Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 01:32
  #1
Medlem
Som rubriken lyder, jag blir riktigt extremt andfådd och svimfärdig efter fysisk ansträngning, vad kan detta bero på?

Hade inte gymmat på ett par år insåg jag för ca två månader sedan, gick då till gymmet och joggade på löpbandet, körde ett par bröstövningar väldigt lätt och stretchade.
När jag kom hem så nästan slocknade jag, fick ett satans tryck i skallen som gjorde ont och blev samtidigt så trött/utmattad att jag var tvungen att lägga mig ner. Kändes nästan som en feberyra och detta höll i sig i kanske 2-3h.

Hade dock precis tillfrisknat ifrån en bihåleinflammation, så trodde då att det varit orsaken, otränad och fortfarande lite sjuk.

Idag fick jag samma tanke igen så la mig ned på backen och körde mage, gjorde kanske 10st situps och plankade i 30 sek. Efter 30 min slog det till igen, började känna mig yr, dimmsyn, fick ont i huvudet och kändes som att jag skulle svimma.. VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER??

Är en man på runt 25 år.
Har tidigare tränat regelbundet i nästan hela mitt liv, både gym och kampsport.
Jag dricker minst 1L vatten om dagen och äter regelbunden nyttig mat.
Aldrig tagit steorider eller haft någon allvarlig sjukdom. Röker inte längre men snusar.

Är det någon som kan ge lite klarhet i detta?? Eller någon som upplevt liknande?

Sorry för långt inlägg btw och tack på förhand!

-d0pexx
Citera
2017-03-28, 04:05
  #2
Medlem
Europes avatar
Jag är inte så säker på att den första gången direkt har med den andra gången att göra. Jag har många gånger vid en infektion (som jag kan ha trott är över) blivit febrig och känt mig slut vid minsta fysiska ansträngning. Dessutom orsakar bihåleinflammation ofta tryck i huvudet, samt orsakar även lätt huvudvärk. Den sannolikaste förklaringen till första händelsen är att bihåleinflammationen helt enkelt inte hade gått över helt.

När det gäller det andra fallet, så borde du kanske kolla upp det. Det är förvisso inte ovanligt att få huvudvärk vid ansträngning. Jag som har lätt för både huvudvärk och migrän har många gånger fått det av fysisk ansträngning, av hosta och inte minst av sexuell aktivitet. Om TS har haft huvudvärksproblem tidigare, så är det ännu mindre sannolikt att det är något allvarligt. Men däremot blir jag fundersam över dimsynen och yrheten, så kort sagt kan det vara värt att gå till läkare, speciellt om TS inte har haft problem med huvudvärk i andra situationer. Eller åtminstone kontakta Vårdguiden först för att höra vad de har att säga.

Jag kan inte själv komma på vad som skulle orsaka liknande symptom vid ansträngning, om det vore något allvarligt istället för något ofarligt. Hjärnblödning är väl det enda jag kan komma på, förutsatt att det är en intensiv huvudvärk, men det är generellt ganska ovanligt (och lär vara ännu mer ovanligt bland 25-åringar), så det känns inte värst sannolikt.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-03-28 kl. 04:12.
Citera
2017-03-28, 07:59
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Det är säkert bihåleinflammationen som ligger kvar i kroppen. Det kan ta ett par månader innan du har återhämtat 100% från den. Så ta det lugnt ett tag till.
Citera
2017-03-28, 08:05
  #4
Medlem
Fenjal888s avatar
1 liter vatten om dagen är extremt lite. Hoppas det är mer än vad du skriver.
Citera
2017-03-28, 11:35
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Jag hade nog gått till vårdcentralen och kollat upp det ändå. En gång är i den gång men är det återkommande så kan det vara nåt annat…
Citera
2017-03-28, 11:38
  #6
Medlem
Det kan vara migrän.
Citera
2017-03-29, 00:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag är inte så säker på att den första gången direkt har med den andra gången att göra. Jag har många gånger vid en infektion (som jag kan ha trott är över) blivit febrig och känt mig slut vid minsta fysiska ansträngning. Dessutom orsakar bihåleinflammation ofta tryck i huvudet, samt orsakar även lätt huvudvärk. Den sannolikaste förklaringen till första händelsen är att bihåleinflammationen helt enkelt inte hade gått över helt.

När det gäller det andra fallet, så borde du kanske kolla upp det. Det är förvisso inte ovanligt att få huvudvärk vid ansträngning. Jag som har lätt för både huvudvärk och migrän har många gånger fått det av fysisk ansträngning, av hosta och inte minst av sexuell aktivitet. Om TS har haft huvudvärksproblem tidigare, så är det ännu mindre sannolikt att det är något allvarligt. Men däremot blir jag fundersam över dimsynen och yrheten, så kort sagt kan det vara värt att gå till läkare, speciellt om TS inte har haft problem med huvudvärk i andra situationer. Eller åtminstone kontakta Vårdguiden först för att höra vad de har att säga.

Jag kan inte själv komma på vad som skulle orsaka liknande symptom vid ansträngning, om det vore något allvarligt istället för något ofarligt. Hjärnblödning är väl det enda jag kan komma på, förutsatt att det är en intensiv huvudvärk, men det är generellt ganska ovanligt (och lär vara ännu mer ovanligt bland 25-åringar), så det känns inte värst sannolikt.
Jag har aldrig haft det såhär tidigare när jag tränat, det är ju det som är så konstigt. Och dessa symptom uppkommer vid riktig kraftansträngning, innan kunde detta komma från ingenstans mitt på dagen utan att jag gjort något särskilt. Nu kan jag i alla fall gå långa sträckor igen utan att tro att jag ska avlida.
Har även fått bihålorna röntgade och det visade ingenting, mina 10 blodprov jag lämnat under alla månader har inte heller visat något ovanligt..

Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Det är säkert bihåleinflammationen som ligger kvar i kroppen. Det kan ta ett par månader innan du har återhämtat 100% från den. Så ta det lugnt ett tag till.

Jo jag vet detta, men har fått tre kurer antibiotika under loppet av 6 månader och det har inte hjälpt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
1 liter vatten om dagen är extremt lite. Hoppas det är mer än vad du skriver.
Minst 1 liter vissa dagar, annars ligger jag väl runt 2. Är inte aktiv alls för tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag hade nog gått till vårdcentralen och kollat upp det ändå. En gång är i den gång men är det återkommande så kan det vara nåt annat…
Blodprov och röntgen visar ingenting, vet inte vad jag ska säga till vc att de ska kolla mer? Har ärligt talat varit på vc minst 15 gånger under de senaste sex månaderna, just för samma sak. Den enda konkreta "hjälpen" jag får är att jag borde äta maxdos av alvedon och ipren i en vecka och se om det hjälper. När jag återkommer veckan efter så vet de inte vad mer de kan göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Det kan vara migrän.
Kan det visa sig på detta sättet, att det enbart kommer efter ansträngning?
__________________
Senast redigerad av d0pexx 2017-03-29 kl. 00:18.
Citera
2017-03-29, 00:25
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Blodprov och röntgen visar ingenting, vet inte vad jag ska säga till vc att de ska kolla mer? Har ärligt talat varit på vc minst 15 gånger under de senaste sex månaderna, just för samma sak. Den enda konkreta "hjälpen" jag får är att jag borde äta maxdos av alvedon och ipren i en vecka och se om det hjälper. När jag återkommer veckan efter så vet de inte vad mer de kan göra.
Då hade jag nog legat på lite mer, kort sagt tjatat, om att bli remitterad någonstans om problemet fortgår. Säg att du följt deras instruktioner (om du gjort det) om att äta smärtstillande i en vecka och problemet ändå kvarstår – då borde de inte kunna ignorera det.

15 gånger på ett halvår på VC är för övrigt ganska mycket, nästan var och varannan vecka. Vad har du sökt för mer, samma problem eller nåt annat?
Citera
2017-03-29, 06:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx

Kan det visa sig på detta sättet, att det enbart kommer efter ansträngning?

Det vet jag inte men du kan ha väldigt lätt migrän i princip utan att veta om det som sen blir väldigt mycket värre av ansträngning. Det här är långt ifrån det troligaste alternativet men det är inte helt omöjligt.
Citera
2017-03-29, 07:36
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Minst 1 liter vissa dagar, annars ligger jag väl runt 2. Är inte aktiv alls för tillfället.

2 liter är också aningen lite. 3 liter brukar vara ett riktmärke för en vuxen person. Dock så räknar jag med vatten man får i sig via kosten, vilket brukar vara hälften.

Hur ser ditt piss ut? Färg och lukt?
Citera
2017-03-29, 15:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pexx
Jag har aldrig haft det såhär tidigare när jag tränat, det är ju det som är så konstigt. Och dessa symptom uppkommer vid riktig kraftansträngning, innan kunde detta komma från ingenstans mitt på dagen utan att jag gjort något särskilt. Nu kan jag i alla fall gå långa sträckor igen utan att tro att jag ska avlida.
Har även fått bihålorna röntgade och det visade ingenting, mina 10 blodprov jag lämnat under alla månader har inte heller visat något ovanligt..



Jo jag vet detta, men har fått tre kurer antibiotika under loppet av 6 månader och det har inte hjälpt.

Minst 1 liter vissa dagar, annars ligger jag väl runt 2. Är inte aktiv alls för tillfället.

Blodprov och röntgen visar ingenting, vet inte vad jag ska säga till vc att de ska kolla mer? Har ärligt talat varit på vc minst 15 gånger under de senaste sex månaderna, just för samma sak. Den enda konkreta "hjälpen" jag får är att jag borde äta maxdos av alvedon och ipren i en vecka och se om det hjälper. När jag återkommer veckan efter så vet de inte vad mer de kan göra.

Kan det visa sig på detta sättet, att det enbart kommer efter ansträngning?

Sjukvården är ett skämt det vet man ju. Undrar varför man ens betalar skatt till skiten.

Märker du av liknande bekymmer i övrigt eller är det endast när du tränar?
Har hört liknande från vissa som dragits med infektioner. I vissa fall verkar det som att infektioner kan orsaka diverse sjukdomsbekymmer även efter att man tillfrisknat. Allt från cfs, fibromyalgi och en massa annat skit.
Jag säger inte att det är något av det ovannämnda, men att infektionen i sig kan ha fuckat din kropp på något vis.
Exakt vad du ska göra är svårt att säga. Men ta inte ut dig på gymmet är väl att rekommendera.
Rid ut stormen bäst du kan, eller ta kontakt med sjukvården igen om du orkar ha med dom att göra.
Citera
2017-03-29, 20:20
  #12
Medlem
Är absolut ingen doktor och vill inte ge någon diagnos men jag råkade ut för vätskebrist i och med att jag drack för lite. Symptomen var illamående och andfådd för minsta ansträngning. T.o.m. att böja mig ner och plocka upp något från golvet gjorde mig andfådd.

Googla på vätskebrist så kan du se om det stämmer in på dig.

Jag ringde 1177 och fick rådet att dricka fyra stora glas vatten med en gång och det hjälpte.

Är som sagt ingen läkare som sagt men detta är vad jag var med om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback