Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 21:00
  #1
Medlem
Nonlocalitys avatar
Köpte den nog vid ett dumt tillfälle, men jag tyckte det var brilliant att skaffa den 6:e generationens Intel Core i7 Skylake. Dock en 6700HQ och ej en 6700K. Den klockar runt 2.60 Ghz vid hög belastning men jag överklockar den via MSI Dragon Gaming Center och får upp den till 3.55 Ghz.

Man kan fråga sig varför jag inte skiter i den skit-applikationen helt och hållet och kör så det ryker istället men varför ödsla energi, el och generera värme när jag låter den stå på hela natten när jag Netflixar mellan sömncyklerna. Hellre runt CPUn på runt 38-42 grader än 56-58 grader i 6 timmar, varje vecka, varje månad.

Frågade runt på allehanda forum om jag kunde spela senaste Doom med ett GeForce GTX 960M kort på 2Gb.
Fick höra att jag knappt kunde dra runt skiten på även medium settings.
Fungerar alldeles utmärkt i helskärm och på High, inte Ultra, då tröttnar den lite.

Jag köpte inte laptopen för att spela skiten ur mig, då hade jag definitivt fått skaffa en MSI Titan istället.
Jag kan höra vad dom flesta säger "Varför i helvete byggde du inte ett stationärt monster istället? nästan samma pris give or take"

Men, jag vill ha en bärbar kraftmaskin.

Så, eftersom denna post inte ska hamna i papperskorgen så har jag en fråga.



Länk till burken: https://www.msi.com/Laptop/GE62-6QC-...#hero-overview

Den gick på 13k. Tänkte att nu fan får jag en högprestanda maskin för det priset.

Och i många fall stämmer det.
Många pratar ju om att en snabb i5:a med högra klockfrekvens klarar spel bättre. För att inte tala om vilket grafikkort du har.
Är det inte så att ju högre klockfrekvens du har desto snabbare hanterar den enstaka uppgifter mycket snabbare.
Men multitaskar man en hel som jag gör så upplevde jag att hyperthreadening/logiska processorerna hjälpte avsevärt med att fördela kraften.
Eftersom jag håller på med en hel del matematiska beräkningar medans jag youtubar, lyssnar på musik och redigerar filmer så känns det som det fungerar väldigt bra och väl värt cashen.

Däremot blev jag besviken när musiken laggade och filmerna skippade och tänkte "fan då" tills jag insåg att jag hade 74 Chrome flikar öppna medans jag editerade en 4K film. Det var självklart minnet som jag maxat ut totalt, har 16gb, trodde det räckte gott och väl.

SÅÅÅ, nu till min fråga, mina minnesmoduler är DDR4, vad är det man ska gå efter när det gäller minnena? Är Corsair 3200MHz the ultimate badass och måste man veta vilka hastigheter på minnena som moderkortet stödjer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback