dator och surfa på nätet och förmodar jag ringa mig engång i timmen så att jag får agera telesupport.

Idagarna är man ju neröst av reklam med relativt billiga bärbara, men därmed inte sagt prisvärda.

Jag letar alltså efter prisvärt i 6-8000 kronor gärna billigare. Gubben skall ju inte spela spel eller något avancerat.´

Jag har satt som krav att det skall vara minst 512 mb ram, hårdisk räcker kanske med 40 gb.

Vad har ni träffat på för annonser som kan vara aktuella? Eller ni kankse känner tilln några prisvärda alternativ som inte annonseras i dagspress utan på nätsidor.

om n irekommenderar en affär så vill jag helst att den skal finnas i göteborgs området.
Citera
2005-12-28, 14:43
  #2
Medlem
-jOE!s avatar
Denna kanske? Jag gillar HP´s datorer..

http://www.dustinhome.se/dacsaportal...dID=5010083098
Citera
2005-12-28, 22:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Denna kanske? Jag gillar HP´s datorer..

http://www.dustinhome.se/dacsaportal...dID=5010083098

Den är helt okej, vet jag då mina föräldrar nyss köpte sig en bärbar dator, till & med betraktningsvninkeln på skärmen är helt okej.
Citera
2005-12-28, 23:39
  #4
Medlem
Apple iBook.

Så slipper du vara support 24h/dygn.
Citera
2005-12-29, 14:28
  #5
Medlem
HonkenLarssons avatar
Tackar för tipsen men det lutar åt att det blir en Acer 3503 för 7000:- med 1gb ram, dvd brännare och 80gb hd för 7000:- på on-off. Det dåliga är väl att grafik kortet är på 64mb delat minne från datorns övriga. Men skitsamma han lär aldrig göra annat än att surfa eller skriva mail.

I-book? Jag har tänkt tanken men då inte jag kan programvarorna i Maccar så är jag helt tappad och kan inte på något sätt vara till någon hjälp, för hjälp kommer att behövas oavsett dator.
Citera
2005-12-29, 14:48
  #6
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Tackar för tipsen men det lutar åt att det blir en Acer 3503 för 7000:- med 1gb ram, dvd brännare och 80gb hd för 7000:- på on-off. Det dåliga är väl att grafik kortet är på 64mb delat minne från datorns övriga. Men skitsamma han lär aldrig göra annat än att surfa eller skriva mail.
Om han aldrig lär göra något annat än att surfa och skriva mail så är väl det där monsterprestanda? Behöver han verkligen en dvdbrännare? Kommer han fylla sin 80gb hårddisk med emails? 1gb ram, ska han redigera film?

Jag tyckte Du var inne på rätt spår, en 40gb hårddisk och 512mb - det duger gott å väl, dessutom spar ni in ett par tusenlappar som ni kanske skulle kunna lägga på ett wlan eller något annat användbart till den bärbara.
Citera
2006-01-03, 18:59
  #7
Medlem
HonkenLarssons avatar
Knarkad - du har rätt. Men den va ju billig. Tänker på det en vända till. Ibook. hmm. Skall låna en så gubben får prova.
Citera
2006-01-03, 19:01
  #8
Banned
C-korvs avatar
Kolla netonnet dom brukar ha bra grejer.
Citera
2006-01-04, 10:22
  #9
Medlem
Finns ingen som helst anledning att lägga mer än ca. 6000, köp då en HP/ACER från Dustin. Du får bra garantier och support finns på nämnda företag.
Surfa, kräver det mycket av hårddisken? Skriva lite i Word? Svar nej.
Grafik då? Han spelar inte, så han skulle klarat dig med ett gammal ISA kort..om det hade varit en stationär.
Han verkar vara den typiske pensionären som inte använder mer än 20% av datorns kapacitet.

Köp en billig bärbar, du får ändå 2 års garanti och bra support om det är en märkesmodell. Sen har du råd med en skrivare till.
Citera
2006-01-07, 02:53
  #10
Medlem
skidstugans avatar
Du borde förmodligen prioritera det externa mer än det interna. Kontorsprogrammen pallar varenda dator på marknaden. Däremot är det säkert uppskattat med en bra skärm, wlan nämnde någon... kanske detta är aktuellt? Batteritiden?

Den tillverkare som verkar vara bäst just på kvalitetskänslan, batteritid och tangentbord verkar ju onekligen vara IBM...

EDIT: Förbisåg Apple.
Citera
2006-01-07, 08:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidstugan

Den tillverkare som verkar vara bäst just på kvalitetskänslan, batteritid och tangentbord verkar ju onekligen vara IBM...

Alls icke - Apple.

Dessutom slipper han få virus, han slipper omstarter, konstiga felmeddelanden, uppdateringar nattetid som lägger till saker och tar bort andra osv osv osv


Inget snack till en icke datorkunnig, han skall ha en Apple. Jag använder dagligen XP, OS X och Fedora LINUX och valet är självklart.
Citera
2006-01-07, 23:51
  #12
Medlem
HonkenLarssons avatar
Köp genomfört!

Det blev en Acer 3003 med 512mb,ram 60gb,hd. Jag kan ge någon form utav support (vilket jag inte kan till Apple/mac) 6300:- Ok pris enligt mig.

Tackar återigen alla för erat engagemang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback