Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 12:50
  #1
Medlem
JohnMosess avatar
Hej,

Jag har sökt ett jobb och gått på två intervjuer. Vid första intervjun(med HR och en chef med visst avstånd till tjänsten) angav jag ett löneanspråk "X tusen kr i månaden ". Igår var jag på intervju nummer två med närmsta chef. Kändes bra och jag väntar spänt på nästa besked.

I morse fick jag ett sms från chefen i intervju 1 med frågan "kan du bekräfta att ditt löneanspråk är minst X tusen kr?"

Vad i hela friden ska man svara på detta? Jag kan acceptera en lägre lön om det är så att mitt anspråk är alldeles för högt. Dock vill jag ju ha en löneförhandling där man sitter ned och pratar med varandra och de anger skälet till att de tycker att de ska få pruta. Därför vill jag inte svara för mesigt. Jag vill inte heller svara "japp, det är x tusen kronor i månaden som gäller!" om det innebär att jag prisar ut mig mot någon annan.

Jag tror att jag är en riktigt bra kandidat för tjänsten, men det finns säkert andra sökanden som också är bra.

Kan man svara "det är mitt ingångsvärde till vår löneförhandling"?
Citera
2017-03-29, 13:14
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Hej,

Jag har sökt ett jobb och gått på två intervjuer. Vid första intervjun(med HR och en chef med visst avstånd till tjänsten) angav jag ett löneanspråk "X tusen kr i månaden ". Igår var jag på intervju nummer två med närmsta chef. Kändes bra och jag väntar spänt på nästa besked.

I morse fick jag ett sms från chefen i intervju 1 med frågan "kan du bekräfta att ditt löneanspråk är minst X tusen kr?"

Vad i hela friden ska man svara på detta? Jag kan acceptera en lägre lön om det är så att mitt anspråk är alldeles för högt. Dock vill jag ju ha en löneförhandling där man sitter ned och pratar med varandra och de anger skälet till att de tycker att de ska få pruta. Därför vill jag inte svara för mesigt. Jag vill inte heller svara "japp, det är x tusen kronor i månaden som gäller!" om det innebär att jag prisar ut mig mot någon annan.

Jag tror att jag är en riktigt bra kandidat för tjänsten, men det finns säkert andra sökanden som också är bra.

Kan man svara "det är mitt ingångsvärde till vår löneförhandling"?

Lite märkligt SMS får jag nog tycka. I och för sig kanske de bara glömde skriva ner ditt bud och inte är säkra på summan du sa. "Det är mitt ingångsvärde till vår löneförhandling" är rätt bra tycker jag. Alternativt "Det är ungefär vad jag anser vore en rimlig lön" eller "Det är en nivå där jag skulle tacka ja till platsen utan att behöver fundera på saken" (om det nu är så).
Citera
2017-03-29, 14:45
  #3
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Hej,

Jag har sökt ett jobb och gått på två intervjuer. Vid första intervjun(med HR och en chef med visst avstånd till tjänsten) angav jag ett löneanspråk "X tusen kr i månaden ". Igår var jag på intervju nummer två med närmsta chef. Kändes bra och jag väntar spänt på nästa besked.

I morse fick jag ett sms från chefen i intervju 1 med frågan "kan du bekräfta att ditt löneanspråk är minst X tusen kr?"

Vad i hela friden ska man svara på detta? Jag kan acceptera en lägre lön om det är så att mitt anspråk är alldeles för högt. Dock vill jag ju ha en löneförhandling där man sitter ned och pratar med varandra och de anger skälet till att de tycker att de ska få pruta. Därför vill jag inte svara för mesigt. Jag vill inte heller svara "japp, det är x tusen kronor i månaden som gäller!" om det innebär att jag prisar ut mig mot någon annan.

Jag tror att jag är en riktigt bra kandidat för tjänsten, men det finns säkert andra sökanden som också är bra.

Kan man svara "det är mitt ingångsvärde till vår löneförhandling"?

Klarar du ens av att koka makaroner ditt djävla pucko?
Du har uppenbarligen gjort ett så dåligt intryck att de bara vill ha en anledning att inte anställa dig. De tar sig inte ens tiden att träffa dig.
Suck.
Citera
2017-03-29, 14:46
  #4
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Ring upp!
Citera
2017-03-29, 17:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Klarar du ens av att koka makaroner ditt djävla pucko?
Du har uppenbarligen gjort ett så dåligt intryck att de bara vill ha en anledning att inte anställa dig. De tar sig inte ens tiden att träffa dig.
Suck.

Fyfan vad ledsen. Trubbel i paradiset eller?
Citera
2017-03-29, 21:57
  #6
Medlem
teasardigs avatar
Skriv "Så mycket är jag värd! " eller något i den stilen. Rekryterarna är inte korkade och de VET redan att ditt anspråk är ett utgångsbud och att ni kommer förhandla om lönen. Finns ingen anledning för dig att gå händelserna i förväg genom att sänka ditt bud innan de kommit med ett motbud.
Citera
2017-03-30, 06:30
  #7
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Klarar du ens av att koka makaroner ditt djävla pucko?
Du har uppenbarligen gjort ett så dåligt intryck att de bara vill ha en anledning att inte anställa dig. De tar sig inte ens tiden att träffa dig.
Suck.
Har du någonsin skrivit ett inlägg med något som helst läsvärt innehåll i någon tråd på FB?

OnTopic: Om inte TS varit aktuell för jobbet hade dom knappast bemödat sig att genomföra en andra intervju, eller för den delen därefter efterfråga löneanspråk.
Citera
2017-03-30, 08:26
  #8
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har du någonsin skrivit ett inlägg med något som helst läsvärt innehåll i någon tråd på FB?

OnTopic: Om inte TS varit aktuell för jobbet hade dom knappast bemödat sig att genomföra en andra intervju, eller för den delen därefter efterfråga löneanspråk.

Det är inte du som avgör om det jag skriver är läsvärt, vi sitter inte på aftonbladet din vänstertome.
Det är ett diskussionsforum och alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Han gjorde förmodligen bort sig på andra intervjun. Försök använda den lilla hjärna du eventuellt har där inne.
Citera
2017-03-30, 14:00
  #9
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Lite märkligt SMS får jag nog tycka. I och för sig kanske de bara glömde skriva ner ditt bud och inte är säkra på summan du sa. "Det är mitt ingångsvärde till vår löneförhandling" är rätt bra tycker jag. Alternativt "Det är ungefär vad jag anser vore en rimlig lön" eller "Det är en nivå där jag skulle tacka ja till platsen utan att behöver fundera på saken" (om det nu är så).

Jag tror man ska tolka sms:et så här: Antingen är chefen dum i huvudet och då vill du inte jobba där eller så glömde han bara skriva ner ditt löneanspråk.
Citera
2017-03-30, 20:42
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Det är inte du som avgör om det jag skriver är läsvärt, vi sitter inte på aftonbladet din vänstertome.
Det är ett diskussionsforum och alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Han gjorde förmodligen bort sig på andra intervjun. Försök använda den lilla hjärna du eventuellt har där inne.
Som jag skrev i svar till dig i en annan tråd: oroa dig inte, vi har överseende med dig och accepterar att du är som du är, alla har ju trots allt inte riktigt samma förutsättningar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback