Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 22:49
  #1
Medlem
Till och börja med undrar jag om ni kan känna igen er och tycker att jag låter normal eller om ni tror att jag har en diagnos. Jag misstänker att jag kanske har ADD,inte ADHD. Jag har alltid haft svårt att lyssna när jag inte tycker något är intressant. Jag kan t.ex. prata med en kompis som berättar något men mina tankar är någon helt annanstans. Men det största problemet är nog plugget. Jag tycker att jag är väldigt duktig, smart, ambitiös och lär mig fort egentligen men jag är jättedålig på att sitta och lyssna när t.ex. en lärare pratar. Jag har också jättesvårt att koncentrera mig när jag läser. När jag läser så börjar tänka på annat och det gör så att jag har svårt att komma igång med saker och ting. Jag kan drömma mig bort och leva lite i en annan värld när jag tappar koncentrationen. Tycker det är jättejobbigt eftersom jag måste koncentrera mig för att klara av plugget. Vetinte om jag kanske bör träffa psykiatriker eller något. Vad tror ni? Och finns det isåfall någon medicin som kanske kan hjälpa mig med koncentrationen? Alla tips uppskattas.
Citera
2017-03-27, 23:02
  #2
Medlem
alirahimis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaie
Till och börja med undrar jag om ni kan känna igen er och tycker att jag låter normal eller om ni tror att jag har en diagnos. Jag misstänker att jag kanske har ADD,inte ADHD. Jag har alltid haft svårt att lyssna när jag inte tycker något är intressant. Jag kan t.ex. prata med en kompis som berättar något men mina tankar är någon helt annanstans. Men det största problemet är nog plugget. Jag tycker att jag är väldigt duktig, smart, ambitiös och lär mig fort egentligen men jag är jättedålig på att sitta och lyssna när t.ex. en lärare pratar. Jag har också jättesvårt att koncentrera mig när jag läser. När jag läser så börjar tänka på annat och det gör så att jag har svårt att komma igång med saker och ting. Jag kan drömma mig bort och leva lite i en annan värld när jag tappar koncentrationen. Tycker det är jättejobbigt eftersom jag måste koncentrera mig för att klara av plugget. Vetinte om jag kanske bör träffa psykiatriker eller något. Vad tror ni? Och finns det isåfall någon medicin som kanske kan hjälpa mig med koncentrationen? Alla tips uppskattas.

jag har aldrig haft add eller adhd men hade svårt att lyssna på läraren i skolan men var duktig när jag pluggade själv. Du kan pröva prata med en läkare men risken är då att du får en felaktig diagnos.

om du inte lider för mycket av detta och klarar av livet osv borde du inte prata med läkare. om ditt tilstånd handikappar dig i dina dagliga rutiner och du lider mycket av det här så prata med nån men var försiktig
Citera
2017-03-27, 23:03
  #3
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Du beskrev precis mig själv! Du är helt otrolig, det där var en 100% beskrivining av mig själv! Och som svar på din fråga, nej jag hittade aldrig någon lösning när jag satt i plugget det är bara till att bita i det sura äpplet och försöka koncentrera sig
Citera
2017-03-28, 13:24
  #4
Medlem
Okej ja har diagnosticerats med Add. Utifrån det du beskriver för mig så tycker ja att du bör ta kontakt med öppenvårdsmottagning där du bor och förklara och ta det därifrån...lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback