Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 07:30
  #1
Medlem
Fjantors avatar
Så då har det hänt..
Stretchat för hårt så jag har sträckt lårmuskeln på höger sida nere vid knät. (höger ben)
Det bränner så sjukt mkt i benet så jag blir tokig..
Varken Alvedon eller Naproxen hjälper.
Smörjer med Voltaren och har benet i högläge..
Kan jag ha stretchat sönder min muskel eller är det bara en simpel sträckning som går över med lite vila.?
Citera
2017-03-28, 08:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Så då har det hänt..
Stretchat för hårt så jag har sträckt lårmuskeln på höger sida nere vid knät. (höger ben)
Det bränner så sjukt mkt i benet så jag blir tokig..
Varken Alvedon eller Naproxen hjälper.
Smörjer med Voltaren och har benet i högläge..
Kan jag ha stretchat sönder min muskel eller är det bara en simpel sträckning som går över med lite vila.?

Antagligen bara en sträckning. Chilla några dagar och låt det vara så går det över oavsett vad det är.
Citera
2017-03-28, 15:53
  #3
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Antagligen bara en sträckning. Chilla några dagar och låt det vara så går det över oavsett vad det är.




Sjukgymnasten sa att jag ska köra lite motionscykel för att få in lite värme i benet..
Tog slut på oxynorm idag med..
Lär knappast få några nya utskrivna..:/
Citera
2017-03-28, 16:49
  #4
Medlem
Vart exakt? Låter som att du kanske lyckats skada lig. collaterale fibulare?
Citera
2017-03-28, 17:26
  #5
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Vart exakt? Låter som att du kanske lyckats skada lig. collaterale fibulare?


Typ alldeles ovanför knäskålen och ut mot höger sida...
Citera
2017-03-29, 00:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Typ alldeles ovanför knäskålen och ut mot höger sida...

Låter väldigt mycket som att du sträckt ligamentet jag misstänkte, som finns på utsidan av knät (dvs höger sida av ditt högra knä) som fäster i lårbenet och i det smalare smalbenet i underbenet som kallas fibula.

Som tur är har inte detta ligament någon kontakt med den laterala menisken så det är en bra sak, vanligaste orsaken att skada det är just genom våld på insidan av knät MEN det går också att få en skada pga "hyperextension" till följd av stretchning!

Däremot är det ovanligt att detta ligament skadas utan att andra berörs men det är svårt att säga iom att du bara verkar ha stretchat?
Kan du gå normalt eller viker sig knät lite? Svullnader? Gör det jätteont?

Bästa tipset om det inte är jätteallvalrigt är ju vila, kyl gärna knät. Och försök att (när det känns bättre) att återigen få knät i rörelsen(tex lugn cykling eller dyl)
Citera
2017-03-29, 14:18
  #7
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Låter väldigt mycket som att du sträckt ligamentet jag misstänkte, som finns på utsidan av knät (dvs höger sida av ditt högra knä) som fäster i lårbenet och i det smalare smalbenet i underbenet som kallas fibula.

Som tur är har inte detta ligament någon kontakt med den laterala menisken så det är en bra sak, vanligaste orsaken att skada det är just genom våld på insidan av knät MEN det går också att få en skada pga "hyperextension" till följd av stretchning!

Däremot är det ovanligt att detta ligament skadas utan att andra berörs men det är svårt att säga iom att du bara verkar ha stretchat?
Kan du gå normalt eller viker sig knät lite? Svullnader? Gör det jätteont?

Bästa tipset om det inte är jätteallvalrigt är ju vila, kyl gärna knät. Och försök att (när det känns bättre) att återigen få knät i rörelsen(tex lugn cykling eller dyl)

NU har det som börja värkt alldeles ovanför knäskålen..
Känns nästan som in under knäskålen..
Riktigt obehagligt..
Va och köpte en sån där stödstrumpa och liniment..
Citera
2017-03-29, 21:49
  #8
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Låter väldigt mycket som att du sträckt ligamentet jag misstänkte, som finns på utsidan av knät (dvs höger sida av ditt högra knä) som fäster i lårbenet och i det smalare smalbenet i underbenet som kallas fibula.

Som tur är har inte detta ligament någon kontakt med den laterala menisken så det är en bra sak, vanligaste orsaken att skada det är just genom våld på insidan av knät MEN det går också att få en skada pga "hyperextension" till följd av stretchning!

Däremot är det ovanligt att detta ligament skadas utan att andra berörs men det är svårt att säga iom att du bara verkar ha stretchat?
Kan du gå normalt eller viker sig knät lite? Svullnader? Gör det jätteont?

Bästa tipset om det inte är jätteallvalrigt är ju vila, kyl gärna knät. Och försök att (när det känns bättre) att återigen få knät i rörelsen(tex lugn cykling eller dyl)
Hur många har du träffat som dragit sönder det ligamentet vid stretchning? Menar inte när du ställt diagnosen själv utan när en ortoped gjort det. Låter betydligt mer sannolikt att det är just en sträckning i muskeln eller en liten ruptur.
Citera
2017-05-17, 18:46
  #9
Medlem
Fjantors avatar
Värken försvann men kom tillbaka i full fart...
Bränner så sjukt mkt i låret nu..
Vad kan jag göra för att lindra detta?
Har liniment på nu och tagit 2 1grams alvedon plus 1 naproxen...
Ska ja ens tänka på stretcha.?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback