Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 14:19
  #1
Medlem
dieselspottandeD5as avatar
Hejsan alla Flashbackare där ute!
I höstas skaffade jag en hund och sen dess har mitt liv varigt rena infernot. Hundfan biter sönder varenda litet löst tingl i lägenheten och jag överväger att kasta ned hunden frång balkongen. Det är inte bara kuddar, skor och övrigt liknande som kommit till åverkan. Det är saker så som tapeten. Ja, Hundfan river sönder tapeten och detta driver mig till ett enormt galenskap. Jag behöver hjälp med det här. Är det bäst att sluta upp mitt egna lidande genom att avliva hunden eller har någon någon annan lösning? Oavsätt kommer det kosta många kronror att ersätta allt som totalförstörts.
Tack på förhand!!!
Citera
2017-03-28, 14:41
  #2
Medlem
Låter understimulerad, hur aktiveras hunden?
Citera
2017-03-28, 14:43
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
Den har tråkigt och behöver stimulans och aktivering.

Vissa raser (och individer) har ett större behov än andra av aktivering och om inte _du_ ger
den det så aktiverar hunden sig själv med resultat att saker i omgivning får lite bit&tuggmärken.

Har ni gått på några kurser? Annars rekommenderar jag det starkt!

Gör övningar där den får söka o leta (godis), och gärna klura & använda huvudet lite också för att få fram godiset - det brukar trötta ut dem rätt mycket.

Att bara springa & motionera är ofta inte tillräckligt uttröttande.

/K
Citera
2017-03-28, 17:03
  #4
Medlem
har hunden fri tillgång på tuggben och märgben,

hundar har ett behov av att tugga speciellt om dom är understimulerade
Citera
2017-03-28, 17:08
  #5
Medlem
franges avatar
Montera en munkorg på hunden så kommer den inte kunna bita i något mer.
https://www.zoo.se/produkter/hund-bu...or-hundar.html
Citera
2017-03-29, 08:37
  #6
Medlem
Stackarn låter ju väldigt understimulerad.

Vad är det för ras?
Hur många timmar om dagen är han själv?
Samt hur många timmar är du ute och går tillsammans med honom?

Om du inte bor i en liten 1a skulle jag rekommendera att sätta in kompostgaller och begränsa hunden till att komma åt hela lägenheten (typ hallen så slipper du att han biter i skor).
Ge honom aktiveringsleksaker som varar längre. (https://www.arkenzoo.se/l-b-aktivitetsboll-gummi-rosa-c128675)
Citera
2017-03-29, 09:02
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Hade en god vän som skaffade en halvvuxen valp (schnauzer) han jobbade heltid och hade en bekant som tog ut hunden mitt på arbetsdagen (4-5 timmar ensam som mest). Min bekant köpte även en ny fin och dyr skinnsoffa.. (35 000+) På en förmiddag hade jycken totalförstört den nya soffan och hemförsäkringen gällde inte. Dessutom blev han av med skor, kuddar och annat, fick bitmärken i dörrkarmar och liknande.. Trots att han betalade vännen för 2 ute turer per dag medans han jobbade så fortsatte eländet. Det slutade med att han gjorde sig av med hunden.

I mitt tycke så skulle han inte skaffat hund alls då han var 9-10 timmar på jobbet och inte hade tid alls för hunden. Hundar mår heller inte speciellt bra i stadsmiljö. Själv bor jag på landet och skulle jag skaffa hund så är det ute koja och löplina som skulle gälla.

Munkorg blir rena djurplågeriet då jycken inte kan äta och dricka med någon ordning.
Citera
2017-03-30, 10:37
  #8
Medlem
Avliva hunden?? Lägg upp annons på blocket så kommer gärna någon och tar den. Själviskt att ens tänka att avliva hunden.


Våran hund bet på ALLT och tapeter med.. Jag gjorde en blandning utav vatten och sköljmedel och la det i en sån sprayflaska, och sprayade där hunden bet. Aldrig mer har hon rört de platserna och hon slutade med det direkt.

Men det var också så att hon var för mycket hemma- när jag började gå ut oftare och köra mer lekar så hjälpte det mycket med.
Citera
2017-04-07, 07:34
  #9
Medlem
jipeesss avatar
se till att den inte är förbannad, då..
Citera
2017-04-08, 00:43
  #10
Medlem
godboys avatar
Ytterligare en idiot som skaffar husdjur utan att fatta vad det innebär! Vad sägs om att läsa på INNAN?
Citera
2017-04-08, 09:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Montera en munkorg på hunden så kommer den inte kunna bita i något mer.
https://www.zoo.se/produkter/hund-bu...or-hundar.html
En latmanslösning som inte löser problemet med understimulering. Om man nu ska ha hund får man se till att ta sig tid för denna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback