Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 14:04
  #1
Medlem
Hej Flashback,
Jag skulle vilja fråga om råd angående ett strategiskt val gällande projektarbete. Det är nämligen så att vi läser projekt II nu där det kom ett antal kunder som presenterade sina projektidéer för oss och vi ska välja lämpligt projekt och jag är lite kluven på vad som vore strategiskt smartast att välja för att vara mer konkurrenskraftig när jag väl ska börja söka jobb nästa år.

Projektidé 1
Fördelar: Kunden är ett etablerat konsultbolag, tillfälle att lära sig nya teknologier och skapa nya kontakter, löser ett problemområde med verkligt värde.
Nackdelar: Ställer begränsningar att använda annan teknologi än det vi har lärt oss i skolan (C# istället för Java) och okänd projektgrupp (känner ej varandras styrkor och svagheter) – högre risk för att projektet misslyckas.

Projektidé 2
Fördelar: Jobbar med redan känd IS, känd teknologi och kända projektmedlemmar – högre chans för att projektet lyckas, publiceras och kan användas i ens portfolio när man söker jobb. M.a.o. så är tanken att mitt umgänge ska jobba med ett program som de skapade förra på projektkursen men blev ej bra, vill skrapa det mesta och göra om för att förbättra prestanda på serversidan.
Nackdelar: projektet i sig är inte innovativ i sig och kommer vara "ännu ett recept app"

Det vore väldigt värdefullt för mig att se hur ni i branschen resonerar… bygga portfolio vs lära känna nya teknologier och kontakter.

Mvh.
__________________
Senast redigerad av 13120dde 2017-03-29 kl. 14:23.
Citera
2017-03-29, 17:23
  #2
Medlem
Välj det lättare
Citera
2017-03-29, 19:21
  #3
Medlem
Välj det som du tycker är intressantare.
Att lära sig nya teknologier är väll alltid bra men liksom.. Lite onödigt att lära sig varenda programmeringspråk som finns. Alla vet ju att om du är grymm på ett språk är det inte så svårt att lära sig ett nytt.
Samma sak gäller olika frameworks osv.. kan du lära dig ett och blir grymm på det så kan du lära dig fler.

När man söker arbete så går det helt okej att ansöka för tex ett Java arbete även om du bara använt C# innan.. De veckorna man får på sig innan arbetet startar är tillräckligt för dig att lära dig det nya språket.

Att lära sig refactoring och förbättra prestanda osv låter mer värdefullt än att lära sig ett nytt språk.
Citera
2017-04-05, 01:00
  #4
Medlem
Kör på med det du kan bäst. Att du känner vissa medarbetare bra och de andra sämre kan givetvis påverka projektet ganska mycket det också. Men det låter ju som att ditt område är det som de du känner bäst också kan. I slutändan är det betyget som gäller för er, antar jag?

För övrigt kan jag tillägga att kunskapen om programmeringsspråk, ramverk, eller API:er inte har någon som helst betydelse, om du inte använder de. Du kommer glömma de ganska snabbt. Skulle du några år senare vilja använda de, då kommer de ha utvecklats en hel del och du får i stort sett lära dig de igen (så vida de inte lagts ned).
Citera
2017-04-05, 17:06
  #5
Medlem
Skulle välja det första, dels är det mot ett riktigt företag vilket kommer att ses som ett plus av de som kollar cv, annars blir det bara som att ni suttit och lekt med det ni tycker e kul. Många får även jobb efter att ha skrivit exjobb ute. Sedan ingår det att lära sig ett nytt språk, oerhört bra, visar dels att du kan fler språk, men det viktigaste är att du KAN lära dig andra språk och är flexibel. Att komma in i okända projektgrupper kommer att vara en del av att vara konsult, ifall du väljer att bli det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback