Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-29, 05:04
  #13
Avstängd
MrMadoffs avatar
Förlåt mig Driftstopp för att jag betedde mig som en idiot, jag befinner mig inte på det bästa stället rent mentalt och det ska inte behöva gå ut över någon annan även om det gör det ibland. Hoppas du inte tog det personligt.

Det bästa du kan göra är att träna upp din rygg, ta hjälp av en personlig tränare på ett gym ett par gånger för att få bra tips på vilka övningar du ska ägna dig åt för att få bäst resultat och sedan på jobbet arbetar du på det sättet som jag föreslog innan.

Hoppas det löser sig.
Citera
2017-03-29, 10:43
  #14
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Hej jag jobbar heltid och behöver tips om hur jag ska sätta på och av med däcken utan att förstöra ryggen. Mitt jobb är alltså att byta däck på 8-12 bilar om dagen. Jag har två små diskbråck sen innan.
Jag har billyft, jag har mutterdragare, sittdyna, stol.


1: Jag har sittdyna och kan skifta hjulen om jag sitter, med en billyft och mutterdragare. Nackdel däcken måste lyftas 20-30 cm med kraft från händerna, kan vara bök att träffa bulthålet rätt.

2: Jag höjer bilen till brösthöjd och lyfter bort däcken, nackdelen är att jag måste böja mig ner för att slänga av dem, samtidigt som jag måste lyfta på nya, vilket är högre upp än tips nummer 1 ovan.
Fördel, nä jag plockar loss har jag ryggen rak. Tills jag ska lyfta upp dom och ta ner dem.

3: jag kan sitta på arslet på dynan och lyfta däcken en liten bit upp, Lite jobbigt efter ett tag men samtidigt så lyfter jag inte däcken lika högt från marken som tips nummer 2.

4: Jag kan sitta på en stol, för att ta av däcken, men måste böja mig för att lyfta däcken, och lägga ner dem.


Alla tips är välkomna. Jag ska ju helst undvika att böja ryggen.
Sitter du på knä, typ ena knät mot golvet och smalbenet nästan vågrät och tårna på den foten nedåt/framåt (går att avlasta med att sätta arslet mot hälen), kan du lyft upp hjulet till det andra knät som du då har i luften och kan med benet korrigera höjden på hjlulet så du får på muttrar/bultar på ett lättare sätt för ryggen.
Ett annat tips är att du köpet ett halvbilligt njurbälte för mc åkning, ett elastiskt sånt som stöttar upp ryggen en del, de är nog runt 20 cm höga...
Nästa tips är att operera diskarna, oftast blir det kanon efter op.
Citera
2017-03-29, 12:33
  #15
Medlem
Toolmans avatar
Jag brukar lyfta bilen så att däcken ligger några cm över mark, sitter på en låg pall. Lyfter hjulen på plats med att översida främre delen av foten, vickar upp hjulet med översida tårna. Lätt att passa in mot hålen när jag inte behöver lyfta hjulet med händerna, går fort och behöver inte lyfta hjulet.
__________________
Senast redigerad av Toolman 2017-03-29 kl. 13:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback