Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-31, 03:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Flummigt märke?

Inte enligt mig i varje fall. Har en handfull av deras armbandsur i klassen omkring 2500 till 5000 kr och varit väldigt nöjd med dom. Har genom åren endast behövt få batterier bytta och en gång fått byta läderrem och lås på en annan.

Min favorit är dock en "Police"-klocka, som också ligger inom TS budget.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-03-31 kl. 03:36.
Citera
2017-04-02, 14:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tråkigt att du inte vill gå över 3k. Du kan få en Seiko SARB033 eller 035 för 3,3k importerad inkl. frakt och tull. Orient rekommenderas annars som tidigare nämnts. Svårt att få prisvärdare kvalitet.

De två ser verkligen bra ut, men jag vill testa innan jag köper. Tänk om ingen av dem passar liksom
Citera
2017-04-02, 17:01
  #15
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wompa
Titta vintagemarknaden.

Jag själv kör med Sicura och Mortimas dykarklockor.

Andrahandsmarknaden med vintage ur är bästa stället att sprätta dina 3000.

EBay kan jag rekommendera.

Bara knappa in modell, storlek, material etc så kommer det upp ett gäng klockor.

PS. Sicura köpte upp Breitling när de höll på att konka.... Just saying

Det där stämmer inte alls. Det enda Sicura har gjort, var att de köpte varumärket Breitling (alltså endast namnet Breitling), efter att konkursen av Breitling var avklarad (konkursen startade 1979). All teknologi, maskinpark och annat, såldes dessförinnan av konkursboet till bland annat den tyska tillverkaren Sinn. Det är bland annat därför du kan hitta Navitimers (ikonisk Breitlingmodell) även hos Sinn. Så kort och gott köpte man ett anrikt varumärke med mycket högre status än sitt eget, och initialt brandade man (hyfsat vilseledande) sina Sicuraklockor som "designed by Breitling". Det som knäckte Breitling var kvartskrisen och oförmågan för företaget att anpassa sig till detta snabbt nog.
Citera
2017-04-02, 17:03
  #16
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Min budget är 3000. Inte en krona mer. Vilka klockmärken är det man ska kolla på? Rabbla gärna upp dem.

En till fråga: Hur bra är följane klockmärke; swiss Military Hanowa Flagship?

Finns en del. Först får du svara på ett antal frågor;

-kvarts eller mekaniskt?
-dykare eller dressare?
-läder, stål eller gummiarmband?
Citera
2017-04-02, 17:14
  #17
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Finns en del. Först får du svara på ett antal frågor;

-kvarts eller mekaniskt?
-dykare eller dressare?
-läder, stål eller gummiarmband?

Hoppar in i tråden då jag också tänkt mig en klocka runt ca 3000 kr.

Vill ha mekaniskt, kanske helst självuppdragande ?
Skall användas för fritid / utomhus så dykare vore nog rätt.
Armband något som är praktiskt men tåligt. Läder låter ju fint men vet inte hur tåligt det är ?
Citera
2017-04-02, 17:36
  #18
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Hoppar in i tråden då jag också tänkt mig en klocka runt ca 3000 kr.

Vill ha mekaniskt, kanske helst självuppdragande ?
Skall användas för fritid / utomhus så dykare vore nog rätt.
Armband något som är praktiskt men tåligt. Läder låter ju fint men vet inte hur tåligt det är ?

Säger då som många andra redan gjort. Titta på Orient (särskilt modellen "Ray") och kanske även Seiko (Seiko 5, Seiko Prospex, eller något ur SKX-serien).
Citera
2017-04-02, 17:38
  #19
Medlem
Ravenboxs avatar
Seiko SKX 009 är det enda rätta.
Citera
2017-05-23, 17:58
  #20
Medlem
MrWozzors avatar
Seiko, Citizen, Casio, Tissot och Certina. Som Ravenbox sa kolla på en skx, kommer upp på köp och sälj på KS med jämna mellanrum.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback