Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 16:22
  #1
Medlem
Hej!

Jag har brukar opioider en gång per helg i några månader. Det har gått fint och inte känt av någon toleransökning eller AT. Hyr tror ni det skulle gå att käka både lördag och söndag? Ökar risken markant eller är det lugnt? Handlar om tram, sub och oxy.

Mvh
Citera
2017-03-28, 16:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Hej!

Jag har brukar opioider en gång per helg i några månader. Det har gått fint och inte känt av någon toleransökning eller AT. Hyr tror ni det skulle gå att käka både lördag och söndag? Ökar risken markant eller är det lugnt? Handlar om tram, sub och oxy.

Mvh
Ja det ökar risken markant, det är 100% ökning i frekvens. De flesta som gillar opiater och tar någon gång då och då, känner i många fall att dagarna utan opi är meningslösa. Jag skulle säga att vill man ta oftare än en gång i månaden så är det bara en tidsfråga innan man har ställt till det för sig.

Var ärlig mot dig själv, du vet ju att du kommer att torska, skaffa en plan hur du ska göra när det är ett faktum och försök att bromsa förloppet så mycket det går.

Sen finns det de som kan klara sig bra trots att man är torsk, men det är en annan sak.

Jag har tagit opiater i lite mer än 20 år och jag har aldrig tillåtit mig att ta mer än 1 gång/månaden. I samma stund som jag ruckade på den regeln var jag fysiskt beroende av opioider och nu äter jag sub. Jag har ganska bra kontroll, men det räcker inte när det kommer till oiater.

I all välmening
Citera
2017-03-28, 16:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Ja det ökar risken markant, det är 100% ökning i frekvens. De flesta som gillar opiater och tar någon gång då och då, känner i många fall att dagarna utan opi är meningslösa. Jag skulle säga att vill man ta oftare än en gång i månaden så är det bara en tidsfråga innan man har ställt till det för sig.

Var ärlig mot dig själv, du vet ju att du kommer att torska, skaffa en plan hur du ska göra när det är ett faktum och försök att bromsa förloppet så mycket det går.

Sen finns det de som kan klara sig bra trots att man är torsk, men det är en annan sak.

Jag har tagit opiater i lite mer än 20 år och jag har aldrig tillåtit mig att ta mer än 1 gång/månaden. I samma stund som jag ruckade på den regeln var jag fysiskt beroende av opioider och nu äter jag sub. Jag har ganska bra kontroll, men det räcker inte när det kommer till oiater.

I all välmening

Okej, då fortsätter jag med 1 gång/vecka.

Har kört så i ungefär 10 månader. Känner mig säker i att jag inte kommer torska, visst är jag psykiskt "beroende" men oavsett hur jag mår över andra saker eller om jag är riktigt sugen så har jag aldrig tagit oftare än en gång/vecka. Isf nöjer jag mig med en gås eller hittar på nåt annat.

Kan inte ta i veckorna ändå då jag har ett tungt jobb och måste alltid vara effektiv.

Mvh
Citera
2017-03-28, 17:02
  #4
Medlem
f30malmos avatar
Är man helt ärlig så ska du ju inte alls ta någon opiat. Bara det att du mentalt vill förlänga och ha fler påtända dagar är ett dåligt tecken. Du borde se det som en varning istället. De allra flesta förlorar kontrollen till sist, även om de klarar att använda på ditt sätt ganska länge. Lura inte dig själv.
Citera
2017-03-28, 18:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Okej, då fortsätter jag med 1 gång/vecka.

Har kört så i ungefär 10 månader. Känner mig säker i att jag inte kommer torska, visst är jag psykiskt "beroende" men oavsett hur jag mår över andra saker eller om jag är riktigt sugen så har jag aldrig tagit oftare än en gång/vecka. Isf nöjer jag mig med en gås eller hittar på nåt annat.

Kan inte ta i veckorna ändå då jag har ett tungt jobb och måste alltid vara effektiv.

Mvh
Jag tycker du ska överväga en gång varannan vecka. Då blir det inte alltid en tråkig dag per helg utan istället en superhärlig dag varannan vecka. Då tar du opiater på 1/14 del av din tid och hinner kanske glömma opiaterna mellan intagen, vilket jag skulle ha svårt att göra med 1/7. Det är just fixeringen man vill unvika, att allt är en väntan på att få ta. En meningsfull tillvaro är bästa vaccinen mot beroende.

För mig tar det säker tre dagar att bli återställd efter ett mindre race.

Som sagt, du frågade och jag är inte sen att avråda från opiater, därav tjatet. Och jag är lever verkligen inte som jag lär tyvärr.

Lycka till!
Citera
2017-03-28, 21:32
  #6
Medlem
Kanske ska vänta 2 veckor föresten. Tram har jag tagit 1 gång per vecka i 10 månader, men sub kanske är lättare att få fysiskt beroende på i och med den långa halveringstiden? Jag menar, är subben kvar i kroppen för länge för att tas 1 gång per vecka?

Tram har ju en halveringstid på 6 timmar, sub 37.. Vad tror ni, är fysiskt beroende större risk på

Sub en gång per vecka

Eller:

Tram en gång per vecka?

Förutsatt att man INTE tar oftare än bestämt?

Mvh
Citera
2017-03-29, 12:49
  #7
Medlem
Eller håll dig borta från det
Citera
2017-03-29, 14:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Hej!

Jag har brukar opioider en gång per helg i några månader. Det har gått fint och inte känt av någon toleransökning eller AT. Hyr tror ni det skulle gå att käka både lördag och söndag? Ökar risken markant eller är det lugnt? Handlar om tram, sub och oxy.

Mvh

Har brukat Tram ca två gånger per vecka i fyra år. Med ett strikt schema har det funkat hitintills . Problemet är toleransökningen. Min gräns som går vid max 400 gram ger inte mycket längre och istället för att gå upp på monsterdoser får man nog hitta något annat som rekreation.
Citera
2017-03-29, 14:16
  #9
Medlem
No6s avatar
Jag körde på varje helg ett tag, kände att det blev för ofta. Speciellt om det blev på söndagen också. Då tar man ju nästan halva veckan och det blir rätt mycket i längden. Tänk dig att du tar på helgen i 4 veckor(säg att en månad är 28 dagar och exakt 4 veckor) då tar du 12 av 28 dagar, det är rätt mycket det.

Jag har turligt nog inte fastnat för opiater, utan jag kör t.ex. Opiater en helg och sedan något annat helgen efter. Svårt för mig att hålla mig till varannan helg. Däremot har jag ändrat till att Lördagen är en "ren" dag då jag märkte att jag alltid fick söndagsångest och det gjorde att jag alltid tog någonting då också så nu kör jag på fredagen och söndagen.

Hmm, har inte tagit Tramadol på typ 4 veckor, får nog bli lite till helgen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback