Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 22:02
  #1
Medlem
En snabb fråga angående kontroll av biljett hos Västtrafiks fordon,

Nu köper man ju biljetten via appen, jag åker extremt sällan buss/spårvagn och ?28?kr är väldigt dyrt,

Jag funderar om man kan sitta redo att betala (ha skrivit in kortnummer och allt det) men aldrig trycka på "betala" förens man isåfall ser kontrollanter på nästkommande hållplats, hade det funkat?

Kan dom på något sätt ge en böter ändå?
Citera
2017-03-29, 05:38
  #2
Avstängd
Ja det funkar att köpa så men du kommer ändå få en bot
Citera
2017-03-29, 05:41
  #3
Medlem
Ghastens avatar
Dom tittar självklart på tiden du fått tillbaka ditt sms.
Så ja böter kommer du få garanterat.

28 kr är väl inte speciellt mycket. Vad kostar bensin
och parkering om du tog bilen.
Citera
2017-03-29, 07:37
  #4
Medlem
Men om jag har förstått det rätt så måste man numera inte ha köpt biljett innan man kliver på. Det går alltså bra att köpa biljett då man redan är på fordonet. Och då uppstår ju frågan om hur snabbt man måste köpa biljett. (Innan fanns ju då en klar gräns -är du på fordonet ska du ha biljett).
Citera
2017-03-29, 20:12
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men om jag har förstått det rätt så måste man numera inte ha köpt biljett innan man kliver på. Det går alltså bra att köpa biljett då man redan är på fordonet. Och då uppstår ju frågan om hur snabbt man måste köpa biljett. (Innan fanns ju då en klar gräns -är du på fordonet ska du ha biljett).
när tog den regeln bort att du måste ha giltig biljett ombord på fordonet?
Citera
2017-03-29, 20:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
när tog den regeln bort att du måste ha giltig biljett ombord på fordonet?

Jag har för mig att det såg ut så med sms-biljett där det hände att det tog en viss tid ibland innan man fick sin biljett.
Men i nuvarande regelverk ser jag att står det att man måste ha en giltig biljett vid påstigning:
http://www.vasttrafik.se/#!/Reseinfo...5B%22592%22%5D
Citera
2017-03-30, 07:13
  #7
Moderator
Siegfrids avatar
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Sverige
/Moderator
Citera
2017-03-30, 09:27
  #8
Medlem
kostymnisses avatar
Senast igår var det en som åkte dit för att biljetten beställdes för sent när kontrollen kom. Så du kan knappast sitta "redo" och bara knappa in det när kontrollanterna kommer på.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2825339

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback