Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 00:04
  #1
Medlem
sushitas avatar
Hej,

Har en övernattningslägenhet som jag ska byta mot en större. Hon som har den lägenheten ska ta min och jag hennes. Fruktansvärt gruvsamt eftersom jag ska flytta ut samtidigt som någon flyttar in. Jag har ju inte det där lugnet där man kan i lugnan ro flytta in i en tom lägenhet under några dagars tid.

Hur som helst, hur funkar det? Vet att hyresvärdarna sköter pappersarbetet. Men hur lång tid tar det innan allt är klart? Ska respektive lägenhet besiktigas före? Hur funkar det med flyttstädning?
Citera
2017-03-28, 00:41
  #2
Medlem
Jag antar att det du har är en hyresrätt.

Jag har bytt två gånger nu och såhär var det under min hyresvärd:

Man fick först ansöka om ett byte, där man behöver en godtycklig anledning till att byta. Där kollade hyresvärden på inkomster och dylikt. Processtiden för detta tog första gången ca två veckor och andra gången tre månader.

Med ansökan godkänd var det bara att sätta ut ett datum då man ville byta. Dock var det inte ett officiellt byte för ens den första i månaden efter.

Skadebesiktning på lägenheten gjordes, men ingen städbesiktning gjordes då detta är något man får komma fram till parterna emellan.

Nu senast tog det totalt tre månader från det att ansökan lämnades in tills det att jag hade nycklarna till den nya lägenheten. Dock var vi riktigt snabba med att sätta flyttdatum.

Men allt som ofta så ligger info om detta uppe på hyresvärdarnas hemsidor.

Jag hoppas jag klargjorde det lite grann för dig.
Citera
2017-03-28, 01:00
  #3
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesnek
Jag antar att det du har är en hyresrätt.

Jag har bytt två gånger nu och såhär var det under min hyresvärd:

Man fick först ansöka om ett byte, där man behöver en godtycklig anledning till att byta. Där kollade hyresvärden på inkomster och dylikt. Processtiden för detta tog första gången ca två veckor och andra gången tre månader.

Med ansökan godkänd var det bara att sätta ut ett datum då man ville byta. Dock var det inte ett officiellt byte för ens den första i månaden efter.

Skadebesiktning på lägenheten gjordes, men ingen städbesiktning gjordes då detta är något man får komma fram till parterna emellan.

Nu senast tog det totalt tre månader från det att ansökan lämnades in tills det att jag hade nycklarna till den nya lägenheten. Dock var vi riktigt snabba med att sätta flyttdatum.

Men allt som ofta så ligger info om detta uppe på hyresvärdarnas hemsidor.

Jag hoppas jag klargjorde det lite grann för dig.

Var det besvärligt momentet att flytta ut samtidigt som någon flyttar in?
Citera
2017-03-28, 03:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Var det besvärligt momentet att flytta ut samtidigt som någon flyttar in?

Om det bara är en övernattningslägenhet ser jag inte varför det skulle vara några problem alls. Säg att ni ska va utflyttade vid 12:00, se då bara till att ha stuvat in grejerna i ett släp tills dess och förutsätt att den andre gjort samma sak och hantera det som vilken flytt som helst? I värsta fall ta det lungt en timme eller två om de inte hunnit tömma lägenheten.

Ser inte varför du skulle få några problem.
Citera
2017-03-28, 09:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Var det besvärligt momentet att flytta ut samtidigt som någon flyttar in?

Nej det var det inte. Vi gjorde som så att vi tömde ett rum i lägenheterna där man ställde grejerna som skulle in. Det gick relativt smidigt
Citera
2017-03-28, 09:51
  #6
Medlem
Ligger själv i ett byte just nu med alla papper inskickade, totalt gäller det fyra lägenheter som ligger i samma byte så snacka om att flytten kommer bli krånglig haha! Men har man en helg eller en långhelg så är det inga problem med logistiken.

Tänk på att inte berätta för värden att du har hyresrätten som övernattningslägenhet för då tar det tillbaka den

Alla värdar som är med i detta byte har en tidsgräns på max sex - åtta veckor behandlingstid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback