Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 19:53
  #1
Avstängd
Alltså, tänk att du dagligen kommer i kontakt med dessa människor.
Hur handskas man med dem på bästa sätt?
Du vet att dom arbetar på helt fel sätt. Många av dem sitter på
maktpositioner, om så småskaligt - och utnyttjar det bäst de kan,
för nöjes skull, etc. De flesta av dem har inte utbildning i det dom jobbar med
utan har fått jobbet pga de känner den eller den, är släkting men nån speciell,
har legat med någon som givit dem jobbet och som sedan klättrat upp i "karriärstegen"
pga tur eller på något liknande sätt där utbildning och kompetens är underordnat
kompis/släkt-kärleks/relationsband.
Hur tänker ni om det här. Kommer ni ofta i kontakt med det?
Hur hanterar ni det? Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2017-03-28, 20:02
  #2
Medlem
fizzles avatar
Av vilken anledning / tillfälle skulle man handskas med det? Vill du leta problem hos andra, tråkig vardag.
Söker du efter sätt att säga till någon, gör det i skedet, säg "Du gjorde fel".

Du kommer inte förändra någonting, personen kommer behålla sitt jobb/vänner osv.
Citera
2017-03-28, 20:07
  #3
Medlem
Turbomachines avatar
På företaget som jag jobbar på så sparkas inkompetens uppåt tyvärr så man kan inte göra något, försöker att ta mig därifrån.
Citera
2017-03-28, 20:14
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
En grov överdrift skulle jag vilja säga. Ett företag med dylika medarbetare finns inte kvar länge.
men visst kan man råka ut för att människor är lågt motiverade eller okunniga i vissa avseenden.
Jag hade inte lagt mig i deras arbete om det inte är uttalat av arbetsledningen att vi skall ge feedback eller om det påverkar mitt arbete negativt.
Så det är ju ett ganska enkelt problem att lösa sett ur min/din synvinkel.
Citera
2017-03-28, 20:19
  #5
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
På företaget som jag jobbar på så sparkas inkompetens uppåt tyvärr så man kan inte göra något, försöker att ta mig därifrån.

This!
Händer i stort sätt alla kommuner, landsting och andra statliga myndigheter. Har du någon yrkesstolthet börja aldrig på sådana ställen.
Citera
2017-03-28, 20:24
  #6
Medlem
Inkompetenta idioter hittar du överallt på företag å myndigheter ända upp till domstols å regeringsnivå.

Jag vet inte vad man ska göra åt det. Själv har jag blivit tvungen att sluta jobba för att jag har så svårt att orka med dom..😡
Citera
2017-03-28, 22:22
  #7
Medlem
Jellohs avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_principle
Citera
2017-03-28, 23:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
På företaget som jag jobbar på så sparkas inkompetens uppåt tyvärr så man kan inte göra något, försöker att ta mig därifrån.

Det kallas för "failing upwards".

De som inte går att placera någon stans får bli chefer och projektledare. Dvs de får klistra lappar på tavlor och beställa dassrullar.
Citera
2017-03-29, 06:32
  #9
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2017-03-29, 06:48
  #10
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
En grov överdrift skulle jag vilja säga. Ett företag med dylika medarbetare finns inte kvar länge.

Välkommen till bevakningsbranschen.
Citera
2017-03-30, 11:37
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Alltså, tänk att du dagligen kommer i kontakt med dessa människor.
Hur handskas man med dem på bästa sätt?
Du vet att dom arbetar på helt fel sätt. Många av dem sitter på
maktpositioner, om så småskaligt - och utnyttjar det bäst de kan,
för nöjes skull, etc. De flesta av dem har inte utbildning i det dom jobbar med
utan har fått jobbet pga de känner den eller den, är släkting men nån speciell,
har legat med någon som givit dem jobbet och som sedan klättrat upp i "karriärstegen"
pga tur eller på något liknande sätt där utbildning och kompetens är underordnat
kompis/släkt-kärleks/relationsband.
Hur tänker ni om det här. Kommer ni ofta i kontakt med det?
Hur hanterar ni det? Vad har ni för erfarenheter?
Det har tyvärr börjat bli vanligt att försöka Normalisera inkompetenta.

Media brukar ta upp det, att beskriva hur fler och fler känner sig osäkra på sin egen kompetens och därför är oroliga för att riskera att Bli Upptäckta, bli avslöjade som den bluff de i själva verket är.

Men dessa, de inkompetenta, gör ju allt för att försvara sig själva - och därför har de börjat kalla in psykologer.
Dvs som förklarar i media att det i själva verket bara är Heeelt normalt att ha såna tankar om sig själv.
Men att man egentligen är riktigt riktigt duktig.


Men det är inte sant - som TS beskriver.

För de som tror att de är inkompetenta, de har helt rätt.
Om man inte klarar av sitt arbete, då vet man också det.

Det är bara så sjukt obegripligt att de nu har börjat försvara sin egen inkompetens.
Försöka lulla bort det och åberopa "dåligt självförtroende" istället ...

Men, alla som faktiskt Kan det de gör, de Vet ju också vad de kan.
Liksom alla de som inte kan det de egentligen ska kunna också vet det.

Varför accepterar egentligen samhället denna ökande "inkompetentia"
Är det inte ett problem, att fler och fler - med högre och högre befattningar - får inflytande och makt, befordras högre och hägre upp?
Resultatet kan ju inte bli något annat än "Babels torn".
Vilket väl egentligen redan Har börjat synas - iom det stigande antalet "utbrända".

För hur kan man göra annat än att bli utbränd om man inte vet vad man ska göra, om man alltid lever under den stressen det måste innebära att veta att man inte klarar av det man har fått förtroendet att göra.

Då hjälper det inte att be psykologer att skriva snälla saker i tidningen, om att de inkompetenta egentligen bara har lite dåligt självförtoende ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback